DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

Berichtdoor cobaltjeh » ma 21 feb 2011, 0:06

Henkjan schreef:bedankt. is wel een "nog te solderen" kit zie ik :roll:

Klopt maar dit was vrij simpel, er zitten geen kleine componenten op. Ik vond het solderen zelfs leuk. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 12 mar 2011, 20:00

Update:

P3125198.jpg

Alle spulletjes zijn zowat binnen, ik mis enkel nog wat cinch aansluitingen.
Alles dient nu alleen nog ingebouwd en aangesloten te worden. Daarnaast moet ik nog wat knopen doorhakken waar ik de diverse stroom vandaan ga halen.
In de kast komen 2x dsp met ieder een apparte LM317 voeding op de ringkerntrafo die zichtbaar is.

Het volumeprintje, relais bord en timerbordje komen los op een printtrafo, de onderdelen voor de voeding liggen al klaar deze moet alleen nog in elkaar gezet worden.
voor de relais borden is eventueel nog een 12v gelijkrichter bord beschikbaar.

Op de foto zijn 3x minidsp + minidigi te zien, dit komt doordat ik een kast maak met een 8 weg filter, en een 2e kast met een 4weg filter.
Mede hierdoor zijn vele onderdelen dubbel te zien.

P3125193.jpg

Op deze foto zijn rechts bovenin de 2 timer borden te zien, die onderstaande relaisborden aansturen. Op deze manier kan ik de dsp uitgangen ontkoppelen om zo de in- en uitschakelplop te verwijderen.

P3125195.jpg

Op de foto de 2 welbekende bronkeuze / volumeprinten, en daar achter 3 keer een lm317 bord, en een 7812 bord rechts.

P3125196.jpg

De 3 minidsp / minidigi printen, een van de minidsp printen is een vernieuwde versie, :evil: darn waarom zijn die 2 andere oude versies. :lol:

P3125197.jpg

Dit moet een voedingsprint worden voor de printtrafo.

P3125192.jpg

Neutrik usb connectors, en switchcraft optical 'koppelstukjes', en natuurlijk nog een berg cinch connectoren

Morgen ga ik een poging doen om het een en ander in te bouwen in de kast(en). Een kast is een welbekende modushop kast, de andere is een zelfbouw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 12 mar 2011, 22:41

Je lijkt haast wel een groothandel :mrgreen:

Productie niet uitbesteed naar China :D ?

Wordt wel spannend zo, vol gas met de printjes voor de voeding, je weet nu hoe het moet. :mrgreen:

Heb je de ruimte al ingedeeld en gekeken hoe je de printjes plaatst, lijkt mij wel belangrijk om de verbindingen kort te houden.
Hans

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » zo 13 mar 2011, 17:28

Ziet er super uit!! Je maakt er een stuk meer werk van dan ik, respect. Het is mooi om te zien dat ze de minidsp van een upgrade hebben voorzien, dat soort kleine aanpassingen kunnen het leven een stuk aangenamer maken.
Onderschrift.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 13 mar 2011, 18:49

Indeling ga ik nog flink over nadenken, heb een van de grotere modushop kasten dus ruimte moet geen probleem zijn.

Omdat ik me ergerde aan de cinch bussen op de minidsp printen heb ik deze vandaag zorgvuldig verwijderd.
En op de plaats van deze wat terminal blokjes gezet, op deze manier kan ik het intern net wat netter aansluiten en hoef ik niet te klooien met tulp stekkers.
De blokjes heb ik aan de onderkant gemonteerd omdat hier net wat meer ruimte was.

Alleen de terminal voor de spdif uit moet ik nog vervangen. Ik heb tijdens met soldeer acties helaas wel een van de condensatoren geraakt, maar het lijkt dat alleen de mantel beschadigd is. Ach wat kan ik zeggen, oefening baart kunst hoop ik dan maar. :)

Ik vraag me alleen af of ik dat witte doorzichtige spul, wat na het solderen achter blijft nog moet verwijderen met iets?

