klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Re: klassieke 3-weg

Berichtdoor b_force » zo 16 jan 2011, 17:43

Dan kun je dus net zo goed wel zo'n klein capje gebruiken?
Die zijn wel een stukje kleiner, gemakkelijker te plaatsen en goedkoper :P
Enige "nadeel" is dat die dan wel van de spoel afhankelijk is, mocht je die een andere waarde willen geven.
(maar dat is het kleine spoeltje ook, mocht je die 33uF willen veranderen)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 17 jan 2011, 18:22

Hierbij de opbouw van het filter, het wordt met afstandsbusjes ertussen op de bodem geschroefd en vlakbij de achterwand geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 jan 2011, 18:30

Heel artistiek hoor :D

Gaat dat wel goed die weerstanden met kabelbinders? Die weerstanden kunnen knap heet worden, heter dan die bindertjes verdragen kunnen is mijn ervaring.

Tip: Gooi voor de definitieve versie onder de condensatoren en spoelen een flinke klodder smeltlijm. Samen met die bindertjes zit het dan goed trillingsvrij.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 17 jan 2011, 18:31

b_force schreef:Dan kun je dus net zo goed wel zo'n klein capje gebruiken?
Die zijn wel een stukje kleiner, gemakkelijker te plaatsen en goedkoper :P
Enige "nadeel" is dat die dan wel van de spoel afhankelijk is, mocht je die een andere waarde willen geven.
(maar dat is het kleine spoeltje ook, mocht je die 33uF willen veranderen)

Ik denk dat ik voor het Elektuur artikel een capje zal aanbevelen. Dat wordt dan een samengestelde, 100nF en 150nF parallel om aan 250nF te komen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 17 jan 2011, 18:33

Weerstanden zo heet worden? :-s
Ik weet niet hoe hard jij draait, maar bij mij is het nog nooit voorkomen dat ze echt heet werden.
Hooguit een enkele keer handwarm, maar dan draai je wel echt ziek hard (en continu voor een behoorlijk tijd)

@Jeroen
Een 220nF kan toch ook nog wel lijkt me?
Die is zo te koop voor 10 cent, (of 1 euro MKP.)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 17 jan 2011, 18:40, 3 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 17 jan 2011, 18:33

Pjotr schreef:Heel artistiek hoor :D

Gaat dat wel goed die weerstanden met kabelbinders? Die weerstanden kunnen knap heet worden, heter dan die bindertjes verdragen kunnen is mijn ervaring.

Tip: Gooi voor de definitieve versie onder de condensatoren en spoelen een flinke klodder smeltlijm. Samen met die bindertjes zit het dan goed trillingsvrij.

Ja, na de luistertesten bij mijn ouders zal ik dat doen.

Ik ben het met b_force eens dat de weerstanden helemaal niet warm worden, die blijven gewoon op kamertemperatuur.

Ik ben het niet met b_force eens dat je zomaar de notch op 4530Hz legt terwijl hij op 4250Hz moet liggen. Bewust 12% afwijken in waarde terwijl componenten zelf ook nog 5% afwijking kunnen hebben, nou nee bedankt. Het lijkt er wel op dat jij elke cent omdraait bart om het toch weer iets goedkoper te kunnen krijgen!!!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 17 jan 2011, 18:42

Ik weet niet precies hoe het grafiekje er dan uit gaat zien Jeroen. (hoe "slecht" het dan wordt)
Misschien blijft die piek dan nog genoeg onderdrukt.
Buiten het feit dat die piek soms ook wel een kleine beetje kan verschillen per driver.

