DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

Berichtdoor cobaltjeh » zo 02 jan 2011, 19:35

De overstap naar actief filteren is iets waar ik al enkele jaren naar uit keek. Het begon tijdens mijn 'auto' audio hobby. Daar was ik toen behoorlijk onder de indruk van Alpine zijn audioprocessor. In die tijd redelijk onbetaalbaar voor mij als student. Nu naar enkele jaren toch wat wijzer geworden en de 'auto' hobby verplaatst naar binnen in het huis. Na lang twijfelen tussen Behringer, Xilica, MiniDSP en Hypex heb ik uiteindelijk toch maar gekozen voor een setup met een MiniDSP. De Producten van Hypex en Xilica vond ik nogal aan de dure kant. En Behringer vond ik nogal achterlopen mijn zijn rs232 aansluiting.

Het resultaat van deze zoektocht is dit project. Omdat mijn huidige speakers een 3weg systeem bevat zijn er uiteindelijk 2 MiniDSP en 2 MiniDIGI bordjes deze kant op gegaan. Deze zijn inmiddels aangesloten en ze spelen heerlijk. En de speakers klinken echt een stuk beter nu. Missie 1 is dus al geslaagd.

Toch had ik nog een aantal wensen zoals een goede voeding, in plaats van de usb opladertjes nu. Alles net ingebouwd in een nette kast. En toen in het ik het bronkeuze / volume printje van Knuisje zag wist ik dat ook deze in de kast ingebouwd moest worden. Daarnaast heb ik zoals meerdere personen last van een inschakel / uitschakel plop op de dsp units. Om dit op te lossen uiteindelijk gekozen om te werken met een relais over de uitgangen met vertragingen tijdens inschakelen en uitschakelen van de dsp unit.

Om het geheel netjes aan / uit te zetten wordt er ook een inschakel / uitschakel gedeelte gebruikt om op deze manier de uC aan / uit te zetten en de plop te voorkomen. Omdat ik zelf geen PIC programmer heb, maar toevallig nog wel een arduino had liggen, ga ik voorlopig deze gebruiken in plaats van de ATtiny op het bordje van Knuisje. Deze arduino heeft ook net iets meer mogelijkheden en de programmeertaal bevalt me tot nu toe goed.

Even kort een rijtje met de 'requirements' van dit project:

• 4weg MiniDSP + MiniDigi systeem
  • Ringkerntrafo + voeding voor het systeem.
  • Gemonteerd in modushop kast.
  • Volume regeling voor beide DSP bordjes. (Gebaseerd op print van Knuisje)
  • Bronkeuze voor beide MiniDIGI bordjes. (Gebaseerd op print van Knuisje)
  • Uitgangen Beide DSP via geschakeld relais.
  • Aan / Uit functionaliteit in uC.
  • LCD Display + besturing. (Gebaseerd op print van Knuisje)

Eventuele uitbreidingen voor later:

• Mogelijkheid tot schakelen van eindversterkers met 220v relais of Remote.

Draadjes met bijhorende informatie:

Laatst gewijzigd door cobaltjeh op zo 02 jan 2011, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

cobaltjeh

Re: DSP Controller [2x MiniDSP + MiniDIGI]

Huidige status van het project:

De Arduino heeft een 'schield' gekregen met daarop aansluitingen voor de voeding, pushbutton en een voedingsuitgang. Met deze uitgang worden de MiniDSP's geschakeld. Bovendien zijn alle uitgangen ook beschikbaar op deze uitbreiding zodat het volume / bronkeuze bord ook aangesloten kan worden net zoals het de relais voor het schakelen van de uitgangen.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt aan het Volume en Bronkeuze bordje, hier wacht ik alleen nog op de relais vanuit HK. De uC heb ik vervangen door pinheaders om ze op deze manier aan te sluiten op de arduino.

Daarnaast heb ik 1 gedeelte van de relaisprint al af, behoorlijk zitten slapen tijdens dat ik dit aan het maken was. Want het relais voor de 2e dsp was ik helemaal vergeten, deze zitten nu op een los plaatje. :oops: Omdat voor de relais 12v nodig was heb ik ook nog een spanningsregelaar op het bordje geplakt. De voeding zal uiteindelijk zon 14/15 volt gaan leveren. Het 2e kleine bordje moet nog gesoldeerd worden.

Alles bestaat nu nog uit losse onderdelen en bordjes, en het geheel zal wellicht moeizaam aan elkaar aansluiten, maar de bedoeling is om alles op 1 nette print te plaatsen wanneer ik er zeker van ben dat alles correct ontworpen is.