P3135199.jpg
P3135204.jpg
P3135205.jpg

Hierna ben ik eens na gaan denken over het aansluiten van de 2x minidsp plus minidigi en kom ik tot het vervelende probleem dat ik alle optische en digitale uitgangen zou moeten doorlussen of dubbel aansluiten om het schakelen tussen de ingangen mogelijk te maken. Vooral optisch kan dit een drama worden met splitters enz.

Daarom zat ik te denken of het niet handiger is om 1 minidigi voor 2 minidsp te gebruiken, hiervoor is een manual beschikbaar bij de jongens van minidsp. Deze heb ik doorgenomen maar het is nogal onduidelijk beschreven naar mijn idee. Zouden hier nog eventueel nadelen aan kleven, de voordelen zijn nogal duidelijk?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 13 mar 2011, 19:32

Het maken van de custom kabel lijkt me voor de 2x minidsp op 1 minidigi nogal een rot werk. Daarnast word de minidsp stack dan te hoog voor mijn kast.

Maar ik zat net te bedenken als ik nu de volumeprint aansluit op 1 minidigi, en van deze minidigi de 2 uitgangen op de minidigi dus optisch en spdif aansluit op de eerste optische en spdif ingang van de 2e minidigi.

Dan moet ik alleen de relais op de volumeprint zo doorlossen dat wanneer optisch 1 of 2 geselecteerd is dat op die momenten op de 2e minidigi optisch 1 geselecteerd is.
Dit moet mogelijk zijn omdat de relais voor deze selectie maar enkel gebruikt worden, de 2e kant van het relais is niet gebruik die zou ik kunnen gebruiken voor de 2e minidigi.

Dit kan ik ook doen voor de analoog digitaal selectie omdat ook daar 1 kant van het relais niet gebruikt word. Op deze manier kan ik toch alle in/uitgangen die met de volumeprint selecteerbaar zijn selecteren.

En omdat iedere dsp 1 kant (links of rechts) gaat doen voor de processing hoef ik de analoge ingangen ook niet te splitsen omdat iedere dsp 1 kant krijgt.

Ik gok dat bovenstaande wel moet gaan werken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 13 mar 2011, 21:02

Ik vind die blokjes wel erg mooi, maar het is toch vrij simpel om een draadje aan de onderzijde er tegen aan te bakken met een beetje tin, nu heb je, als ik het goed zie 1 aansluiting teveel voor die SPDif, maar wel lekker degelijk. :sure: :mrgreen:

Verder de methode met master en slave is wel een heel pittige, Tesla heeft het ook gedaan met zijn Sabre USR Dac maar dat ging nog wel een stapje verder. Ik ben er nog niet op ingelezen. :oops:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 13 mar 2011, 22:49

hannesie schreef:Ik vind die blokjes wel erg mooi, maar het is toch vrij simpel om een draadje aan de onderzijde er tegen aan te bakken met een beetje tin, nu heb je, als ik het goed zie 1 aansluiting teveel voor die SPDif, maar wel lekker degelijk. :sure: :mrgreen:

Verder de methode met master en slave is wel een heel pittige, Tesla heeft het ook gedaan met zijn Sabre USR Dac maar dat ging nog wel een stapje verder. Ik ben er nog niet op ingelezen. :oops:

Alle blokjes hebben ieder een extra massa, ik had ook blokjes van 2 kunnen gebruiken maar dit zag er wel leuk uit. De middelste is de middenpin, en die er omheen de massa.
Je kan inderdaad aan de onderkant van het bord solderen, maar dit vind ik niet echt netjes. Voor de volume regeling ontkom ik er niet aan vrees ik.

