guitar pre-amp en head amp

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Re: guitar pre-amp en head amp

Berichtdoor arjank » wo 08 sep 2010, 17:50

bouwen van een kloon van eeen Alembic F2-B preamp.

Ik heb een BBE tube pre-amp waarvan de hele buizensectie gebouwd is volgens die Alembic pre-amp (volgens de geruchten). Gezien de klank van de BBE ben ik daar ook wel van overtuigd. Ik heb hem eens vergeleken met de Avalon pre-amps en zelfs de audio-engineer vond hem voor basgitaar beter dan de Avalon's.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 08 sep 2010, 19:49

Voor zover ik weet is die Alembic op zijn beurt ook weer afgekeken van de pre amps van de grote, oude Fenders versterkers.
Avalon, bedoel je deze soms? die is algemeen bekend als een zeer hoogwaardige en bijbehorende geprijsde (2500 euro) preamp/opto-compressor...
largefront.jpg

David Gilmour gebruikt zowel de Alembic als de Avalon. en dat is toch niet de minste...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 08 sep 2010, 21:54

Ja, die bedoelde ik.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » do 09 sep 2010, 7:36

nogmaals bedankt, ik kan hier ook aan beginnen idd, ik had al naar hartke lopen zoeken maar zelf maken is natuurlijk leuker, het enige probleem is dus dat ik totaal niet weet wat het kost om zo'n ding te maken, en welke onderdelen ik nodig heb...

Yannick

Berichtdoor Yannick » do 09 sep 2010, 9:13

En zonder het lullig te bedoelen;

Op dit moment weet je volgens mij nog niet eens welke spullen je zou moeten kopen als je bij een muziek winkel wilt gaan shoppen voor een bas versterker. Zolang dát al niet lukt zou ik echt eerst lezen, lezen en nog meer lezen voordat je uberhaupt gaat proberen zelf iets te bouwen.

Even wat korte info om je gelijk wat meer op weg te helpen;

Korte uitleg:
Een pre-amp/voorversterker: Gebruik je om het signaal dat uit je gitaar komt op te krikken naar een signaal dat naar een zogenaamde eind versterker gaat. In 99 van de 100 gevallen zit deze pre-amp ingebouwd in de complete versterker, zo ook bij de behringer versterker die je hebt laten zien. Sluit je je pre-amp direct aan op je speaker, dan gebeurt er niets.

Een eind versterker: Deze versterker pompt het geluid dat uit via je pre-amp uit je gitaar komt op naar een vermogen waar je speakers wat mee kunnen. Voor gitaar kun je met een vermogen van ongeveer 5Watt al uit de voeten, maar voor bas zou ik zeker niet lager gaan dan een watt of 30/40. De http://www.ampmaker.com/sl-18-18w-super ... 486-0.html is dan ook zeker NIET geschikt voor gebruik met een basgitaar.

De speakers: In dit geval jou MDF kisten met de Eminence 15" speakers erin. Niets meer, niets minder.

Een combo: Alles wat hierboven staat in 1 doos. (Pre-amp, eindversterker en de speaker).

Wat te doen:
Wat je het beste kunt doen (naar mijn idee) is zoals eerder gezegd, die Eminence 15" per stuk in een kastje doen van ongeveer 60 liter, en dat dan 2 keer. Geloof me, met 1 kast van 120 liter (of zelfs 173 liter) wil je écht niet gaan lopen sjouwen. Hierin kun je redelijk creatief te werk gaan, zolang de kast maar (zo goed als) lucht-dicht is. Dus gewoon bij de plaatselijke gamma je hout lekker laten zagen. Thuis de gaten voor de speaker en de aansluiting erin maken en in elkaar schroeven die handel. De afwerking kun je je daarna helemaal op uitleven.

De versterker zou ik me (voor nu) nog niet aan gaan wagen. Voor een klein bedrag kun je vaak hele leuke versterkers kopen op marktplaats, en voor een klein beetje meer kun je bijvoorbeeld zo'n nieuwe behringer kopen. Voor nu ga je er dan véél meer plezier mee beleven dan met een zelfbouw versterker die waarschijnlijk een stuk duurder zal zijn, lastig is om te maken, en een kans van slagen heeft van ongeveer 4%.

Als je hulp wilt bij het ontwerp van je kasten moet je het maar even tegen me zeggen. Dan zal ik je een mooi bouw-plan sturen zodat je eigenlijk alleen nog even langs de gamma moet rijden en klaar is kees.

Succes alvast, en wanneer nodig hoor ik wel als ik kan helpen!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 09 sep 2010, 20:33

Ik vroeg dus:
ray5150 schreef:Heb je eigenlijk kennis van elektrotechniek?

Ik kreeg een ontwijkend antwoord:
winterwhise schreef:en dat van die buizen (gevaarlijk) weet ik,

En nu lees ik:
winterwhise schreef:nogmaals bedankt, ik kan hier ook aan beginnen idd, ik had al naar hartke lopen zoeken maar zelf maken is natuurlijk leuker, het enige probleem is dus dat ik totaal niet weet wat het kost om zo'n ding te maken, en welke onderdelen ik nodig heb...

Het vinden van een Hartke is geen kunst:
klik

Mwah, alle waarde's staan erbij, het is dan wel geen uitgebreide bouwbeschrijving. de meeste buizen mannen / vrouwen hier zouden er geen probleem mee hebben.

Een advies van mijn kant: Koop gewoon een leuke Ampeg of Peavey of iets dergelijks van marktplaats en het door Paul aangeraden boek.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Een kast in elkaar lijmen of schroeven zal nog wel lukken, maar ik denk dat je je voorlopig niet aan elektronica moet wagen.

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » vr 10 sep 2010, 7:13

dank jullie, zal ik zeker doen. ik heb het boek al geleend bij de bieb. de kast (en de dingen daarin) lukken waarschijnlijk inderdaad nog wel.

ik zal wel foto's uploaden als ik ga beginnen^^

gr,
martijn

Terug naar “Oude Showcases”