Mijn Dipool-Monopool systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Mijn Dipool-Monopool systeem

Berichtdoor Martijn H » ma 27 dec 2010, 22:49

Dit project bestaat uit verschillende onderdelen, welke de afgelopen 2 tot 3 jaar voorbij zijn gekomen op dit forum. Het dipoolproject groeide tijdens de ontwikkeling van een dipool met compromissen naar een dipool waaraan alles gedaan werd om factoren zoals bijv. laagweergave, afstraalgedrag en vervorming zo goed als mogelijk te optimaliseren.

De componenten:
Dipoolspeakers
Vier gesloten sdx15 subs
multimedia bron
Hypex 4*700 en 6*180watt class D Versterking
Hypex 2*6 kanaals voorversterker/dsp
hifimeubel
surroundset

Na bloed, hechtingen, veel zweet en ontelbare uren werk is het project nu zo goed als af! Het project was voor mij letterlijk een meerjarenplan en tussentijds gaf ik soms de moed op om door te gaan, omdat het allemaal erg ingewikkeld werd. Nu het laatste onderdeel in de afwerkfase zit ben ik erg trots dat het nu heerlijk op de achtergrond speelt en dus toch nog afgekomen is!

In de tweede post zal ik de aankomende dagen metingen en foto's posten.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Martijn H

Re: Mijn ultieme Dipool-Monopool systeem

Berichtdoor Martijn H » ma 27 dec 2010, 22:54

De dipool heeft nu een 48dB filter tussen mid en bovenste woofer. De onderste woofer heeft een 48dB filter op 75Hz en vormt een soort dipoolbassboost om de bovenste woofer te compenseren die ik niet boost. De subs laat ik tot 95Hz spelen met 48dB filters en een kleine boost op 20Hz en 2 subs hebben een notch van 3dB op 33Hz. 1 van de subs staat op 1,5 meter hoogte. Het systeem is zo getuned dat alle woofers samen de respons vlak trekken van laag tot mid. Ik zou het -3dB punt nog lager kunnen leggen, maar onder de 22Hz hoor ik zelf niet zoveel. Vlak tot 20Hz in room leek me wel mooi genoeg!

Dit is de respons van het laag op de luisterplek (slow sweep 15-100Hz) en hoog/mid op 80 cm met een gate van 3,8ms

respons laag luisterplek 15-100Hz.jpg

De respons tussen de 100 en 200 Hz is afhankelijk van de afstand dipool-achtermuur, maar ik heb ze redelijk goed kunnen opstellen zodat er geen te grote dip ontstaat in dat gebied. Je ziet dat er door diffractie on ax een dip ontstaat op 3,5kHz en dat deze op 20-30 graden=tussen paars en roze helemaal weg is. Vanaf 45 graden gaat de baffle steeds meer rondstralen rond die 3,5Khz. Dit gebied is zo getuned dat het gem. onder alle hoeken samen neutraal meet en klinkt. (er zitten wel wat reflecties in de meting!)

respons dipool dsp.jpg

Nieuwe metingen:
0 en 20 graden
0-20 graden.jpg

30-45-60 graden (+ groen achterzijde)
30-45-60 + achterkant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 27 dec 2010, 23:09

Wat een beestenset!!!

heb even je threads doorgekeken.. ziet er allemaal heel netjes en compromisloos uit.

ben benieuwd naar meetresultaten, foto's ed.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 27 dec 2010, 23:16

R E S P E C T

Wat een klus is dat geweest zeg! En nu de finishing touches, die kosten de andere helft van de tijd :)

jan

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 27 dec 2010, 23:20

Wowly schreef:En nu de finishing touches, die kosten de andere helft van de tijd :)

stel je eens voor haha, dan wordt het 2014.. Nee alles is af als ik het frontpaneel van de voorversterker klaar heb!

