DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

Berichtdoor cobaltjeh » vr 08 apr 2011, 21:37

Nog beter hier is het nieuwe schema met de aanpassingen.

Voor de duidelijkheid, alleen de getekende verbindingen zijn aangesloten.
Niet alles waar GND staat is aangesloten met elkaar, ik weet dat dit normaal wel zo het geval is maar in mijn kast zijn die niet verbonden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 08 apr 2011, 21:40

Ik zou even alle massa aansluitingen naar één punt trekken, dus geen gebruik maken van afscherming van een kabel o.i.d. als massa, liefst deze (de afscherming) gewoon aan één kant niet aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Mediocre is not my middle name.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 08 apr 2011, 22:07

SSassen schreef:Ik zou even alle massa aansluitingen naar één punt trekken, dus geen gebruik maken van afscherming van een kabel o.i.d. als massa, liefst deze (de afscherming) gewoon aan één kant niet aansluiten.

Voor de voeding gebruik ik geen afgeschermde kabel, maar ik zal eens proberen alle massa's van de voedingen naar 1 punt te trekken.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 08 apr 2011, 22:30

Kom ik meteen met de volgende vraag :oops: :

Hoe bereken ik de benodigde weerstand voor de backlit van mijn display.
Dit is de spec sheet http://www.satistronics.com/myfiles/file/LCD/RT162-7.pdf

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 08 apr 2011, 22:33

cobaltjeh schreef:Kom ik meteen met de volgende vraag :oops: :

Gewoon een 20K trimmer nemen, e.e.a. afstellen totdat je tevreden bent, lossolderen, nameten en vaste waarde weerstanden insolderen: klaar!

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 08 apr 2011, 22:40

SSassen schreef:

Gewoon een 20K trimmer nemen, e.e.a. afstellen totdat je tevreden bent, lossolderen, nameten en vaste waarde weerstanden insolderen: klaar!

Ik bedoel de weerstand van de verlichting. Sorry voor de onduidelijkheid.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 08 apr 2011, 22:48

cobaltjeh schreef:
SSassen schreef:

Ik bedoel de weerstand van de verlichting. Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik lees in de datasheet voor de verlichting: 5V/140mA typ. dan is met de wet van Ohm toch heel eenvoudig de benodigde voorzetweerstand te berekenen?

Als we uitgaan van een voedingsspanning van 12V volgt daaruit:

Spanningsval over de weerstand is: 12 - 5 = 7V, uit R=V/I volgt dan: R = 7/0.14, R = 50 Ohm. Dan zou ik 56 of 47 Ohm nemen. Voor de maximale dissipatie geldt: P = I * V, P = 0.14 * 7, P = 0.98W, kortom minimaal een 1W weerstand gebruiken dus.

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 08 apr 2011, 22:51

SSassen schreef:Ik lees in de datasheet voor de verlichting: 5V/140mA typ. dan is met de wet van Ohm toch heel eenvoudig de benodigde voorzetweerstand te berekenen?

Spanningsval over de weerstand is: 12 - 5 = 7V, uit R=V/I volgt dan: R = 7/0.14, R = 50 Ohm. Dan zou ik 56 of 47 Ohm nemen. Voor de maximale dissipatie geldt: P = I * V, P = 0.14 * 7, P = 0.98W, kortom minimaal een 1W weerstand gebruiken dus.

Ik ben nog niet zo thuis in de electrotechniek :oops:, maar dit is duidelijk bedankt!

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 08 apr 2011, 23:49

cobaltjeh schreef:
SSassen schreef:Ik lees in de datasheet voor de verlichting: 5V/140mA typ. dan is met de wet van Ohm toch heel eenvoudig de benodigde voorzetweerstand te berekenen?

Ik ben nog niet zo thuis in de electrotechniek :oops:, maar dit is duidelijk bedankt!

In dat geval gewoon vragen als iets niet duidelijk is, dan zal ik het begrijpelijk proberen uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - De vriendelijkheid zelve

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 09 apr 2011, 9:27

De backlight wordt vanuit 5V gevoed niet 12V. Meestal kun je uitgaan van een spanningsval van 4.2V. Dus dan is de benodigde weerstand (5-4.2)/0.14 = 5.7. Maar ik zou om zeker te zijn 10 ohm nemen. 0.8 * 0.14 = 0.112 W dus een weerstand van 0.25W is genoeg.

