Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Berichtdoor Henkjan » do 10 mar 2011, 20:05

waarom geen TL? :twisted: :rock:

arjank

Berichtdoor arjank » do 10 mar 2011, 20:24

waarom geen TL?

Haha, zou je wel cool vinden heh.
Dan wordt het kastje mij een beetje te groot denk ik........
Zal denk ik wel lekker klinken 8)
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » do 10 mar 2011, 22:23

Hoe werkt zo'n grote coax luidspreker eigenlijk? Die moet toch voor het midden en hoog zorgen als ik dat correct gegokt...eumh onthouden heb?
Minder lullen en meer luisteren :rock:

arjank

Berichtdoor arjank » do 10 mar 2011, 22:37

Die 20cm coax kan in feite als twee weg systeem worden ingezet, dus van laag t/m het hoog. In dit ontwerp doet de coax het gebied vanaf ongeveer 500hz t/m het hoog. Onder de 500hz nemen de twee 25cm woofers het over.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 mar 2011, 22:51

DragoSz schreef:Hoe werkt zo'n grote coax luidspreker eigenlijk? Die moet toch voor het midden en hoog zorgen als ik dat correct gegokt...eumh onthouden heb?
een coax is een tweeter in het midden van een mid gemonteerd

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » do 10 mar 2011, 23:19

Henkjan schreef:
DragoSz schreef:Hoe werkt zo'n grote coax luidspreker eigenlijk? Die moet toch voor het midden en hoog zorgen als ik dat correct gegokt...eumh onthouden heb?
een coax is een tweeter in het midden van een mid gemonteerd

Dat stukje metaal in het midden is dus de tweeter? Heeft die een eigen magneet of gebruikt hij de zelfde magneet als de conus?
Minder lullen en meer luisteren :rock:

arjank

Berichtdoor arjank » do 10 mar 2011, 23:41

Dat stukje metaal in het midden is dus de tweeter? Heeft die een eigen magneet of gebruikt hij de zelfde magneet als de conus?

Dat stukje metaal is een onderdeel van de tweeter, om exact te zijn is het een klein aluminium hoorntje. Achter dit hoorntje zit een 44mm membraan. De aandrijving wordt in dit geval door dezelfde magneet gedaan als die de woofer/mid aandrijft. De meeste coaxen hebben echter een eigen magneet.

arjank

Berichtdoor arjank » vr 18 mar 2011, 13:58

Vandaag hout besteld :rock:
Om de kast niet te zwaar te maken ga ik 12mm berken multiplex gebruiken. De behuizing wordt in drie compartimenten opgedeeld. Samen met wat bracing moet het een stevig geheel worden.

Dit ontwerp houd ik ook op een draadje bij op het amerikaanse Talkbass forum. Maar wat zijn die gasten af en toe irritant daar, als je probeert wat dieper op luidspreker design in te gaan dan haken ze af. Of komen met argumenten die ik allang allemaal overwogen heb en dan kunnen ze er blijkbaar niet tegen als ik een (goed) tegenargument heb :-# .

arjank

Berichtdoor arjank » wo 23 mar 2011, 9:46

Hier een paar plaatjes van het bouwen.
In een plaatje zie je dat ik nog wat extra bracing heb aangebracht.
Per woofer compartiment zit er een verbinding tussen boven en onder zijde en zitten er vier grote driehoeken(gemaakt uit rest stukken) die de wanden met elkaar verbinden. De baffle zelf is ondanks 12mm behoorlijk sterk omdat deze op vrijwel ieder punt onder steund wordt.

Op het talkbass forum gaf iemand weer commentaar dat die "driehoeken" alleen maar weggooid hout zijn en alleen de hoeken sterker maken en de kast zwaarder maken.
Hij vergeet echter dat die driehoeken een behoorlijke afmeting hebben en de panelen een stuk resonantie armer maken. De achter wand kon ik bijvoorbeeld niet op een normale manier verbinden met de voorzijde omdat de woofer bijna het gehele oppervlakte in neemt. De achterwand wordt nu (per woofer compartiment) met drie grote driehoeken verbonden met de onder, boven en zijwand.