Heeft echt niks met centen te maken (tov van de rest slaat het namelijk nergens om daar over te zeuren), maar is gewoon wat gemakkelijker. (netter)
Maar ook niks meer dan een klein mini detail.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 17 jan 2011, 19:04, 4 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 jan 2011, 18:42

Nog nooit meegemaakt (behalve bij PA luidsprekers) dat dergelijke weerstanden meer dan handwarm worden. Of je moet e.e.a. dusdanig gedimensioneerd hebben dat er veel vermogen in zo'n weerstand verstookt wordt. Zo heb ik eens een luidsprekerfilter gezien in een commerciële luidspreker die een weerstandsdeler had over de woofer, kennelijk omdat deze een hoger rendement had dan de tweeter (het was een tweeweg systeem). In zo'n geval wordt er *wel* aardig wat vermogen in dergelijke weerstanden gedissipeerd. Ik hoop echter dat de zelfbouwers die hier op 't forum aktief zijn gruwelen van zo'n oplossing en dat nooit in de praktijk toepassen, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Weerstand klankleur verbeteraar
Mediocre is not my middle name.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 17 jan 2011, 18:44

@Sander,
In mijn geval was het dan dus ook een uitzonderlijke situatie.
Absoluut niet representatief voor huiskamer gebruik (tenzij je snel doof wilt worden).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 jan 2011, 18:50

Het zal hier ook wel loslopen, was meer een vraag. Hangt natuurlijk ook van de hoeveelheid rendementsaanpassing af. Heb het dus wel meegemaakt dat bij een mid de PVC isolatiekous die om de weerstandsdraadjes geschoven was, weg gesmolten was. Maar goed, die waren ook wel de helft korter dan de MOX die Jeroen gebruikt.

JvS

Berichtdoor JvS » ma 17 jan 2011, 19:21

Als een tie-wrap smelt, smelt smeltlijm bij die temperatuur dan ook niet gewoon opnieuw?
Ik heb hem zelf ook.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 17 jan 2011, 19:31

Ik dacht meer aan montagekit.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 17 jan 2011, 19:37

Ik gebruik vaak ook gewoon die tie-wraps en doe er een dot houtlijm onder.
Zit het na een tijdje drogen ook gewoon vast :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 jan 2011, 19:41

JvS schreef:Als een tie-wrap smelt, smelt smeltlijm bij die temperatuur dan ook niet gewoon opnieuw?

Jah, we waren er al achter dat die weerstanden niet zo heet worden . Lijkt mij stug dat die condensatoren en spoelen wel zo heet gaan worden dat die lijm gaat smelten :lol:

Er is een hele waslijst aan kitten die je zou kunnen gebruiken, de bouwmarkt staat er vol mee :D Mijn ervaring met smeltlijm is juist dat het goed vult en lekker snel werkt. Zitten ook geen oplosmiddelen in.

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » di 18 jan 2011, 16:17

Wow dat is snel gegaan! Op naar het volgende project :D

Heeft Andre ze al beluisterd?
Naim Superuniti, Harbeth Monitor 30.1

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 18 jan 2011, 18:58

Ja, hij vond ze tam klinken. Verder zei hij niet veel, hij is niet zo goed in reviews. :lol: Ben benieuwd wat hij gaat posten. 8-[

fgroen

Berichtdoor fgroen » wo 19 jan 2011, 10:23

Tam is meestal een goed teken.

De beste systemen die ik tot nu toe gehoord heb, klonken (zeker in eerste instantie) tam. Met verloop van tijd merk je dan toch, dat alles erin zit en netjes geproportioneerd is.

dre

Berichtdoor dre » do 20 jan 2011, 18:24

jeroen_d schreef:Ja, hij vond ze tam klinken. Verder zei hij niet veel, hij is niet zo goed in reviews. :lol: Ben benieuwd wat hij gaat posten. 8-[

hiero dan mijn bevindingen.......