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 27 dec 2010, 23:23

ik zeg: breda 2011 :rock:

fraai !
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 28 dec 2010, 9:31

tenzij ondertussen een andere auto heeft dan die ik gezien heb, is er dan een logistiek probleem :lol:

bertor

Berichtdoor bertor » di 28 dec 2010, 9:43

Extreem! :rock:

Respect voor de hoeveelheid geduld met die DSP, ik had er niet op gewacht maar wat anders genomen O:)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 28 dec 2010, 16:55

Vandaag ben ik verder gegaan met het finetunen van het laag en het hoog. Het hoog klonk voor mijn gevoel al foutloos, maar meettechnisch kon het nog een fractie mooier en wellicht dat ik nog meer aanpas de komende tijd en dat het dan uiteindelijk ook prettiger gaat klinken. Kwestie van veel muziek luisteren!

In de tweede post heb ik de respons van laag en midhoog neergezet. Ook al staat het hier nu vol met subs het klinkt eigenlijk allemaal heel beschaafd! Zolang het volume niet boven de -30dB komt natuurlijk :mrgreen:

bertor

Berichtdoor bertor » di 28 dec 2010, 18:30

Montana schreef:De dipool heeft nu een 48dB filter tussen mid en bovenste woofer. De onderste woofer heeft een 48dB filter op 75Hz en vormt een soort dipoolbassboost om de bovenste woofer te compenseren die ik niet boost. De subs laat ik tot 95Hz spelen met 48dB filters en een kleine boost op 20Hz en 2 subs hebben een notch van 3dB op 33Hz. 1 van de subs staat op 1,5 meter hoogte. Het systeem is zo getuned dat alle woofers samen de respons vlak trekken van laag tot mid. Ik zou het -3dB punt nog lager kunnen leggen, maar onder de 22Hz hoor ik zelf niet zoveel. Vlak tot 20Hz in room leek me wel mooi genoeg!

Dit is de respons van het laag op de luisterplek (slow sweep 15-100Hz) en hoog/mid op 80 cm met een gate van 3,8ms

respons laag luisterplek 15-100Hz.jpg

Je moet de FFT gate length wat groter zetten want nu heb je geen resolutie in het laag. Maak er maar eens 16k van ofzo.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 28 dec 2010, 18:36

Daar heb ik al mee gespeeld. Als ik hem naar 16K breng kom ik niet zo hoog, omdat ik maar 100 meetpunten kan maken door peak hold aan te zetten. Het is een sweep gecreeerd met Winisd pro waar ik vervolgens 100 meetpunten heb genomen tussen 15 en 100Hz met ARTA.

Hoe wil je precies dat ik de meting uitvoer?

bertor

Berichtdoor bertor » di 28 dec 2010, 18:39

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je de meting nu hebt uitgevoerd, maar kun je niet gewoon de meting met ARTA uitvoeren?

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 12:21

Bertor, Tot nu toe liet ik altijd een heel langzame sweep afspelen met de generator van winisd. De spectrum analyzer van Arta liet ik dan meelopen met de functie peak hold on. Hoogst gemeten output op een bepaalde frequentie onthoudt hij dan. Dat is niet op de dB nauwkeurig, maar als ik die respons corrigeer geeft dat vaak een mooie compromis tussen correctie en nog wat over laten van de invloedne van de kamer. Alles doodcorrigeren klinkt ook dood.

Nu een meting met pink noise en je kan zien hoe hij uitgevoerd is. Dit is op 4 punten gemeten met op een straal van 70 cm van de luisterplek. Ik ga nog wat schuiven met de subwoofers om te kijken of ik nog wat kan verbeteren. Het klinkt nu al lekker snel in het laag. bas gaat aan-uit-aan-uit, veel definitie :mrgreen: ..

De speakers staan ongeveer 1 meter voor de wand en ik denk dat dat de meetbare dip veroorzaakt op ongeveer 160Hz. xo woofer mid is 220 Hz. Zou dit kunnen kloppen? Het klinkt echter wel vol rond die frequentie.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 12:59

Één van de subs heb ik tegen de andere muur gezet, juist tegen mijn gevoel in en kijk eens wat er gebeurt!

