oer-TLs

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ragaman

oer-TLs

Berichtdoor Ragaman » wo 16 feb 2011, 20:24

Hier een beschrijving van de speakers waar ik al een jaar of 18 naar luister, de kasten zijn nog ouder. Zo veel beter dan de Karlsons die ik daarvoor had gebouwd!

Uitgangspunten waren:
- niet te dure units
- haal het uiterste uit die units

Na veel gelees in oude Remo-brochures was ik gecharmeerd van het ontwerp van Bailey uit 1972
http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... ww72b2.htm
Aangepast voor een 20 cm woofer, alles 4/5 verkleind, er zit een Visaton WS20 in als ik me goed herinner. En geen Dr Bailey's longhair maar gewoon schapewol van een knutselwinkel, foei! De demping zal wel beter kunnen.

Ik wilde uitgaan van een middentoner die een groot deel van het muzikaal gevoelige spectrum 250-5000 Hz voor z'n rekening neemt.
Dat werd de Visaton W100 in een PVC-pijp behuizing met een zeshoekige wand eromheen, de tussenruimte zandgevuld. Een schuine achterwand om reflecties tegen te gaan. De tweeter Visaton DT70 NG gewoon daar bovenop, dat vond ik het meest open klinken. Een akoestisch vrijwel dood (en zwaar) dingetje, dat middencompartiment! Wel handig trouwens, een Visaton dealer op een paar minuten lopen (Breda)!

Er valt vast nog veel te verbeteren in het scheidingsfilter en de demping...

Het ziet er niet uit, totaal onafgewerkt en excuses daarvoor - maar ze klinken neutraal, muzikaal, met een diepe droge TL-bas tot ca. 32 Hz. Een paar jaar geleden heb ik ze op een T-ampje gezet en dat was een enorme verbetering t.o.v. de Akai die gelukkig kapot ging :) Het volume kan toch niet hoog hier in dit appartement.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: oer-TLs

Berichtdoor Pjotr » wo 16 feb 2011, 20:33

Leuk dat iemand dat ooit gebouwd heeft. Ik vind hem er eerlijk gezegd best fraai uitzien, vooral de verbindingsconstuctie tussen de onderkast en de midkast is geniaal. Zelf heb dergelijke componenten eens voor een inwendige mid-behuizing gebruikt maar dan zie je ze niet meer :mrgreen:

Ragaman schreef:Na veel gelees in oude Remo-brochures was ik gecharmeerd van het ontwerp van Bailey uit 1972
http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... ww72b2.htm
Aangepast voor een 20 cm woofer, alles 4/5 verkleind, er zit een Visaton WS20 in als ik me goed herinner. En geen Dr Bailey's longhair maar gewoon schapewol van een knutselwinkel, foei! De demping zal wel beter kunnen.

Gewone schapenwol kan prima. Het enige bezwaar is dat de motten je kast kunnen gaan leeg eten, die zijn dol op schapenwol. Baileys long hair is geïmpregneerd tegen insecten vraat.
Peter de Jong

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 16 feb 2011, 21:11

Heb je ook een schema van het filter dat je gebruikt? Ben wel benieuwd.

Het design is wel leuk, echt niet de lelijkste speaker die ik ken.

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » wo 16 feb 2011, 21:58

Ik dacht op eerste gezicht dat het een klassieker was van het vroegere handwerk :D
Minder lullen en meer luisteren :rock:

Ragaman

Berichtdoor Ragaman » do 17 feb 2011, 19:13

Bedankt voor de reacties!

Het filter is een ontwerp van Visaton, bas/midden op 6 db/oct en midden/hoog op 12 db/oct. Ik zou goed moeten zoeken om die oude Visaton- boekjes te vinden, het ligt ergens heel diep verborgen ;)

Terug naar “Oude Showcases”