Af en toe zitten er daar figuren tussen die commentaar leveren en dan volgens mij puur om maar iets te vinden waarmee ze een (doordacht)ontwerp naar beneden willen halen. Zo had ik daar ook een discussie over de Eminence Deltalite 2510 II. Die wordt daar behoorlijk veel gebruikt voor basgitaar. Ik heb ook zo'n prul thuis gehad. Ik gaf daar dus ook aan dat die Oberton 10B200 vele malen robuuster is dan die eminence. Bij de Eminence stijgt de vervorming drastisch aan boven de xmax, bij de Oberton is daar helemaal geen sprake van. Daar krijg je dus weer een stortvloed aan opmerkingen over, bijv. waarom je een woofer boven zijn xmax wil gebruiken. Nou, heel eenvoudig, het gaat niet zo zeer om het feit dat je de woofer continue over zijn xmax wil gebruiken maar dat je de pieken fatsoenlijk kunt opvangen.
Die Emenince kon ik zonder problemen met mijn 80watt hifi versterkertje over zijn nek krijgen, die Oberton was daar totaal niet van onder de indruk. Ik zei ook dat ze niet de xmax(mode woord) moeten opgeven maar dat ze vervormings cijfers moeten laten zien, bijv. 50hz bij 90, 100 en 110dB. Daar kun je een driver die robuust dient te zijn veel beter door beoordelen.

Ook een ander discussie over het gebruik van alu conussen bij 10" basgitaar speakers. Daar gaf ook iemand(die meent zeer veel te weten) aan dat door de natuurlijke bundeling(boven 2.5khz) van een 10" speaker het helemaal geen zin heeft om een 10" driver met extra octaafje in het hoog meer te maken voor basgitaar en dat het er alleen fancy uit ziet. Ik gaf toen als commentaar aan dat je volgens hem dus alle frequencies boven de 2.5khz kunt kappen zonder dat je er iets van merkt omdat de bundeling daar toch al intreedt, yeah right... Ook een 10" driver met een extra octaafje in het hoog zal off-axis meer hogetonen energie produceren dan dan een driver zonder dat extra octaafje, dit is dus wel degelijk hoorbaar. Ik gaf ook een ander simpele reden aan, hoe kan het dan dat er bassisten zijn (die verder niks over speakers ontwerpen weten) die cabinets met dergelijke alu drivers lekker fris vinden klinken? zegt al genoeg denk ik.

Gelukkig gaat het op het zelfbouwaudio forum anders, hier heb je (over het algemeen) gezonde discussies. En roept niet iemand meteen van het zit zo en niet anders terwijl hij het bij het verkeerde eind heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ivo

Berichtdoor Ivo » wo 23 mar 2011, 13:09

Haha, als je de drivermaat niet kent, is het net of je een compacte centerspeaker hebt gemaakt. Ik vind de lay out van de baffle inderdaad erg slim, die zit overal wel ergens aan vast of heeft gaten waar dat niet zo is.
We want to be happy, bold and free

ray5150

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Berichtdoor ray5150 » wo 23 mar 2011, 20:02

Dat ziet er een stuk conventioneler uit dan de ontwerp schetsen een paar pagina's terug...
Het lijkt mij een net stukje timmerwerk.

arjank schreef:Ik heb wel net een nieuwe basversterker(top) gekocht :D

Ja, Ja,...En mogen wij ook weten wat voor een? :wink:

arjank

Berichtdoor arjank » wo 23 mar 2011, 21:07

Ja, Ja,...En mogen wij ook weten wat voor een?

Tuurlijk, een Bugera BVP5500.
Ik weet het, het is een tak van Behringer maar ik dacht 'k zal het eens proberen, die top kost namelijk geen dr.l.
Ik ben verre van teleurgesteld, een meer dan aangename sound komt er uit dat ding. Bij een bekend merk zou je hier makkelijk het drievoudige voor betalen.
Ik heb laatst de 1e en 4e buis vervangen door een Philips 5751, de sound is nu erg mooi, helder, transparant maar toch ook weer warm.