Groen is de luisterplek, even in niveau verlaagd zodat het duidelijker is. De 3 lijnen die dicht op elkaar liggen zitten weer op een straal van 70 cm van de optimale groene respons. Als ik helemaal achte rin de kamer meet stijgt het subbas niveau op 45Hz toch nog en ontstaat een grotere dip rond de 70Hz. Meting uitgevoerd zoals hierboven. De enige eq die er inzit is een notch op 35Hz van 4dB op elke sub.

JvS

Berichtdoor JvS » do 30 dec 2010, 13:51

Nice allemaal. Een van de gaafste sets die ik ken, puur technisch gezien. Ik zou een set als deze wel in een aparte luisterruimte willen hebben staan. In wat voor een ruimte speel jij nu?

Ik zou het heel graag weleens willen horen. De mooiste set die ik nu ken, is de volledig elektronisch gefilterde en gecorrigeerde dipool laag / hoorn midhoog set van Jag, die alweer behoorlijk oud is (jaar of zes ofzo). Ben benieuwd hoe dit nu is!
Ik heb hem zelf ook.

bertor

Berichtdoor bertor » do 30 dec 2010, 14:28

Montana schreef:Bertor, Tot nu toe liet ik altijd een heel langzame sweep afspelen met de generator van winisd. De spectrum analyzer van Arta liet ik dan meelopen met de functie peak hold on. Hoogst gemeten output op een bepaalde frequentie onthoudt hij dan. Dat is niet op de dB nauwkeurig, maar als ik die respons corrigeer geeft dat vaak een mooie compromis tussen correctie en nog wat over laten van de invloedne van de kamer. Alles doodcorrigeren klinkt ook dood.

Nu een meting met pink noise en je kan zien hoe hij uitgevoerd is. Dit is op 4 punten gemeten met op een straal van 70 cm van de luisterplek. Ik ga nog wat schuiven met de subwoofers om te kijken of ik nog wat kan verbeteren. Het klinkt nu al lekker snel in het laag. bas gaat aan-uit-aan-uit, veel definitie :mrgreen: ..
Afbeelding

De speakers staan ongeveer 1 meter voor de wand en ik denk dat dat de meetbare dip veroorzaakt op ongeveer 160Hz. xo woofer mid is 220 Hz. Zou dit kunnen kloppen? Het klinkt echter wel vol rond die frequentie.

Die pink noise meting (of evetueel sweep) is wat ik bedoel ja. Echter, aan de verticale gele lijn bij 65 Hz is te zien dat je de gating aan hebt staan, op zo'n 15 msec schat ik zo. Dit moet je niet doen, je hebt nu nog steeds geen informatie over het laag onder de pakweg 65 Hz. Neem eens de hele 2 seconden en pas vervolgens wel de 1/12 smooting toe in de frequentierespons. Controleer ook in het hoofdscherm, waar je de impulsresponsie ziet, of de FFT voldoende groot staat (32k ofzo).

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 14:30

Bertor, Nee de gating staat uit.. De gating lijn is horizontaal, de verticale kan je altijd pakken om niveaus af te lezen. Je gelooft niet dat het zo strak meet heh? Ik zal het nog eens nakijken!

Mijn luisterruimte stelt qua afmetingen niet veel voor momenteel +/-20m2, naast de speakers staat er ook nog een bed haha. Vanwege de drukte kwam ik er niet aan toe om te verhuizen. In januari staat een verhuizing op de planning, zodat de set in een woonkamer kan staan. Het voordeel van de ruimte waar de set nu speelt is dat deze heel gedempt is. Ik ben nog wat aan het finetunen maar denk dat het over een paar dagen wel luisterklaar is!

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 14:39

FFT zo hoog als toegestaan

Iets dieper dal weer op de luisterplek inderdaad.

bertor

Berichtdoor bertor » do 30 dec 2010, 16:58

Je hebt gelijk wat betreft die gating, het is inderdaad de cursor.

Maar die laatste plaatjes lijken wel plausibel, mooi strak he met multisub :)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 30 dec 2010, 17:21

hehe ja, maar jij verbeterde me inderdaad goed. Resolutie stond iets te laag.

