Needle DeLuxe

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jnijboer

Needle DeLuxe

Berichtdoor jnijboer » zo 19 dec 2010, 14:31

Even kort voorstellen: ik ben Jan, 40 jaar en woon ergens boven in Friesland. Ik denk dat ik al vanaf mijn 15e heb gekeken naar het zelfbouwen van luidsprekers maar vanwege het gebrek aan tijd/ruimte/geld bleven de plannen liggen. Afgelopen jaren wel het nodige geknutseld aan versterkers en platenspelers maar een stel luidsprekers bleef er vooralsnog bij (subwoofer tel ik even niet mee).
In februari wordt zoonlief 8 en hij had bedacht dat hij graag een paar luidsprekers wilde hebben om de 3J's op zijn eigen kamer te luisteren :rock: Op de vraag hoe dat er dan uit moest zien keek hij steels naar de knalgele Crafty Azumi's in de huiskamer :-k Nu wordt het geen Azumi maar met iets Needle-achtigs kan ik een heel end in de richting komen, dacht ik zo.

Ik ben erg gecharmeerd van de Needle: low-budget, makkelijk om te bouwen maar mist misschien toch wat fundament. Om die reden heb ik zitten kijken naar iets grotere broers als Rumoh's Toretta en de Needle Deluxe van BPA. Aangezien de luidsprekers vrij dicht bij de muur komen te staan kies ik voor de Needle Deluxe. Deze schijnt aardig lager te gaan dan de originele Needle maar tegelijkertijd blijft hij dichtbij het originele ontwerp. Bij het bestellen van de kit geef ik de 7-jarige nog de keuze welke driver: de zilveren, zwarte of gouden uitvoering van de Markaudio CHR-70. Hij kiest voor goud in een zwarte behuizing :shock:

Hout laten zagen bij de bevriende DHZ-zaak en aan het frezen geslagen.
IMAG0339_c2.jpg

IMAG0344_c2.jpg

De zijden worden niet in verstek gezaagd: ik schuin met de bovenfrees alle zijden een heel klein eindje af om de kopse kanten juist te benadrukken. De rand aan de voorkant wordt iets verder afgeschuind.
IMAG0346_c2.jpg

We zijn aan het verbouwen dus overal hangt stof. Daarom de badkamer omgebouwd tot spuitcabine en met een paar Motip-spuitbussen de kasten in metallic "Perlgrau" gespoten (wat komt die spuitnevel ver :shock: ). Hoogglans zwart leek me toch wat erg bling worden. Verder niet nabewerkt of in de blanke lak gespoten: de kasten zijn nu mooi mat zonder dat ze doods zijn. Ik denk dat ik ze zo laat.
IMG_1638_c2.jpg

IMG_1639_c2.jpg
Misschien nog een frontje maken om de luidsprekers te beschermen tegen onderzoekende handjes?

Eerste indruk na een nachtje spelen: een verrassend volwassen geluid! Ik ken de originele Needle niet goed genoeg maar ik denk niet dat deze versie laag tekort gaat komen. De komende week laat ik ze mooi doorspelen en daarna nog maar eens luisteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jnijboer op zo 19 dec 2010, 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Re: Needle DeLuxe

Berichtdoor Wowly » zo 19 dec 2010, 16:02

Mooie speaker geworden zeg! Dat matzwart misstaat hem niet! Die azumi's zien er ttrouwens ook erg gaaf uit.

Zag dat de je achterzijde van de chassisgaten in de kasten mooi had geruimd. Netjes.

jan

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » zo 19 dec 2010, 16:45

Wauw! Luxe uitstraling hebben ze. :)

Een frontje (of roostertje) zou ik zeker doen, de conus van dat luidsprekertje is van dun metaal dus je hebt er zo een deuk in.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 dec 2010, 17:01

Je zoon heeft een goede smaak, staat mooi het goud met zwart. Leuk dat je het speakerbouwen toch hebt opgepakt, en laten we hopen dat je zoon dit enthousiasme overneemt :D

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » zo 19 dec 2010, 21:58

Complimenten, netjes gebouwd zeg.
De Needle DeLuxe is dus een uit de kluiten gewassen versie originele Needle.
Ik ben ook van plan om het komende jaar een breedbander te bouwen, een van de kandidaten is de Needle.
In eerste instantie had ik de Alpair6 in gedachte, edoch de CHR6 is ook een interssante optie; ca, 1.7x meer conusoppervlakte tov. de "originele" Needle, dit lijkt me geschikter voor een ruimte van 30 m2.
Ik had nog nooit gehoord van de DeLuxe, dus snel ff gegoogled naar BPA.
Vraagje: hoe ziet het sperfilter eruit, wat voor waardes hebben de diverse comonenten?

Groet Hans.
Elektronics
Combo's
Heads
En Nearfields

jnijboer

Berichtdoor jnijboer » zo 19 dec 2010, 22:12

Bedankt voor de complimenten :D. Uiteraard weet ik wel welke kant op de foto te zetten want het spuiten van een metallic kleur blijkt nog niet zo simpel. Dat zei de spuiter van mijn zilvergrijze Saab ook nadat hij het had verkl*&t maar toen geloofde ik hem niet :evil:

Ik weet eigenlijk niet zo goed of het "done" is om het filter van een BPA ontwerp even hier te posten terwijl ze het zelf niet op hun site hebben staan dus ik hou het op een foto van het filter zelf:
IMAG0345_c2.jpg

In de volgende editie van een van de duitse bladen wordt het ontwerp trouwens gereviewed en wordt, neem ik aan, ook het filter gepubliceerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hanselchen

Berichtdoor hanselchen » ma 20 dec 2010, 9:55

Ik begrijp je standpunt over het hier publiceren van de componentenwaarden, maar we zijn toch bezig met niet- commerciele projectjes (zonder winstoogmerk) O:)
Of de forum sheriff moet anders beslissen, dat zal ik dan ook respecteren.

alvast dank.

Groet Hans
Elektronics
Combo's
Heads
En Nearfields

jnijboer

Berichtdoor jnijboer » ma 20 dec 2010, 11:08

LOL, ik ben inderdaad bezig met een niet-commercieel project maar dat zal niet gelden voor de ontwerper van het ding. In ieder geval wil ik niet degene zijn die een ontwerp met copyright en al de openbaarheid inslingert: dat mag de ontwerper zelf doen. Dus oefen nog even geduld uit tot het in de KT/HH wordt gepubliceerd. :wink:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 20 dec 2010, 11:21

Alsof het zelf niet te verzinnen is uit deze componenten :lol:

Ik zou het gewoon hier lekker neergooien.
Mochten ze het een probleem vinden (wat ik betwijfel), kunnen ze het altijd nog vragen om weg te halen.

jnijboer

Berichtdoor jnijboer » za 25 dec 2010, 1:03

Na een week in een bungalowpark tijd om eens echt naar de "luxe" Needles te luisteren. Die hebben ondertussen een paar dagen in kunnen spelen. Redelijk laid-back en wat minder sprankelend dan de Azumi's, maar overtuigend en behoorlijk diep laag. In dezelfde ruimte (40 m2) en met dezelfde versterker (TA2020) gebruik ik icm. de Azumis een subwoofer om wat laag te genereren, maar volgens mij zouden deze Needles best zonder kunnen :shock:.
Een en ander gaat worden aangestuurd door een Yamaha-microset. Poeh, zoonlief beseft het nog niet helemaal volgens mij maar mijn stereo-set op die leeftijd bestond uit een mono-cassetterecorder. Van Philips, dat dan weer wel.

Terug naar “Oude Showcases”