Ducone TL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Sebastiaan

Ducone TL

Berichtdoor Sebastiaan » zo 02 jan 2011, 17:36

In het kader van goede voornemens voor 2011 "Afmaken wat er op de plank ligt" ben ik begonnen aan een setje ducones, en wel in de TL versie. De tweetertjes die ik hier heb liggen komen nog van een ZBA group buy van, wat is het, 2007? :D Hoogste tijd dus...

Henkjan heeft het ontwerp voor me opgediept (altijd veradelijk, Duits 19mm MDF) en de Hubo heeft een keurig setje MDF afgeleverd. Nu is het wachten op m'n nieuwe Frees om de units netjes te verzinken... Wordt vervolgt dus!

Oh, en ik heb nog twee vraagjes op dit moment:
Iemand enig idee van de hoeveelheid en de plaats voor de demping? Of is dat gewoon een beetje experimenteren?

Ik bedacht me later dat de laatste ~14 cm van de lijn in mijn 'vertaling' niet 110x110 is maar 146x110. (Twee keer MDF dikte erbij omdat de zijkanten op de basis van de speaker geplakt worden. Valt natuurlijk redelijk simpel te fixen, maar als het niet relevant is dan laat ik het zo. Wat denken jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Vuurkat

Re: Ducone TL

Berichtdoor Vuurkat » zo 02 jan 2011, 19:08

Heb je de B of de D-versie van de W4-657? Volgens mij verschilden die nog best veel van elkaar. In de oorspronkelijke Ducone zit de B-versie.

Ik vermoed dat de demping alleen maar in de eerste helft van de TL zal moeten, zoals bij veel transmissielijnen.

Sebastiaan

Berichtdoor Sebastiaan » vr 11 feb 2011, 21:46

Nog wat plaatjes... Ze staan nu te drogen in de klemmen.

@Casper, ik zie dat ik de D versie heb... Enig idee in hoeverre deze verschillen?

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » za 12 feb 2011, 10:42

Ziet er goed uit!
Bas R schreef:@Casper, ik zie dat ik de D versie heb... Enig idee in hoeverre deze verschillen?
Ik weet niet zeker of de B- en de D-versie verschillen. Ik vermoedde het omdat ik had gelezen dat de afschermde versie van de D-versie de SC-versie is, die anders meet dan de B-versie:

De B-versie heeft bijv. een fs van 51Hz, een qts van 0,25 en heeft een flinke resonantie op 9kHz (bron: K+T 2008-1). De SC-versie heeft een fs van 65Hz, een qts van 0,36 en heeft resonanties op ongeveer 6,5 en 15kHz (bron).

Maar het zou ook best kunnen zijn dat de SC-versie gewoon anders is. Ik zou gewoon gaan luisteren of het goed klinkt. :D
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 13 feb 2011, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan

Berichtdoor Sebastiaan » za 12 feb 2011, 13:08

Vers uit de lijmklemmen heb ik snel de speakers aangesloten en gemonteerd! En ik moet zeggen dat het geluid een beetje tegenvalt... :( Ik heb helaas nog geen mogelijkheid om te meten, maar ik kan zo wel horen dat er iets niet helemaal goed gaat.

Ik heb al een beetje gespeeld met de demping en dat heeft wel een flink effect: Ik ben begonnen met een halve plaat BAF in ongeveer het eerste 1/3 stuk van de speaker. Dat geeft een goede diepe bas, maar dan lijkt het alsof er een bult zit net boven het laagste bereik. Stemmen worden bijvoorbeeld overdreven hard weergegeven.

Als ik wat demping in het laatste deel van de lijn stop (zoals op de foto) wordt het iets beter, maar dat gaat wel ten koste van de diepgang.

Maar goed, ik blijf nog wel even wat proberen...

Over het verschil tussen de B en de D versie, de D versie is inderdaad wel wat anders ja... (de D versie is trouwens niet de schielded versie, die is weer anders zo te zien) :roll:

D versie
Nennimpedanz/Gleichstromwiderstand: 8/6,4 Ohm
Resonanzfrequenz: 68 Hz
Gütefaktoren(Qms/Qes/Qts): 4,0 / 0,47 / 0,42
Äquivalenzvolumen(Vas): 4,4 Liter
Effektive Membranfläche(Sd): 53 cm²
Antriebsfaktor(BL): 5,2 Tm
Schwingspulenüberhang(Xmax): 3,3 mm
Schwingspuleninduktivität(Le): 0,4 mH

B versie
resonance frequency fs = 46 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 88 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6 Ohm
force factor BL = 5,2 N/A
voice coil inductance L = 0,35 mH
effective piston radiating area Sd = 57 cm2
effective mechanical mass incl. air load 4,2 g
equivalent volume of compliance Vas = 9,3 l
total Q factor Qts = 0,25 (Qms=4,3, Qes=0,26)
voice coil diameter = 25 mm

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » za 12 feb 2011, 13:15

Laat ze eerst even inspelen (zet ze met de voorkanten vlak bij elkaar, sluit één in tegenfase aan en dan vrij hard muziek erop). Misschien klinken ze dan na een paar uurtjes beter?

Edit: goed nieuws, de B- en D-versie verschillen nauwelijks van elkaar:
tiefton schreef:Hallo,
ich hab schon mal bei blueplanets gefragt, D ist minimal "besser" - aber alles vernachlässigbar, da sind die Bauteile Toleranzen in der Weiche genauso tragisch.
Also: B & D lassen sich austauschen.

die Susi mit dem D hab ich auch schon gebaut - Messtechnisch hab keinen Unterschied gemerkt.

Die SC haben wirklich andere Parameter, besonders für die Bassabstimmmung
link naar forum

Terug naar “Oude Showcases”