Op het plaatje zie je ook mijn 4x8cabinet :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 23 mar 2011, 21:18

Het feit dat iets goedkoop is hoeft niet perse te betekenen dat het slechte kwaliteit is. (okee, vaak wel...)
Ik heb zelf ook een paar dingen van Behringer staan (uit de jaren '90, dat is wel iets degelijker dan het huidige spul...) waar ik heel tevreden mee ben.
Bij een merk als bijvoorbeeld Ampeg betaal je ook voor de naam en het feit dat het in Amerika wordt gebouwd.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » do 24 mar 2011, 0:56

Je hebt goede smaak -ik heb dezelfde bas 8)

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 mar 2011, 8:58

Je hebt goede smaak -ik heb dezelfde bas

Cool, dus ook een Ibanez RD500.
Echt een waanzinnig instrument. Ik kan iedere sound krijgen die ik wil van vette Jazzbass Marcus Miller slap tot Stingray bite. Een echte cameleon om het zo maar te zeggen. En dat voor die prijs! Ik wilde altijd al een Fender Jazzbass, toen kwam op een gegeven moment die 70's Jazzbassen uit van Squier. Veel lovende recensies dus ik haalde er eentje in huis, na vier dagen ingeruild voor die Ibanez. Wat een verschil, niet alleen kwa sound maar ook kwa afwerking van de frets. Bij de Ibanez geen enkele hoge of lage fret maar bij die Squier....

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » do 24 mar 2011, 10:02

Ja, hij speelt extreem makkelijk, en idd wat een keus aan geluiden, echt laten 'knorren' lukt me niet zo, maar dat zal ook aan de versterking liggen. En de volumepot is een beetje gaar, maar voor de rest :kwijl:

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 mar 2011, 10:06

echt laten 'knorren' lukt me niet zo

Volume pot "uittrekken", balanceknop naar links draaien, treble omlaag en bas omhoog en je hebt lekkere knor (of "growl" zoals die amerikanen dat zeggen) uit je brug element :rock: .
In iedergavel, bij mij knort ie prima :D

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » do 24 mar 2011, 16:17

Aha ja, met de volumeknop uitgetrokken speel ik eigenlijk nooit, en met die basknop moet je behoedzaam omgaan.. 8-[
Vandaar dat ik de toonknoppen vervangen heb door chickenheads, kan je beter zien hoe ze staan..

(Toen we een cd opnamen speelde ik terwijl de producer op zoek naar het goede geluid héél voorzichtig aan de basknop draaide. Goede stand gevonden en met een lap duct-tape vastgezet 8) :) )

arjank

Berichtdoor arjank » do 24 mar 2011, 17:09

Miniwatt schreef:Aha ja, met de volumeknop uitgetrokken speel ik eigenlijk nooit, en met die basknop moet je behoedzaam omgaan.. 8-[
Vandaar dat ik de toonknoppen vervangen heb door chickenheads, kan je beter zien hoe ze staan..

(Toen we een cd opnamen speelde ik terwijl de producer op zoek naar het goede geluid héél voorzichtig aan de basknop draaide. Goede stand gevonden en met een lap duct-tape vastgezet 8) :) )

Die basknop hakt er inderdaad flink in.
Als je de volumeknop uittrekt dan wordt het brugelement een single-coil zoals bij een fender jazzbass, dit geeft die knor waar de meesten het over hebben.

arjank

Berichtdoor arjank » vr 25 mar 2011, 21:48

Ik heb nog wat extra bracing aangebracht en deze gelijmd en geschroefd. Overal waar ik op klop geeft het een hoge tik en geen lage plok, ok dus. Het kastje is ook nog eens behoorlijk licht en toch super stevig.
Ik hoop binnenkort met het filter te beginnen.

Ik ben alleen op zoek naar een 2.7 of 3mh spoel die 400watt rms aan 4ohm kan hebben, iemand?
Ik had zelf deze op het oog, de M-t200-27 van Mundorf http://lautsprechershop.de/hifi/mundorf ... ils_en.htm

Terug naar “Oude Showcases”