Edit: Schema toegevoegd voor aan / uit gedeelte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op zo 02 jan 2011, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

cobaltjeh

Gereserveerd.

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 02 jan 2011, 22:18

Ga je de programmacode herschrijven voor de Arduino? Je kan ook de Arduino in Bascom programmeren, dan kun je mijn code 1 op 1 herbruiken.
( ͝° ͜ʖ͡°)

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 02 jan 2011, 22:21

Ik ga dit maar eens volgen :mrgreen:

Lijkt mij verstandig, met ook zo een bordje opkomst.
Dat zal er morgen wel zijn :) .
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 02 jan 2011, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 02 jan 2011, 22:29

hannesie schreef:Ik ga dit maar eens volgen :mrgreen:

.

Ja zeker , zeer intresant.
FOCAL

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 02 jan 2011, 22:47

knuisje schreef:Ga je de programmacode herschrijven voor de Arduino? Je kan ook de Arduino in Bascom programmeren, dan kun je mijn code 1 op 1 herbruiken.

De code zal compleet herschreven worden in arduino taal. Deze vind ik net wat beter gestructureerd en eenvoudiger te begrijpen mocht iemand deze ooit aan willen passen. Ben zelf al een aantal jaar programmeur van vak dus de code maak ik me niet echt zorgen over. Juist het complete elektro gedeelte is vrij nieuw voor me en dat zal het gedeelte zijn waar waarschijnlijk wel foutjes /vragen van komen. :)

Heb momenteel het aan / uit gedeelte en het lcd + IR al werkend in de code, en dit was eigenlijk een paar simpele regels. PWM zit standaard op een aantal poorten, en de rest is simpel I/O dus ik verwacht verder geen problemen in de code.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 03 jan 2011, 18:49

cobaltjeh schreef:De code zal compleet herschreven worden in arduino taal.

Toch snap ik het nog niet helemaal. Je wilt een schakeling hebben om een aan-/uitschakelplop te voorkomen. Dit kan met een paar weerstanden en diodes om een relais aan te sturen (zie het schema van de Prelude in de laatste Audio Special). Dus wat is dan de toegevoegde waarde van het compleet herschrijven van de code in de arduino taal? :shock:
Ik zou zeggen maak dat simpele schakelingetje van de Prelude en klaar is kees.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 03 jan 2011, 20:47

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:De code zal compleet herschreven worden in arduino taal.

Toch snap ik het nog niet helemaal. Je wilt een schakeling hebben om een aan-/uitschakelplop te voorkomen. Dit kan met een paar weerstanden en diodes om een relais aan te sturen (zie het schema van de Prelude in de laatste Audio Special). Dus wat is dan de toegevoegde waarde van het compleet herschrijven van de code in de arduino taal? :shock:
Ik zou zeggen maak dat simpele schakelingetje van de Prelude en klaar is kees.

Eerlijk gezegd heb ik naar dit schema gekeken maar ik snap eigenlijk niet echt wat het precies doet. :oops:
Een inschakelvertraging maak je door een condensator langzaam op te laden en bij het uitschakelen te ontladen dit door middel van een weerstandje zodat er een bepaald tijdsinterval in zit.
Alleen hoe dit in het schema weergegeven is snap ik niet echt.

Door de uC te gebruiken om dit relais aan te sturen en het gedeelte te gebruiken voor het in/uitschakelen van de uC kan ik zelf bepalen wat de volgorde is van inschakelen van de diverse componenten. Software snap ik wel, en daarom mijn keuze om het zo op lossen. Wellicht niet de meest eenvoudige maar voor mij leek dit de beste oplossing. De interval etc is dan ook te regelen in de software in plaats van in de componenten. (hardware)

Daarnaast kan ik nu een druk knop aansluiten op de uc in plaats van een 220v schakelknop voor de voeding bijvoorbeeld. Bij de 2e was het me ook niet helemaal duidelijk hoe het een en ander dan zou reageren. Ik wil eigenlijk wel op een mooie manier de stoom schakelen.

Wellicht denk ik nog compleet verkeerd, en is jouw oplossing een stuk eenvoudiger. Ben blij met je input, alleen ik kan zelf nog niet echt snappen hoe jouw methode precies gaat werken. :oops:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 03 jan 2011, 21:40

Heb het schema nog even bekeken, weet niet of ik deze hier mag plaatsen. Dus dat doe ik voorlopig maar niet.

Zover ik kan zien wordt C2 langzaam opgeladen door R1 waarna de transistor T1 het boeltje schakelt. R4 trekt deze weer leeg wanneer niet in gebruik.
Het relais zal in rust stand de signalen kortsluiten met massa. En deze kortsluiting opheffen wanneer het relais actief wordt.

