guitar pre-amp en head amp

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

winterwhise

guitar pre-amp en head amp

Berichtdoor winterwhise » zo 05 sep 2010, 12:09

hallo allemaal,

ik ga nu met mijn allereerste project beginnen, een versterker voor mijn bas gitaar.

ik heb als boxen:
2x eminence beta 15-a (dus 15") dit zorgt samen voor 300 watt
en ga mijn pre-amp maken van multi-plex, met waarschijnlijk als laatste een laag sky er over heen (of hout lak, ik moet nog even kijken)

en ik ga als eindversterker een 18W kit gebruiken

Afbeelding

mijn eerste ontwerp, ging een beetje fout met photoshop maar de donkerbruine plekken zijn waar de boxen moeten komen, (hier komt dus geen stale rooster voor)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door winterwhise op ma 06 sep 2010, 11:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: guitar pre-amp en head amp

Berichtdoor Henkjan » zo 05 sep 2010, 13:35

winterwhise schreef:als jullie het leuk vinden dan zal ik dit topic bij houden, tot dat bijde versterkers het doen en af zijn.
:foto:

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » zo 05 sep 2010, 14:50

Worthless without pics, maar een beetje meer info dan het uiterlijk zou ik ook wel leuk vinden.
Wat voor versterker ga je gebruiken? Die speakers kunnen 300 W blazen, maar doen dat niet uit zichzelf ;)

(ik ben zeker geïnteresseerd, want ik wil ook nog eens een basversterker bouwen. Al ben ik nu helemaal gek op een cleane Marshall met dito kast =P~ )

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » zo 05 sep 2010, 15:39

ik moet nog beginnen met bouwen, dus ik maak onder het bouwen wel foto's etc, ik zal vanmiddag een schets op internet zetten en wat ideen voor kleuren (ik wil hem namelijk niet saai zwart) want ik moet ook nog de maten en bassreflex berekenen (dat doe ik niet alleen)

ik weet nog niet precies wat voor een eindversterker ik er op ga zetten maar ik denk dat ik er of 1 ga maken (een kitje modifien (als dat lukt)), of dat ik een beheringer met 450 watt koop (wat dus uiteindelijk 100-150 watt zal zijn)

gr,

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » zo 05 sep 2010, 16:17

het zit toch zo:
een voor versterker is/zijn meestal aleen de speakers (in mijn geval eminence)
en de eind versterker is toch een klein apperaatje wat je boven op je versterker zet?

voor versterker van ashdown
Afbeelding

eind versterker van behringer(meestal heeft een eindversterker buizen toch?)
Afbeelding

als ik het niet goed heb, zou iemand mij dan kunnen verbeteren
gr,

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » zo 05 sep 2010, 17:27

Prima idee, zo zie je het idd vaak 8)

Ik zou eerder zeggen dat een voorversterker meestal buizen heeft. Als we het over basversterking hebben dan hè?
Een basversterker moet veel vermogen kunnen leveren, dat kan ook wel met buizen, maar dan heb je een rij eindbuizen en een hele dikke uitgangstransformator nodig, en dat is voor de particulier bepaald niet vanzelfsprekend, alleen al de prijs van de trafo.. Zoiets is ook nog eens loeizwaar..
Vaak worden er transistoren gebruikt, en eventueel de voorversterking met buizen. Op die manier kun je de versterkerkast ook lekker handzaam houden.

Wat mijzelf een ideale oplossing lijkt is een buizen voorversterker met een UCD erachter. Komt wel iets boven je budget vrees ik..

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 06 sep 2010, 1:10

Sorry, maar ik kan je totaal niet volgen.
Je opent 4 a 5 verschillende topics waarin je min of meer hetzelfde vraagt. (hetgeen de overzichtelijkheid niet ten goede komt)
Als ik het goed begrijp heb je een basgitaar, die wil je eerst door een (zelf te bouwen) voorversterker sturen , vervolgens door een 18 Watt buizen gitaar versterker (die al een voorversterker ingebouwd heeft)
en vervolgens naar twee 15" speakers waarvan je verwacht dat die 300 Watt gaan leveren? en het mag ook niet meer dan 150 euro gaan kosten?
Dat gaat niet helemaal goed geloof ik. 18 Watt in is namelijk ook 18 Watt uit... :? wat op zich genoeg kan zijn voor huiskamer nivo.

