speaker in een pot (soort van)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

aramvroling

speaker in een pot (soort van)

Berichtdoor aramvroling » za 15 jan 2011, 19:14

Na vele jaren weer eens een zelfbouwprojectje gedaan.

het moest in ieder geval uit een mooi stuk hout gemaakt worden de WAF factor.
en ik wilde ook iig een driver met een mooi uiterlijk.

na lang zoeken kwamen we op de HIVI M5a uit, die in combinatie met een dayton ND28f6 wel eens gebruikt is in een gesloten kastje.

mijn idee was om als kast een pot te gebruiken, die achter een plank gemonteerd wordt, waarbij de plank als baffle dient.
in die plank kan dan ook de tweeter blind ingefreesd worden.

vervolgens zit het filter in de pot, en is alle bedrading ook blind in de plank weggewerkt.
de pot zit in een ingefreesde groef en de pot en planken zijn met twee componentenlijm verlijmd.

nu ze een tijdje spelen ben ik erg tevreden, in de kleine woonkamer doen ze het goed, alleen is het stereobeeld niet erg breed.

Ook vraag ik me af of er met meten en filteren nog wat verbetering gemaakt kan worden aan de speaker, ik begrijp dat het lage laag niet haalbaar is met een 5" in een 4 liter kast, dus daar is niets aan te doen, zolang het maar in balans is met de rest van de weergave.
Als er mensen zijn met meetopstellingen en ervaring met filters, in de buurt van Amsterdam, houdt ik me aanbevolen.

in ieder geval hier wat foto's...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Vuurkat

Re: speaker in een pot (soort van)

Berichtdoor Vuurkat » za 15 jan 2011, 20:12

Leuk! Misschien kan je de randen van de plank nog wat afschuinen om de diffractie wat te verminderen. Hoe heb je het filter gemaakt dat er nu in zit?

aramvroling

Re: speaker in een pot (soort van)

Berichtdoor aramvroling » za 15 jan 2011, 23:04

Ik heb het filter gebruikt van Paul carmody van de MT van zijn swope HT project.
Ik heb geen idee of dat 2e, 3e of 4e orde is en wat voor een, zoveel verstand heb ik er niet van.
Je kunt het filter hier vinden, het is het filter van het gesloten kastje.
http://sites.google.com/site/undefinition/swope-ht

Juist het formaat en de vorm van de baffle waren wat het mooi maakt, omdat dan het hout mooi uitkomt.

Aram

Terug naar “Oude Showcases”