De minidsp configureren voor de slave methode is nogal lastig ja, daarom denk ik dat het ook beter is om iedere dsp zeg maar los te laten, met wat extra aansluitingen op de volumeprint moet dit prima gaan.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 13 mar 2011, 22:57

cobaltjeh schreef:Alle blokjes hebben ieder een extra massa, ik had ook blokjes van 2 kunnen gebruiken maar dit zag er wel leuk uit.
Doe jij geen deksel op je kast. :D :mrgreen:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 mar 2011, 1:19

hannesie schreef:Doe jij geen deksel op je kast. :D :mrgreen:

Nou kijk ik wil nog wel eens dingen verkeerd aansluiten, met z'on terminal is dat snel te verhelpen. Dat is een stukje vooruit denken. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 14 mar 2011, 7:30

cobaltjeh schreef:De minidsp configureren voor de slave methode is nogal lastig ja, daarom denk ik dat het ook beter is om iedere dsp zeg maar los te laten, met wat extra aansluitingen op de volumeprint moet dit prima gaan.
De master-slave configuratie is de beste en goedkoopste (scheelt één minidigi) oplossing. Gewoon de handleiding exact volgen.
Als je dit niet wilt kun je ook het onbewerkte digitale ingangssignaal van de eerste minidigi naar de digitale uitgang leiden en daar vandaan naar de tweede minidigi.
Hiervoor moet je de jumper van de digital out van de eerste minidigi op I2S_data_out 7/8 zetten. Dan een coax of optisch kabeltje van de digitale uitgang van minidigi-1 naar een willekeurige ingang op minidigi-2. De jumper van de ingangsselectie van minidigi-2 op de bijbehorende ingang zetten. Extra aansluitingen op de volumeprint zijn niet nu niet nodig.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 mar 2011, 9:31

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:De minidsp configureren voor de slave methode is nogal lastig ja, daarom denk ik dat het ook beter is om iedere dsp zeg maar los te laten, met wat extra aansluitingen op de volumeprint moet dit prima gaan.
De master-slave configuratie is de beste en goedkoopste (scheelt één minidigi) oplossing. Gewoon de handleiding exact volgen.
Als je dit niet wilt kun je ook het onbewerkte digitale ingangssignaal van de eerste minidigi naar de digitale uitgang leiden en daar vandaan naar de tweede minidigi.
Hiervoor moet je de jumper van de digital out van de eerste minidigi op I2S_data_out 7/8 zetten. Dan een coax of optisch kabeltje van de digitale uitgang van minidigi-1 naar een willekeurige ingang op minidigi-2. De jumper van de ingangsselectie van minidigi-2 op de bijbehorende ingang zetten. Extra aansluitingen op de volumeprint zijn niet nu niet nodig.

Dus het maakt niet uit welke ingang actief is, de 2 uitgangen van de minidsp lussen deze altijd door dus?
Dus ook als ik spdif in ga, kan ik optisch ook uit lees ik in je verhaal. Dit zou wel geweldig zijn! =D>

Dan moet ik op de 2e minidsp alleen de digitaal / analoog selectie doen. Om te kunnen schakelen naar de analoge ingang. Deze analoge ingang wordt namelijk niet doorgegeven door de minidigi print.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 14 mar 2011, 17:59

cobaltjeh schreef:Dus het maakt niet uit welke ingang actief is, de 2 uitgangen van de minidsp lussen deze altijd door dus?
Dus ook als ik spdif in ga, kan ik optisch ook uit lees ik in je verhaal. Dit zou wel geweldig zijn! =D>

Klopt allebei.
cobaltjeh schreef:Dan moet ik op de 2e minidsp alleen de digitaal / analoog selectie doen. Om te kunnen schakelen naar de analoge ingang. Deze analoge ingang wordt namelijk niet doorgegeven door de minidigi print.

Correct, hiervoor kun je de andere helft van relais K5 nemen.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 16 mar 2011, 10:41

Ok mooi, bedankt voor de tip. Dan blijven er dus 2 minidigi in de kast zitten, en dan lus ik het spul mooi door.

Eens kijken of ik dit weekend wat tijd maken maken voor de kastindeling. Voor de achterkant van de kast heb ik alles in de vorm van 'neutrik' XLR connectoren besteld.
Dit leek me net wat netter dan de HK Cinch aansluitingen. Tezamen met de usb en optische connectoren is alles dan netjes in XLR vorm.