Met zoveel subs ga je wel fanatiek worden om het 100% goed te krijgen en ook dat kan niet met multisubs. Je houdt toch wel wat kleine dalen, hoewel deze in vergelijking met een conventionele opstelling eigenlijk in het niet vallen.

Je bent trouwens welkom om eens langs te komen als je in de buurt bent. Je kan ook met MartijnM een keer komen mocht je willen!

simsalabim

Berichtdoor simsalabim » do 30 dec 2010, 18:18

Zojuist even bij Martijn geluisterd naar zijn setup.
What can I say 8) 8) 8)

Als ik het geluid zou proberen te omschrijven zijn de woorden transparant, eerlijk, lineair, open, zoal wat in mij opkomt, het is zo een sound dat dermate onspectaculair is, dat maakt dat je er eindeloos naar luisteren kunt zonder vermoeid te raken, niets springt er uit, alles is gecontroleerd.
In veelgelaagde muziek zijn de lijnen mooi van elkaar te volgen, in eerste instantie valt het niet eens op hoe diep het geluidsbeeld eigenlijk is en lijkt de sound wat saaiig.
Ik denk dat dat bij mij kwam door de afwezigheid van contrasten door filter oneffenheden dat sommige speakers nadrukkelijk maakt op een of andere frequentie en daardoor de illusie van diepte geeft en op sommige punten 'spectaculair' klinken.
Na aan een nummer of 15 begon ik aan het geluid gewend te raken van de dipolen van Martijn, dat eigenlijk door dat gemakkelijke lineaire geluid verbazend snel is, en dan realiseer je en hoor je pas hoe verschrikkelijk goed dit systeem is.
Er is bijna niets waar je het op af kunt kraken :lol: :wink:
Misschien dat de plaatsing niet zo precies was als ik ooit eens op een setup in de audiofabriek had gehoord, enige is dat de audiofabriek een akoestisch behandelde luisterruimte heeft en Martijn zijn speakers in zijn slaapkamer staan.

Al met al, mijn conclusie is dat deze set een van de beste, of misschien zelfs de beste set is die ik ken.
voor mij heeft dat ook zeker te maken met dat Martijn alles zelf in de hand heeft met de elektrische filtering.

Uhh oh en het laag...
4 * sdx15 en 4 * BMS 15' alles aangestuurd door Hypex 700's en dan geDSP'd, need I say more :mrgreen:

Ook hier weer verbazingwekkend hoe afwezig zoveel laag geweld is, maw niento BOOMBOOM, maar strrrrak laag zoals het hoord mijnsinziens.

Zo een soort set komt hier ook ooit nog wel eens, ik weet niet of het dipool zou worden of een verdere evolutie van mijn bestaande systeem waar ik ook al heel tevreden mee ben, maar het principe is het gewoon.
Belangrijkste is dat ik eerst leer filteren want met deze setup is het van belang dat je dat goed in de smiezen hebt.

Chappeau Martijn!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 31 dec 2010, 10:29

Montana schreef:Één van de subs heb ik tegen de andere muur gezet, juist tegen mijn gevoel in en kijk eens wat er gebeurt!

Ik probeer me voor te stellen hoe je de subs verdeeld hebt in de kamer, maar dat lukt niet :wink:

Hoe heb je de subs staan, en heb je afzonderlijk nog delays ingesteld?

bertor

Berichtdoor bertor » vr 31 dec 2010, 10:40

Montana schreef:De respons tussen de 100 en 200 Hz is afhankelijk van de afstand dipool-achtermuur, maar ik heb ze redelijk goed kunnen opstellen zodat er geen te grote dip ontstaat in dat gebied. Je ziet dat er door diffractie on ax een dip ontstaat op 3,5kHz en dat deze op 20-30 graden=tussen paars en roze helemaal weg is. Vanaf 45 graden gaat de baffle steeds meer rondstralen rond die 3,5Khz. Dit gebied is zo getuned dat het gem. onder alle hoeken samen neutraal meet en klinkt. (er zitten wel wat reflecties in de meting!)