inderdaad vond ik `m wat tam(was wel een beetje verkouden...... :roll: )
maar tam had in dit geval niets te maken met de kwaliteiten van de jongens!
ondanks de gesloten kast ging het laag prima diep en was van zeer goede kwaliteit,net als de rest van de weergave die zeer coherent was.
een prachtige natuurlijkheid in de klank en hoe langer je door de nummers heen luisterde hoe meer je van de kwaliteiten van de speakers ging genieten,snelheid,detailering en plaatsing waren echt zeer goed 8)
de driver zijn allemaal gevallen met een prima prijs/kwaliteit verhouding en ik vind de combinatie dan ook erg goed;
uiteraard vond ik ook wel iets wat ik minder vond.... :mrgreen:
ik miste wat attack in het middengebied en vond de weergave in de diepte iets minder,maar dat diepte verhaal is het zwakke punt van de ucd......
maar meer kon ik ook niet verzinnen.
maar jeroen weet dan ook wel wat de eisen van de nieuwe eigenaar zijn :wink:
weer werd voor mij weer bewezen dat een goede 3-weg echt fraaier is als een 2-weg.

weer een project van jeroen die echt ongelooflijk lekker gefilterd is! 8)

en jammer voor jullie dat ze niet mee naar breda gaan! :lol:
Потому что это возможно!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 20 jan 2011, 19:18

Bedankt voor de review dre, kan het goed volgen wat je meldt! :D

Wat betreft de puntjes van kritiek, die er logischerwijs altijd zijn:
- diepte in het laag ligt voor mij toch aan het gekozen concept en niet aan de UcD: meer diepte krijg je met een driver/kast combinatie met een lager -3dB punt. Verder kan je de speaker nog anderhalf keer zo groot laten klinken door voor de middentoner niet 2,2ohm te zetten maar 2,7ohm. Dat betekent echter dat het naar mijn smaak teveel 'laid back' wordt met te weinig detail in het middengebied.
- meer attack in het midden: is denk ik een kwestie van smaak, iets meer midden gaat voor mij ten koste van de natuurlijkheid van de klank. Als het niet een kwestie van kwantiteit maar van kwaliteit is dan weet ik niet precies wat je bedoelt. Als je bedoelt dat bijvoorbeeld een systeem met een veel grotere richtwerking meer attack in het midden geeft dan ga ik helemaal met je mee.

Wat mijzelf nog opvalt in het geluid:
- typisch weer zo'n lekkere 3-weg die je eindeloos harder kan zetten zonder dat het geluid opbreekt of een brij wordt. Veel reserve dus.
- een stevig geluid. Beneden 50Hz begint de bas af te vallen, maar het laag dat er is gaat zeer strak en dynamisch. Ook dit laag klinkt zeer natuurlijk.
- tegelijk ook een mild geluid: violen klinken soft zoals dat hoort en piano klinkt nooit vervormd.
- stemmen zeer natuurlijk en goed verstaanbaar.
- ook een zeer natuurlijk hoog met veel detail. Erg tevreden over de H1212.
- al met al dus ook wat dre aangeeft: van laag tot hoog een zeer natuurlijk geluid.
- qua diepte in het geluidsbeeld niet het ultieme. Geldt ook voor ruimtelijkheid.
- plaatsing inderdaad heel precies, nog niet eerder zo'n zuivere weergave van de Q-sound van Roger Waters Amused to Death gehoord.
- veel detail: bij voldoende signaal/ruisverhouding (lees: volume) net zo veel detail als een hoofdtelefoon.
- Klinkt vrijwel exact als de volgende hoofdtelefoon: AKG K271 Studio. Voordat ik deze speaker bouwde wist ik niet dat je vrijwel exact het geluid van een gesloten hoofdtelefoon kon bereiken met een speaker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 20 jan 2011, 19:58

viool soft: bedoel je de zijdezachtheid van een viool, of echt soft. In mijn beleving heb je drie gradatie's van viool: krassend, soft en zijdezacht (maar wel met energie!) Mijn scan speak zit zo tussen de soft en zijdezacht in afhankelijk van de opname. Ik geloof niet dat ik ooit een écht zijdezachte/natuurgetrouwe weergave via speakers heb beleefd....