Als je zeker wilt zijn dat er niet teveel stroom door de backlight loopt even de multimeter in de stroomkring opnemen. Of de spanning over de 10 ohm weerstand meten. Stel je meet 1V, dan is de stroom die er loopt 1 / 10 = 0.1A.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 09 apr 2011, 12:22

knuisje schreef:De backlight wordt vanuit 5V gevoed niet 12V. Meestal kun je uitgaan van een spanningsval van 4.2V. Dus dan is de benodigde weerstand (5-4.2)/0.14 = 5.7. Maar ik zou om zeker te zijn 10 ohm nemen. 0.8 * 0.14 = 0.112 W dus een weerstand van 0.25W is genoeg.

Als je zeker wilt zijn dat er niet teveel stroom door de backlight loopt even de multimeter in de stroomkring opnemen. Of de spanning over de 10 ohm weerstand meten. Stel je meet 1V, dan is de stroom die er loopt 1 / 10 = 0.1A.

10 ohm, zit er in en brand nu mooi. Er zat eerst een 2k in en dat was vrij weinig backlight. :)

Eerste weerstand die ik er in zette haast geen licht, ik denk huh. Was ik vergeten dat mijn multimeter in de verkeerde stand stond.
Had dus een 10k weerstand gepakt. En dan heb je haast geen backlight meer :P.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 22 apr 2011, 23:20

Ok vandaag de stoute schoenen aangedaan, en het front paneel aangepakt.

Onder het motto, als het lukt dan bespaar ik me 140,- euro.
Als het mislukt dan bestel ik gewoon bij Schaeffer.

En voor mijn 2e keer metaal bewerken, vind ik het resultaat niet echt slecht. De ronding bij de volumeknop is niet helemaal rond.
En het putje naast het display, is gewoon pure domheid. En gewoon een gat teveel er bij rammen. Hoe ik dat mooi ga krijgen moet ik nog even over nadenken.
De ruimte voor het lcd is beter gelukt, deze moet ik alleen nog even bijvijlen.

De gaten voor de knoppen, waren no problemo met de stappenboor, wel van beide kanten gewerkt omdat ik het anders niet haalde met de dikte.
Het frees werk is met een bosch freesmachine plus houtfrees gedaan. En ik moet zeggen dit ging redelijk, alleen je freesje is na deze hoeveelheid werk ook wel echt versleten!

Voor de frees machine heb ik de kopieer ring gebruikt, en een houten mal gemaakt waar de centreerring precies horizontaal door schuifde.
Het was nu enkel 1 begingat maken, en rustig 1mm per keer weg frezen. En natuurlijk opletten dat je de juiste kant op freest ander gaat de machine happen.

Voor de cirkel had ik ook een mal gemaakt, alleen hierin had je geen tot weinig controle omdat de frees redelijk wat ruimte heeft, als ik dat nog een keer zou doen, zou ik meerdere ronde mallen maken en zo steeds beetje bij beetje weg halen.

Maar ach ik ben tevreden met de prestatie :), nu dit weekend de boel afwerken! DSP staat overigens al te spelen, en ik ben reuze tevreden! Digitaal in klinkt het top, alleen analoog heb ik nog iets te veel ruis naar mijn zin, maar dit zin hem in de bron denk ik zo.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 23 apr 2011, 8:25

Kun je aluminium frezen met een houtfrees? :shock:

Het ziet er prima uit, ik had alleen geen uitsparing gefreesd voor de volumeknop denk ik. Het display kun je goed vastzetten met hotglue. Van het plekje kun je misschien een gaatje maken voor de ir-sensor?
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 23 apr 2011, 9:52

knuisje schreef:Kun je aluminium frezen met een houtfrees? :shock:

Het ziet er prima uit, ik had alleen geen uitsparing gefreesd voor de volumeknop denk ik. Het display kun je goed vastzetten met hotglue. Van het plekje kun je misschien een gaatje maken voor de ir-sensor?

Ik had op het forum al vaker gelezen dat mensen het met een foutfrees deden, en dit gaat prima. Al te best voor je freesje is het niet, als je een echt metaal freesje koopt moet het helemaal makkelijk aan denk ik zo.

IR sensor zat ik nog aan te denken, eens kijken of ik die daar kwijt kan. Display zit wel erg dicht in de buurt. Eerst nog een AB vinden die ik werkend kan krijgen. Heb hier zo'n universele maar die heb ik nog niet werkend gekregen. Kan de juiste code niet echt vinden.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 23 apr 2011, 10:58

cobaltjeh schreef:Eerst nog een AB vinden die ik werkend kan krijgen. Heb hier zo'n universele maar die heb ik nog niet werkend gekregen. Kan de juiste code niet echt vinden.