Heb je eigenlijk kennis van elektrotechniek? bij een buizenversterker werk je met spanningen die al gauw in de buurt van de 300 Volt komen.
Als je dan niet weet wat je doet kunnen er hele vervelende ongelukken gebeuren....

Even ter verduidelijking:
Een voorversterker (zowel voor hifi als muziekinstrumenten) is een apparaat wat het signaal omhoog brengt van enkele (tientallen) millivolts naar enkele Volts.
Ook bezit een voorversterker schakelmogelijkheden en toonregelingen zoals bijvoorbeeld een equalizer.
Kan zowel met buizen als transistoren zijn opgebouwd.

Voorbeeld:
Ampeg-SVT6-Pro.jpg

Een eindversterker heeft als doel de luidsprekers aan te sturen, daartoe word de spanning van het signaal opgevoerd tot enkele tientallen (soms meer dan 100) Volt.
Een eindversterker heeft normaal gesproken geen toonregeling aan boord.

Voorbeeld:
235141.jpg

Een voorversterker is dus géén luidsprekerkast

Als je alles bij elkaar propt spreek je van een (bas) combo:
65843555-ebs-bascombo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 06 sep 2010, 9:15

Winterwhise, ik weet inderdaad ook niet wat jij precies van plan bent of hoe je de boel wil versterken. Mijn setup ziet er als volgt uit:

-BBE pre-amp (hier plug ik mijn bas in, deze pre-amp heeft een buizen voorversterker sectie en een passive toonregeling)
-PA-eindtrap (hier plug ik de uitgang van de pre-amp in zodat ik het signaal van de pre-amp dusdanig kan versterken dat ik de luidsprekers kan aansturen), ik had eerst een groet BELL 9024 eindversterker maar die heb ik verkocht (was mij te zwaar, letterlijk). Hier voor in de plaats komt waarschijnlijk een class-d eindversterker, waarschijnlijk de EPQ450 van Behringer, is goedkoop, licht en 2x130 watt aan 8 ohm of 2x240watt aan 4ohm (gebrugd 460 watt aan 8 ohm).
-Daarna gaat de uitgang van de PA-eindtrap naar mijn 4 x 8inch bassreflex kast ( in noodgeval vul ik deze aan met een 2 x 10inch bassreflex kast)

Vraagje, wat voor muziek speel jij? en wat voor basgitaar? 4, 5 of 6 snarig?

Die eminence Beta 15's zijn trouwens niet echt geschikt voor een bassreflexkast (Vas = 335 liter en Qts = 0,58 :shock: )
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » ma 06 sep 2010, 10:09

speel nu op een volcano,

ik ga een epiphone thunderbird pro iv kopen, maar ik zal vanmiddag wel een paar modellen op de site zetten van wat ik bedoel (met de juiste kleuren etc)
ik heb voor de speakers de kast al uitgerekend (173 liter) en dat van die buizen (gevaarlijk) weet ik, en dat is geen combo maar een eindversterker
sorry voor mijn onoverzichtelijkheid maar ik hoop dat alles goed komt en het jullie duidelijk word. komend weekeind ga ik beginnen met bouwen, en dan houd ik dit topic bij.

gr,

arjank

Berichtdoor arjank » ma 06 sep 2010, 10:42

ik heb voor de speakers de kast al uitgerekend (173 liter)

Hoe kom je aan die inhoud? wordt het een gesloten kast?
Epihone thunderbird? Zit je een beetje in de punk/rock?
Je kunt dan ook beide 15"-ers in een gesloten kast van 120 liter stoppen, dan heb je flinke punch in het mid-laag en kom je wat makkelijker door al het gitaar geweld heen.

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » ma 06 sep 2010, 10:55

arjank schreef:
ik heb voor de speakers de kast al uitgerekend (173 liter)

Hoe kom je aan die inhoud? wordt het een gesloten kast?

van de site zelf, en ja het word inderdaat een gesloten kast,
en die 120 liter kan iderdaat (ook 101 liter) maar ik heb met 173 liter een frequentie van 47 dus dat is best laag(voor de speakers)

gr,

arjank

Berichtdoor arjank » ma 06 sep 2010, 11:00

Als je het niet erg vindt om een 173 liter grote kast te verslepen dan mag je dat van mij doen :D
Maar in die 120 liter presteren ze net zo goed, dan heb je zellf iets meer punch in het mid-laag.