Bij uitschakelen wordt deze kortsluiting weer actief gemaakt, want het relais valt redelijk snel af door dat C1 vrij klein is.

Snap ik het schema zo een beetje of heb ik het compleet verkeerd?

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » ma 03 jan 2011, 21:56

C2 en R4 zijn deel van het voorversterkercircuit, dat is niet het deel van het schema waar je naar moet kijken.

De aansturing van het relais staat linksonder op pagina 47, dit is het deel rond transistor T3.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 03 jan 2011, 22:07

cobaltjeh schreef:Snap ik het schema zo een beetje of heb ik het compleet verkeerd?

Klopt. :dank:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 03 jan 2011, 22:39

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:Snap ik het schema zo een beetje of heb ik het compleet verkeerd?
Klopt. :dank:
wat klopt er nou, snapt-ie het of heeft-ie t verkeerd? :lol:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 03 jan 2011, 22:44

knuisje schreef:Klopt. :dank:

Ik heb al die componenten hier nog wel liggen, dus ik ga even testen morgen. :)

Loop ik met bovenstaand schema niet het risico dat de dsp eerder uit gaat vallen, dan dat het relais weg valt?

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 03 jan 2011, 23:37

Henkjan schreef:wat klopt er nou, snapt-ie het of heeft-ie t verkeerd? :lol:

Ja, nee. :lol:
cobaltjeh schreef:Loop ik met bovenstaand schema niet het risico dat de dsp eerder uit gaat vallen, dan dat het relais weg valt?

Gewoon uitproberen.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 31 jan 2011, 22:40

Ok weer een update:

Arduino is geschapt, en het volume bord is uitgewerkt in zijn orginele staat. Uiteindelijk bleek ik alles toch te ingewikkeld aan willen pakken, laten we het eerst simpel proberen te doen. :) Bordje van Knuisje werkt prima :).

Voor de timing heb ik een bordje in HK besteld, deze timing is met dip switches in te stellen. Het bordje heeft de mogelijkheid om een 2 voudig relais te schakelen. Oorsponkelijk wou ik deze gebruiken voor 2 uitgangen maar dit gaf geen mooi resultaat.

De dsp uitgangen schakelen na z'on 3 seconden gaf nog steeds een plop. Pas na iets van 10 seconden is deze plop weg. Deze tijd vond ik te lang dus ik heb even getest door de uitgangen kort te sluiten met de massa en vervolgens daarna de massa op te heffen en de signaal gang te verbinden met het relais, deze manier werkt perfect.

Vervolgens heb ik een simpel gelijkricht bordje gemaakt met een kleine condensator, zodat het timing bord snel af valt, nog voordat de dsp uit valt bij uitschakelen van stroom.

Voor de dsp gebruik ik een lm317 bordje uit HK, deze ga ik nog wel uitbreiden met 2 tot 4 4700uF condensatoren. Aangezien dit nodig is omdat anders de dsp te snel af valt. En dus een plop geeft door de versterker.

Voor de voeding gebruik ik meerdere dubbele 7,5 volt 2ampere transformatoren.
Eenje voor de dsp op 9 volt parallel, in combinatie met de HK LM317.
Een tweede in serie op 22 volt voor de volumeprint van knuisje. Met eigen gelijkrichter.
En eventueel een derde op 9 volt parallel voor de schakelprint en timerprint, deze zou ook zijn voeding van de dsp transformator kunnen pakken eventueel. Met eigen gelijkrichter print, met snelle afval.

Onderstaand nog enkele voorbeelden hoe ik deze verschillende prints wil maken, en foto's van de huidige onderdelen, 'tests'.

Heb de schema's geprobeerd te maken in eagle, alleen echt handig ben ik er niet in. Maar ach het is een start.
Bedoeling is om deze te bestellen als ik er helemaal achter ben hoe het een en ander nu uitgewerkt wordt. En als ik eagle helemaal snap :).

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 31 jan 2011, 22:51

Doet me meteen even aan het volgende denken, welke van 2 onderstaande uitwerkingen voor het relais zal het beste werken voor de in/ontkoppeling van de uitgangen van de dsp. In feite doen ze allebij soort van hetzelfde.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 01 feb 2011, 9:49

Ik zou zeggen versie 2.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 02 feb 2011, 22:33

Beide versies heb ik getest en het lijkt er op dat de versie 1 beter presteerd.