Stel je AB in op Philips codes. Hou een toets van de AB ingedrukt terwijl je de spanning op het volumeprintje zet. Hij leert dan de code van de AB en toont die ook op de lcd.
( ͝° ͜ʖ͡°)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 23 apr 2011, 15:22

knuisje schreef:Kun je aluminium frezen met een houtfrees? :shock:

Natuurlijk kun je dat.

Weet je hoe zacht aluminium is?
Een paar extra freesjes aanschaffen is echter wel slim.
(evenals echter oordoppen, want kan soms nogal gaan piepen).
Wil je het helemaal mooi doen kun je liefst nog snijolie gebruiken.
(spiritus wordt geloof ik ook weleens gebruikt)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 23 apr 2011, 22:48

spiritus brand ook lekker :mrgreen:

uit eigen ervaring :oops: weet ik dat een houtfreesje erg makkelijk door alu heen gaat (gevalletje losse klemmen)

bertor

Berichtdoor bertor » za 23 apr 2011, 22:51

spiritus is ideaal voor aluminium!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 24 apr 2011, 16:39

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:Eerst nog een AB vinden die ik werkend kan krijgen. Heb hier zo'n universele maar die heb ik nog niet werkend gekregen. Kan de juiste code niet echt vinden.

Stel je AB in op Philips codes. Hou een toets van de AB ingedrukt terwijl je de spanning op het volumeprintje zet. Hij leert dan de code van de AB en toont die ook op de lcd.

Alle afstandsbedieningen die hier thuis liggen inclusief 3 philips tv's heb ik geprobeerd maar ik krijg geen enkele code te zien op het scherm.
IR ontvanger zit gewoon aangesloten zoals in de datasheet staat. dus middenpen op massa, rechter pen op 5 volt met 100R weerstand er tussen.
En linker pen naar I, met een condensator tussen de massa en voeding.

De IR ontvanger plus het bordje wat ik gemaakt heb werkte altijd perfect op de Arduino die ik eerst gebruikte. Iemand nog tips?

Update:

Ik vermoed dat alle philips tv's hier op rc6 werken, onderling werken die AB wel op alle tv's. Maar meeste tv's zijn maar max 5/6 jaar oud hier.

Kan het zijn dat het geheel beter gaat werken als ik bijvoorbeeld deze op ebay bestel:
http://cgi.ebay.nl/Aluminum-Remote-Control-Unit-Philips-RC-5-Code-DIY-NEW-/250760722887?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6280f9c7

Is nogal een 'dure' om even uit te proberen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 24 apr 2011, 20:25

Welke van de 2 IR receivers heb je? Ze hebben een verschillende pinning. Een remote hoeft niet meer dan een tientje te kosten: http://tweakers.net/pricewatch/233154/philips-sru3040.html
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 25 apr 2011, 21:32

knuisje schreef:Welke van de 2 IR receivers heb je? Ze hebben een verschillende pinning. Een remote hoeft niet meer dan een tientje te kosten: http://tweakers.net/pricewatch/233154/philips-sru3040.html

Ik heb de eerste versie, out gaat rechtstreeks naar I op het bordje, tussen GND en VCC zit de condensator. En tussen +5 op de print en vcc op de ontvanger zit de weerstand.
Ik ga er van vanuit dat het plaatje de voorkant aan geeft met de bol er op zeg maar.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 25 apr 2011, 22:13

In rust geeft het uitgangspinnetje van de ir-sensor als het goed is 5V. Zakt dit voltage als je een knop op de AB ingedrukt houdt?
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 25 apr 2011, 22:46

knuisje schreef:In rust geeft het uitgangspinnetje van de ir-sensor als het goed is 5V. Zakt dit voltage als je een knop op de AB ingedrukt houdt?

Er staat 5volt op de voedingspennen en de uitgang geeft geen voeding. Heb even een reserve IR ontvanger gepakt en deze geeft dus wel 5volt uit. Deze zakt naar 4,5 bij het indrukken van een toets.
Ik neem dus aan dat ik gewoon een defecte ontvanger heb.

Dus geheel vervangen, alleen wil het spul nog steeds niet reageren op een philips afstandsbediening.
Ik zal voor de zekerheid nog wel alle 40 soorten codes doorlopen in de universele AB.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 25 apr 2011, 23:01

En yes hij werkt, een van de codes doet de truc. :rock:

Zoals gewoonlijk weer bedankt voor de tip Knuisje! Zonder de tip over het doormeten was ik hier zelf nooit uitgekomen.

Blijkt dus gewoon een defecte IR module te zijn. :evil:

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 25 apr 2011, 23:04

:goedzo:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Terug naar “Oude Showcases”