klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: klassieke 3-weg

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 9:11

b_force schreef:Sjees, de audiofiele zweverige termen vliegen je om de oren, ik moest even een paar keer lezen :lol:

Wanneer gaan ze weer weg Jeroen?

Morgen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 22:40

Laatste handeling staat te gebeuren, nog een stuk demping plaatsen en woofer vastschroeven en het zaakje kan verscheept worden. snik. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » vr 21 jan 2011, 22:57

ziet er goed uit jeroen! ben al met de voorbereidingen bezig voor de scan speak vertigo...deze komt snel jouw kant op :D
Naim Superuniti, Harbeth Monitor 30.1

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 21 jan 2011, 23:04

jeroen_d schreef:Laatste handeling staat te gebeuren, nog een stuk demping plaatsen en woofer vastschroeven en het zaakje kan verscheept worden. snik. :lol:

Dapper dat je die print zo achter de woofer monteert. Mijn ervaring is dat dat altijd gaat resoneren, zeker bij hogere geluidsvolumes. Ik zou dan ook zeker alle filtercomponenten lijmen met smeltlijm of epoxy en de print zelf monteren op een laag vilt, zodoende wordt evt. resonantie van de print gedempt door het vilt.

Echter over één ding moet ik toch even streng zijn, als je de woofermagneet zo dicht bij de spoelen monteert krijg je gegarandeerd beïnvloeding van de spoel, deze ziet namelijk een permanent magneetveld en dus is er magnetische koppeling tussen de twee waardoor de waarde van de spoel verandert. Ik zou zeker e.e.a. even nameten om te zien of deze beïnvloeding geen nadelige invloed heeft op je filtergedrag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Obsessief meetparagnost
Mediocre is not my middle name.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 23:12

Ga jij nou maar kabels instralen, dan maak ik me geen zorgen meer over magneetvelden. :lol:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 21 jan 2011, 23:21

jeroen_d schreef:Ga jij nou maar kabels instralen, dan maak ik me geen zorgen meer over magneetvelden. :lol:

Aan die dunne kabels die je gebruikt is helaas weinig eer te behalen, als je d'r nu een dure Van den Hul in had gestopt had ik nog wat voor je kunnen betekenen, maar nu is het dusdanig zonder opsmuk en poespas (lees je mee Henkjan?) dat ook ik d'r geen raad mee weet.

Maar even alle gekheid op een stokje, beide punten die ik aandraag zijn valide, vooral de resonanties van print en/of filteronderdelen heb ik al vaker meegemaakt en da's gewoon vervelend, dan moet weer alles los en uit elkaar, kan je beter voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 21 jan 2011, 23:41

De speakers klinken hetzelfde met filter binnen of buiten de kast. Ik heb de assen van de spoel zoveel mogelijk loodrecht op elkaar gezet, ook op die van de woofer. Monteren tegen de achterwand levert geen winst op, de assen staan dan in de richting van de woofer, bovendien staan ze dan niet eens verder van de woofer af. Bovenin de kast is geen plaats, daarbij is het zeer onhandig om daar het filter te monteren.

Ik heb geen last van trillen van het filter. Of je het nu zo doet of alle componenten zonder print met montagekit tegen de wanden lijmt, het maakt volgens mij geen enkel verschil. De opbouw van het filter: 4mm MDF plankje, onderdelen met tie-wraps vastgezet en hardwired verbindingen. Dat is anders dan een normale print waarbij de onderdelen vastzitten op hun soldeerverbindingen. Dat je daar moet vastkitten om nare trillingen van de componenten te voorkomen kan ik me voorstellen.
De plek waar ik de schroeven heb geplaatst voorkomt verder dat er gemakkelijk een eigenresonantie van de print wordt aangesproken. Ze staan aan de voorkant dichter bij elkaar dan aan de achterkant.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 jan 2011, 0:00

W.b.t. de luchtspoelen is het flauwekul dat door een statisch magneetveld de waarde verandert. Hooguit w.b.t. de I-kern spoel. Maar dan nog moet je er een paar 100 mT door jassen voor een kleine verandering. Op de plaats van die spoel zul je wel onder de 1 mT blijven schat ik zo.

En als we het over kabels hebben zou ik gaan miauwen over de dunne draadjes naar de woefer. Die kunnen door de toch wel aardige stroom gaan trillen. Maar of je dat gaat horen...? :mrgreen: Nou ja die Japanner van 47-Labs is er rijk mee geworden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 22 jan 2011, 0:05

Wat doen jullie flauw zeg, ik probeer iets constructiefs bij te dragen en d'r kan geen vriendelijk woord vanaf ... bah!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Obsessief meetparagnost

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 jan 2011, 0:16

Tja, als je nou "Sander Sassen - Spijkers op laagwater zoeker" onder je post zou zetten :P :lol:

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 22 jan 2011, 0:31

Pjotr schreef:Tja, als je nou "Sander Sassen - Spijkers bij laagwater zoeker" onder je post zou zetten :P :lol:

Sorry, maar resonanties door niet goed vastzittende filteronderdelen is een reëel probleem, dat zuig ik niet uit mijn duim, zeker bij montage zo dicht bij een grote woofer, waar de drukvariaties het grootst zijn. Idem voor de beïnvloeding van de waarde van een spoel, en daarmee de correcte werking van een scheidingsfilter, door een permanent magneetveld van de grootste magneet in de hele luidspreker dichtbij het scheidingsfilter.