Op een of andere manier komt er toch rotzooi door versie 2 die niet helemaal afgevangen wordt door de massa.
Dus het lijkt er op dat ik voor versie 1 ga, ook al vond ik versie 2 er beter uit zien.

Ook ben ik er achter dat je zelfs muziek door een minidsp kunt krijgen als deze uit staat. Erg vreemd maar bij een hoog gain op de ingang, komt er toch nog een signaal uit de uitgang.
Terwijl dat de miniDsp uit staat. Al met al vind ik dat ze de in/uitgangen van de minidsp wel iets beter mogen aanpakken in een volgende versie.

Ik gok dat ik straks wel minder problemen heb met deze plop, aangezien er nu nog geen volumeregeling aangesloten zit op de minidsp, stuurt deze altijd voluit een signaal uit. Met het ingangssignaal regel ik het volume. Wanneer de Dsp straks de volumeregeling gaat doen, gaat het probleem van de plop natuurlijk minder erg worden.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 18 feb 2011, 0:57

Plannen zijn weer bijgesteld. Na wat zoeken op ebay, een bordje gevonden met daarop 2 signaal relais.

Deze kunnen perfect aangestuurd worden door het timer bordje wat ik al had, en tja voor dat geld kan ik zelf geen print gaan maken.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130426272824&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 feb 2011, 17:32

dus met dit kan je alle 4 de uitgangen van de MiniDSP naar ground zetten als de 12V wegvalt. dat lijkt me idd wel handig.

ebay relais.png

heb ik het zo begrepen?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 20 feb 2011, 19:32

Henkjan schreef:dus met dit kan je alle 4 de uitgangen van de MiniDSP naar ground zetten als de 12V wegvalt. dat lijkt me idd wel handig.

heb ik het zo begrepen?

Het relais bordje zet ik tussen uitgangen en cinch pluggen op kast. Op de nc zet ik de massa van de dsp pluggen. Dus als de dsp inschakeld zijn de uitgangen verbonden aan massa op deze manier kan de spanning van het inschaken wegvloeien naar massa. En het pad naar de 'eindversterker' is niet verbonden.

Vervolgens gebruik ik het timer bordje (Iets boven in dit topic.) om het relais bordje te schakelen. (Je zou ook een simpel condensator door weerstand opladen circuit kunnen maken. maar voor die paar euro voor het HK timer bordje vond ik dit niet nodig.) Het timer bordje stel je dan in op 2/3 seconden en die verbind de ingangen door.

Doordat het timer bordje een erg kleine cap heeft en een high dropout regulator, valt deze meteen af wanneer je de stroom uitschakeld. (Deze zit meteen op een transformator met gelijkrichter er voor.) De voeding van de Minidsp heb ik ingesteld op ergens rond de 15 volt met flink wat dikke condensatoren, met als gevolg dat de dsp vrij laat uit valt zodat ik zeker er van ben dat alle uitgangen weer 'uitgeschakeld' zijn.

Ik heb hier al her en der wat testjes gedaan, en dit lijkt allemaal perfect te werken. Ik verwacht de spullen ergens over 2 tot 3 weken te ontvangen. En ik zal dan mijn bevindingen hier wel plaatsen met eventueel aansluitschema hoe ik alles aan elkaar geknoopt heb.

Als je alles op een zelfgemaakte print zou maken zou je wel alles een stuk efficienter en simpeler kunnen maken, maar hiervoor is mijn elektro/print kennis te laag. Plus de kosten zullen dan stukken hoger zijn.

Edit: wat je er bij getekend hebt zou inderdaad zorgen dat bij stroom aanwezig meteen de verbinding wordt gemaakt. Ik zat zelf te denken om de transistoren te desolderen, en op de print deze baan door te verbinden. Let wel op dat een in/uitschakel vertraging noodzakelijk is. Anders doet dit bord niets!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 feb 2011, 22:59

hebbie een link naar die timerbordjes?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 21 feb 2011, 0:00

Henkjan schreef:hebbie een link naar die timerbordjes?

Heb ik: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320630469108&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Schema is boven in dit topic te vinden. Dit bordje krijg je als bouwpakketje.

Let wel op dat het relais bord, ook in 5 volt versie te krijgen is, ik gok dan dat je ook het relais weg kunt laten en de aansturing van het relais kan gebruiken voor het signaal relais bord.
Omdat ik toch 12 volt in de kast heb gebruik ik het timer bordje zijn relais gewoon voor het schakelen van de 12 volt voor het relais bord.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op ma 21 feb 2011, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 21 feb 2011, 0:02

bedankt. is wel een "nog te solderen" kit zie ik :roll:

Terug naar “Oude Showcases”