Diepte van het beeld en Ucd: daar zit wel wát in, maar niet zoveel dat er geen middenmoter diepte is. Ik hoor bij mijn eenvoudige UcD enorme diepte, maar heb het wel eens beter gehoord.....

Amused to death, als de oudere man spreekt, zit ie naast je op de bank, linksvoor in de hoek of links naast de speaker? Ik heb een weergave met deze opname gehoord, ik zweer je, die man zat náást me op de bank (was een aparte, in eerste instantie enge beleving....). Hoop dit nog ooit mee te maken bij mijn eigen set.

Overigens wordt de Refmon ook als tam omschreven.....ben er al jaren héél erg content mee!

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 jan 2011, 20:31

Tja, moeilijk om die omschrijvingen te plaatsen. Ga je hem laidback maken wordt ie tamtam. En meer pit krijg je juist door het midden wat op te halen waardoor het meer forward wordt. Is toch erg een smaakkwestie en òòk wat je normaliter gewend bent. Diepte en ruimtelijkheid is meestal ook weer terug te voeren op diffractie. Wellicht is daar nog winst te behalen?

Maar wat al met al het belangrijkste blijft: Er uren naar kunnen luisteren zonder moe te worden. En ik heb de indruk dat Jeroen daar best in geslaagd is.

Overigens is Amused to Death een tamelijk artificieel in elkaar gemixed album. Nou niet erg representatief om zaken als ruimtelijkheid te beoordelen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 20 jan 2011, 21:45

Het is inderdaad een systeem waar je urenlang naar kan luisteren. :D

Viool: dan heb ik het bij deze 3-weg over zijdezacht maar met kracht. Ik vind de ref monitor nog niet zijdezacht klinken (zoals ik hem ken tenminste).

Roger Waters: Klopt dat de opname erg artificieel is, maar het is wel goed om de plaatsing te beoordelen (niet de ruimtelijkheid, daarvoor gebruik ik het liefst Eva Cassidy: live at the blues alley. Voor de beoordeling van diepte luister ik graag naar opnames van reference recordings). Als de oudere man spreekt zit hij strak links van me op een paar meter. In track 3, als de piano erbij komt, staat die piano strak rechts ook op 2 tot 3 meter. Als de zang erbij komt gaat die piano verplaatsen. Pas bij deze speaker is het zo dat die piano dan als het ware van rechts naar links door me heen gaat (en niet meteen ondefinieerbaar wordt qua plaatsing) en dan vervolgens meer gewoon naar het midden toe, zachter wordend.

Diepte van het beeld zoek ik niet zozeer in de versterker, zodra je het over het kwaliteitsniveau van de UcD hebt (dre had het trouwens over diepte van het laag). Mijn ervaring is dat diepte van het beeld sterk samenhangt met richtwerking van de speaker. Hoe meer richtwerking hoe meer gestoken en diep het beeld wordt. Het zit voor mij veel meer in de speaker dan in de versterker. Bij buizenversterkers heb ik wel eens wat meer ruimtelijkheid gehoord, maar dat gaat dan samen met fuzziness. Door amplitude of faseongelijkheid tussen de stereokanalen kunnen sommige delen van opnames dan extra ruimtelijk klinken. Frequentierespons heeft trouwens ook sterk effect op de ruimtelijkheid. Een versterker met een afgerond hoog geeft per definitie een ruimtelijker geluid omdat het middengebied waar deze informatie zit dan beter hoorbaar is.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 20 jan 2011, 22:19

Ik zie dat je er blij mee bent! nice.. Nou hup die dipools naar je schoonouders voor aan de muur! :D
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 20 jan 2011, 23:36

Sjees, de audiofiele zweverige termen vliegen je om de oren, ik moest even een paar keer lezen :lol:

Wanneer gaan ze weer weg Jeroen?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 21 jan 2011, 8:10

Het ziet er naar uit dat de luisterdag een must wordt voor die drieweg! Klinkt allemaal top notch.....

Terug naar “Oude Showcases”