Dat Jeroen d'r bij heeft stilgestaan en in zijn opvatting voldoende maatregelen heeft genomen neem ik zondermeer aan, maar zaken afdoen als niet van toepassing vind ik te kort door de bocht. Zowieso dien je je te realiseren dat een dergelijke opmerking misschien voor jou, mij en Jeroen redelijk voor de hand ligt, ik zie nog met regelmaat zelfbouwprojecten waarbij de zelfbouwer bij dit soort zaken absoluut geen seconde stil heeft gestaan. Daarmee is een dergelijke reactie misschien van weinig waarde voor jou, mij, of Jeroen, voor andere zelfbouwers kan het een opsteker zijn.

Dus a.u.b. niet alles gelijk opvatten als kritiek of een steek onder water, okay? Soms is een reactie ook informatief in algemene zin.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Kletst zelden zomaar een stuk in de rondte

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 jan 2011, 0:50

Trek het je niet aan Sander, Jeroen is net zo eigenwijs als jij en ik.

Het verbaasd mij ook wel om er zoveel werk in te steken en dan de laatste finishing touch... :roll: Zou ie morgen vandaag een deadline hebben?

dre

Berichtdoor dre » za 22 jan 2011, 17:42

diepte in het laag ligt voor mij toch aan het gekozen concept en niet aan de UcD:

ik bedoelde de diepte van het geluidsbeeld :wink:

die q-sound van amused to death was inderdaad echt bizar!
ik dacht eerst dat ie z`n surround aan had staan :mrgreen:
Потому что это возможно!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 22 jan 2011, 19:46

Sowieso schrijf je sowieso anders :wink: :mrgreen: (waar is jantje trouwens :P)

Ik vind het ook enigszins overdreven maar goed, er zijn altijd puristen natuurlijk 8)
Sorry Jeroen het ging dit weekend niet meer lukken, ben bij mijn vader met een ander (speaker) klusje bezig.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 jan 2011, 0:44

De speakers lijken goed te bevallen. De oude magnats blijken in een direct vergelijk vooral zwak te zijn in de onderste helft van het middengebied, daarboven klinkt het prima en het diepere laag is ook voldoende aanwezig bij de all ribbon 8P. Maar de verstoorde klankbalans in het middengebied leidt tot minder verstaanbaarheid en harder zetten maakt dat alleen maar erger (galmend en vermoeiend om naar te luisteren). Mijn vader was blij verrast met de rust in het geluid en dat hij met de nieuwe 3-weg beter kon waarnemen zonder dat het volume omhoog moest.

Nu nog mooi fineren (licht eiken lag al klaar in het klushok) en deze zware jongens gaan ophangen. Al met al zijn ze toch ergens tussen 20 en 25 kg uitgekomen qua gewicht.

Ik zal tegen de tijd dat ze helemaal afgewerkt zijn nog een foto plaatsen.

dre

Berichtdoor dre » wo 26 jan 2011, 10:39

mooi dat ie zo tevreden is! 8)
ik had eigenlijk niet anders verwacht.
Потому что это возможно!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 feb 2011, 21:42

Nog een laatste bericht om het af te sluiten, de speakers zijn gefineerd. Bij deze verplaats ik het topic dan ook naar showcase.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 12 feb 2011, 21:46

jeroen_d schreef:Nog een laatste bericht om het af te sluiten, de speakers zijn gefineerd. Bij deze verplaats ik het topic dan ook naar showcase.

Ziet er netjes uit, waar is het JD (Jeroen Dezaire) logo op het frontje?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 feb 2011, 21:48

Haha, zei mijn moeder ook al. Nou, hoeft voor mij niet zo, hou het maar neutraal.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 12 feb 2011, 21:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, heb je ook een foto van de uiteindelijke plaatsing van de luidsprekers in de luisterruimte?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 feb 2011, 23:24

Dat ging niet goed, veel te slecht licht aan het eind van de middag. Misschien dat dat nog eens komt. Ze klonken in ieder geval precies zoals ik gehoopt had, juiste combinatie van bafflestep compensatie en afstemming, enigszins tricky maar ik had als referentie de magnats en wist daardoor dat de boxen op die plek hangend tonaal zouden moeten klinken alsof ze goed vrij staan.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 13 feb 2011, 0:11

En dat is de grote voorsprong t.o.v. fabrieksluidspreker, in het concept rekening houden met de uiteindelijke omgeving en gewenste klankbalans.

Mooi topic.

Brede luidsprekers en grotere (gesloten) basunits klinken toch stiekem altijd wel heel lekker als je een 6,5" 2-weg gewend bent (ikzelf inmiddels al lang niet meer gelukkig)

Terug naar “Oude Showcases”