Nu alleen nog ff in de tool van Schaeffer de juiste XLR connector vinden. :oops: Nooit geweten dat er zoveel verschillende waren.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 17 mar 2011, 22:10

En ik heb een 'voeding' in elkaar gebakken. (Deze wordt voor mijn 2e kast, met enkele minidsp.)

Voeding bestaat uit AC 220v ingang, en een AC 15V uitgang. Deze uitgang gaat vervolgens naar het LM317 voedingsbordje. Deze gaat DSP en Volumeprint voeden.
Voordat deze bij de bordjes aankomt, gaat hij eerst langs de 2 condensatoren op de print, om zo wat extra buffer te creëren.

De LM317 is ingesteld rond de 14v, de 12v voor het relaisprintje pak ik vanuit de 7812 op de volumeprint.

Aan de andere kant van de voeding zit ook nog een 18v DC uitgang voor het timer bordje. Deze zit bewust appart omdat ik op deze haast geen buffer elco's wil hebben. Omdat deze eerder af moet vallen dan de andere borden bij uitschaken van de spanning.

Ik heb bij de voeding me aan de regels van 6mm ruimte bij het 220v gedeelte gehouden. En ik vind het geheel redelijk geslaagd. Enige jammere was dat de gebruikte kabels niet echt lekker soldeerde, wat soms als resultaat een 'klodder' op het bord gaf.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 mar 2011, 23:55

Zie je wel, je kan het wel , :lol:
Zonder dollen, dat ziet er best goed uit, beter en netter als de mijne. :mrgreen: :sure:

Hoe kom je op het idee??? :lol:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 18 mar 2011, 0:36

hannesie schreef:Zie je wel, je kan het wel , :lol:
Zonder dollen, dat ziet er best goed uit, beter en netter als de mijne. :mrgreen: :sure:

Hoe kom je op het idee??? :lol:

Ik vond het ook zeer goed gelukt, ik heb laatste tijd nogal wat lopen experimenteren met solderen en printjes.
En dit leek de beste oplossing, mijn gebruikte print heeft geen 'soldeer' vakjes. Dus ik moest wel iets van stukjes kabel gebruiken.

Ik heb voor mijn vorige versterker projectje een voeding gesloopt en daar de kabels uit gehaald, deze waren lekker stug en dus makkelijk in vorm te krijgen.
Enige nadeel aan deze print is dat je de onderdelen, niet echt vast kan solderen aan de print, dus er zit her en der nog wat speling in.

Om het echt nog netter te krijgen moet je echt een print gaan bestellen of zelf maken. Ik had al wat met eagle zitten spelen dus ik heb daar wat met banen lopen experimenteren.
Vanuit dat ontwerp deze print gemaakt, werkt beter om eerst iets te ontwerpen. Anders wordt het meestal een warzooi van kabels.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 mar 2011, 0:52

Mijn trafo had ook nog oortjes, kon hem daardoor ook nog eens makkelijker aan het ondergrondje vast maken met een paar boutjes.
Jij bent dus nu aan een hele krappe soldeer methode tot een vergelijkbaar effect gekomen.
Een andere optie is dan een soort beugeltje voor de stabiele mechanische verbinding met je printbordje.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 18 mar 2011, 19:39

hannesie schreef:Mijn trafo had ook nog oortjes, kon hem daardoor ook nog eens makkelijker aan het ondergrondje vast maken met een paar boutjes.
Jij bent dus nu aan een hele krappe soldeer methode tot een vergelijkbaar effect gekomen.
Een andere optie is dan een soort beugeltje voor de stabiele mechanische verbinding met je printbordje.

Ik gok dat de trafo zo wel vast genoeg zit. Morgen eens kijken of ik de voeding voor de 2e kast in elkaar kan zetten.