Afbeelding

Ik denk dat Martijn M en anderen hier in het oosten wel te porren zijn voor een luistersessie :rock:

Het valt me trouwens op in het afstraalgedrag van je dipolen dat ze niet echt een dipool (8-figuur) afstraalgedrag hebben, zoals de unbaffled ontwerpen hier uit het oosten des lands :) Maar ik meen dat ze daar ook niet op ontworpen zijn he? Het afstraalgedrag is desalniettemin wel netjes uniform rondstralend.

Siempie schreef:Misschien dat de plaatsing niet zo precies was als ik ooit eens op een setup in de audiofabriek had gehoord, enige is dat de audiofabriek een akoestisch behandelde luisterruimte heeft en Martijn zijn speakers in zijn slaapkamer staan.

Mijn ervaring met dipolen is dat ze inderdaad een wat minder precieze plaatsing hebben. Mijn huidige speakers met waveguides (El Cuerno) hebben een preciezere imaging, in exact dezelfde luisterruimte en opstelling, met als nadeel dan weer dat de sweet spot kleiner is dan bij de dipolen. Conventionele speakers zitten daar weer een beetje tussenin vermoed ik. Tja, wat is correct, op een zeker moment wordt het ook een kwestie van smaak en het type muziek.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 31 dec 2010, 13:54

Bedankt Siempie voor de positieve feedback. Het was leuk om iemand eens te laten luisteren. Samen brachten we het niveau rond de 200-300Hz en de xo naar de mid nog wat omhoog en dat gaf de dipool meer power. Of het echt zo goed is als jij zegt laat ik liever nog in het midden :wink: Er is nog wel wat ruimte voor finetuning denk ik.

Bertor,

de geposte respons is niet meer up to date en bevat nogsteeds teveel reflecties. Die respons gaf teveel hoog en klonk iets te dun. Tot 3Khz straalt het in 8 - vorm rond, maar de mid heeft boven 1.3Khz een dip aan de achterzijde. Ik weet dat de respons beter wordt als er nog minder baffle zit rond de tweeter. Hoe het nu is oogt voor mij alleen mooier dan een zwevende/baffleloze mid en tweeter. De baffle is nu 18cm breed thv de mid en iets van 11-14 thv de tweeter. Bij de mid meet ik echter geen problemen aan de voorkant tot 70-80 graden(verder heb ik niet gemeten) en in de powerrespons. De uitdaging zit hem hier vooral in het gebied van 4Khz dat on ax vrij veel verschilt van of ax vanwege de diffractie. De powerrespons is echter heel gelijkmatig en ik denk niet dat het gehoormatig een probleem veroorzaakt.

Een mid met een betere afstraling aan de achterzijde zou een optie kunnen zijn. Het grote voordeel van de accuton is echter dat deze zeer dynamisch is. Hij kan veel vermogen hebben en vervormt niet bij hoge output. Metingen die ik bij b.v. Martijn heb gezien waren veelbelovend, maar of je bij grotere output niet teveel last krijgt van compressie met kleine mids vraag ik me af. Mijn ervaring is dat deze Accuton mid ongenadig hard kan en mijn oren zeggen dat het goed zit dus dan kan ik ook wel tevreden zijn.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 31 dec 2010, 13:59

wouter schreef:
Montana schreef:Één van de subs heb ik tegen de andere muur gezet, juist tegen mijn gevoel in en kijk eens wat er gebeurt!

Ik probeer me voor te stellen hoe je de subs verdeeld hebt in de kamer, maar dat lukt niet :wink:

Hoe heb je de subs staan, en heb je afzonderlijk nog delays ingesteld?

Ik zal na wat meer geschuif (wil kijken of ik die dip op 60Hz iets weg kan krijgen) een plattegrondje maken met de positie van de subs. Ik heb verder geen delays ingesteld nog. Ik zit ook niet even dicht bij elke sub dus er zit al een soort van delay ingebouwd, maar ik ga daar nog mee testen. Kortgezegd staan er twee subs in de buurt van de dipolen aan de lange muur 1 staat op 1,5 meter hoogte achter de luisterplek en 1 naast de luisterplek aan de lange muur.

Terug naar “Oude Showcases”