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » ma 06 sep 2010, 11:14

dus als ik een 120l kast heb of een 173l kast heb maakt het helemaal niets uit, ook niet qua frequentie?

arjank

Berichtdoor arjank » ma 06 sep 2010, 11:27

Het maakt wel een beetje uit, maar bij een gesloten kast is het niet zo kritisch(al helemaal niet voor deze toepassing).

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » ma 06 sep 2010, 13:59

Zo'n kast moet ook van behoorlijk dik mpx gemaakt worden, het gewicht loopt snel op!

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » ma 06 sep 2010, 14:35

dus ik kan beter voor een geslote kast gaan met 120L dan voor een geslote kast van 173L
omdat het lichter is en het geluid bijna het zelfde is,

gr,

arjank

Berichtdoor arjank » ma 06 sep 2010, 16:01

Zou ik wel doen ja, of twee kastjes van ieder 60 liter, lekker compact en je kunt ze stacken(op elkaar zetten) of verdelen op het podium 8)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 06 sep 2010, 16:27

En Berken multiplex gebruiken in plaats van Merantie, is wel wat duurder maar scheelt aanmerkelijk in gewicht.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 06 sep 2010, 18:35

winterwhise schreef: en dat is geen combo maar een eindversterker

Hoe moet ik dit zien?

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » ma 06 sep 2010, 20:30

dit is de link:
http://www.ampmaker.com/sl-18-18w-super ... 486-0.html

het staat ook op de site, ik moet eigenlijk alleen nog informeren of je deze versterker dus idd kan aansluiten op extra speakers, (iemand ervaring mee???!!!)
ik hoop dat dit je vraag heeft beantwoord,

en srry van de plaatjes, was bedolve onder het huiswerk (zit nog op school jah)

gr,

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » ma 06 sep 2010, 20:53

Zoals Ray al duidelijk heeft gezegd: dat is een voorversterker mèt een eindversterker :o

En "extra speakers" (je gaat er toch niet van uit dat die ook bij dat bouwpakket zit hè?) hangt af van de impedantie van jouw speakers en die van de uitgangstransformator, maar dat moet wel lukken.

(zit nog op school jah)

Dat was ons wel duidelijk :mrgreen:
Leuk dat je 'zo jong' bent, maar je beseft niet helemaal waar je aan begint..
Eigenwijsheid hoort bij de leeftijd, maar lees nou eerst nog een keer aandachtig alle reakties die je gekregen hebt, plus de info over die versterker enzo.
Wij zijn geen leraren hè, wij hebben het goed met je voor en je krijgt geen cijfer ;)
Maar het zou jammer zijn als je projekt onvoltooid in een kast verdwijnt...

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » di 07 sep 2010, 20:50

haha oke, fijn dat jullie er zo over denken,

ik heb wel hulp van een leraar op school, en die helpt mij dus met de maten en de bassreflecs voor de rest doe ik het helemaal zelf,

ik ga nu kijken voor een voor versterker, btw kan ik ook een audio voorversterker gebruiken (bijvoorbeeld een oude sterio instalatie)

ter info dit:
Afbeelding

is mijn idee om te maken, maar dan dus ook met zo'n ding boven op, (dit is toch een voor versterker-eindversterker combo of ben ik nou gek?!)
gr,

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 07 sep 2010, 21:18

Dat "ding" wat jij noemt is een combinatie van een voor-en eindversterker voor gitaar of bas en word ook wel een "top" genoemd.
Het gebruik van een STEREO of Hifi versterker is niet echt aan te raden.
De elementen in een gitaar of bas werken met een andere uitgangspanning en impendatie dan een tuner of een CD-speler.

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » di 07 sep 2010, 21:25

oke dankje wel,

gr,

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 08 sep 2010, 17:06

hier een voorbeeld en schema's voor het bouwen van een kloon van eeen Alembic F2-B preamp.
(is wel met buizen... :mrgreen: )
http://moosapotamus.net/IDEAS/F2B/alembic.htm

Terug naar “Oude Showcases”