Gelukkig lag er vandaag weer een pakketje klaar, met de xlr aansluitingen. Dus met een beetje geluk morgen starten aan het boren van de gaten.
Als dit compleet mislukt, laat ik gewoon een plaat komen vanuit schaeffer. Maar eerst eens zelf oefenen. :D

Al met al dus 9 uitgangen, 2x 4 van de 2 minidsp's en 1 keer spdif van de minidigi.
en 6 ingangen, 2x een setje analoog en 2x spdif op de minidigi. Alle xlr worden mono gebruikt, dit is het handigste met verkrijgbare kabels / verloopstukken.
Zelf kabels maken heb ik weinig behoefte aan.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 19 mar 2011, 20:04

Weer een stapje verder, hele middag bezig geweest met de kolomboor.
Maar het resultaat mag er zijn, en zonder fouten. Ik ben trots op mezelf, zo mijn eerste paneel.

Voorkant gaat alleen een stuk lastiger worden, ik ontkom dan niet het laten doen denk ik zo.

Plaatje van het resultaat. (Ik heb ze nog niet definitief vast zitten dus sommige zitten nog een beetje scheef.)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 19 mar 2011, 22:59

Dat gaat wel lijken op een PA installatie. :rock:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Ik was van plan die Neutriks aan de binnenzijde te doen, voor een meer verzonken effect, alleen de ronde vorm zichtbaar, esthetisch verantwoord. :)

Wat voor een diameter boor heb je daar wel niet voor nodig gehad voor die gaten?
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 20 mar 2011, 13:39

hannesie schreef:Dat gaat wel lijken op een PA installatie. :rock:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Ik was van plan die Neutriks aan de binnenzijde te doen, voor een meer verzonken effect, alleen de ronde vorm zichtbaar, esthetisch verantwoord. :)

Wat voor een diameter boor heb je daar wel niet voor nodig gehad voor die gaten?

Er zijn ook andere neutriks speciaal voor binnen montage, maar als je die of deze binnenin wilt monteren moet je extreem net boren. Plus je krijgt dan altijd een randje zonder de coating te zien. Ik heb speciaal voor de montage er op gekozen omdat je niet niet afhankelijk bent van een 100% goed gat.

Het geheel is gedaan met een kolomboor met daarin een stappenboor, en het gat is 24mm. Omdat mijn xlr's nep neutrik zijn, de optische switchcraft en de usb wel echt neutrik zit er aardig verschil tussen de maten van het gat wat nodig is varierend van 23,5 tot 24mm.

23,5 gaat niet lukken met mijn stappenboor die gaat van 8 tot 30 in stappen van 2. Overigens bij het boren flink wat geduld hebben en het geheel goed koelen en smeren.

Dus als je echt intern de connectoren wilt monteren zou ik een plaatje laten maken bij schaeffer, ik gok dat je het zelf niet zo netjes krijgt tenzij je zelf erg vaak met metaal werkt.
Overigens kost een simpele stappenboor ook iets van 30 euro. Op ebay kun je wel goedkopere kopen maar wat de kwaliteit daarvan is weet ik niet.

Ik heb nu een wollcraft van de hornbach lijkt opzich nog niet zón verkeerde te zijn, ze hadden ook echt professioneel merk 70 euro voor een stappenboor was dat.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 21 mar 2011, 8:38

Respect, dat ziet er goed uit! Ik doe het je niet na.
( ͝° ͜ʖ͡°)

daniel

Berichtdoor daniel » ma 21 mar 2011, 11:05

Net paneeltje inderdaad, zeker omdat je zelf zegt weinig ervaringte hebben met metaalbewerken.

Voor de finishing touch zou ik wel de boutjes vervangen. in ieder geval nette imbusboutjes, bij voorkeur zwart. Dat zal net wat meer profi staan.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 21 mar 2011, 11:23

daniel schreef:Voor de finishing touch zou ik wel de boutjes vervangen. in ieder geval nette imbusboutjes, bij voorkeur zwart. Dat zal net wat meer profi staan.
Dan bij de blanke metaal de metaalkleurige boutjes en bij de zwarte dan de zwarte, dan heeft het meer de finishing touch door de kleur van de boutjes die niet afsteken.
Maar waar hebben we het dan over. :mrgreen:
Hans

Terug naar “Oude Showcases”