Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Fritzzz

Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Berichtdoor Fritzzz » wo 01 sep 2010, 19:56

Hallo,

drie jaar geleden heb ik de Visaton Topas gebouwd, met een Neo 3 PDR als tweeter, ipv de originele Visaton MHT 12. De toen gebouwde kasten waren nogal eens omvergelopen door de kinderen, dat heb je snel met smalle kasten en snelle kinderen, en waren er niet mooier op geworden. Daarom heb ik nu nieuwe kasten gemaakt. Daarbij is de lelijke 'brievenbus' naar de achterkant verplaatst, ik had op het Visatonforum gelezen dat dat niet nadelig was, maar zelfs een klein voordeel opleverde. Verder wilde ik de kasten graag meer ronding meegeven, en fineren. Toch een wat strakker geheel maken.
Na een enorme hoop werk staan ze vanaf vanmiddag te spelen. Ik ben gematigd tevreden. Uiterlijk is niet zo strak als ik had gewild, hoewel ik dat op de foto's natuurlijk tactisch niet laat zien is het fineer hier en daar niet strak, en krijg ik de hoogglans laag niet bobbelvrij. De klank is ongeveer hetzelfde als ik gewend was. Dat wil zeggen dat het niet slecht is, maar dat er veel nadruk ligt op de laagste tonen. Een bas wordt te nadrukkelijk weergegeven en dat werkt vermoeiend. Dat kan ook goed door mijn kamerakoustiek komen. Binnenkort worden de luidsprekers gemeten, hopelijk kunnen we het filter dan nog wat verbeteren. Ik laat de lak een paar weken uitharden en probeer het dan nog verder te polijsten. Al met al concludeer ik wel dat veel materiaalkosten en veel werk niet opwegen tegen het resultaat.
Enfin: fotootjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie met de eerste stap tevreden is, maakt geen verre reizen.

Vuurkat

Re: Hierna nooit meer zelfbouw: Topas neo 2

Berichtdoor Vuurkat » wo 01 sep 2010, 20:26

Erg mooi geworden! =D> Je zou zo denken dat het een high-end speaker uit de winkel is à duizenden euro's. :D

Misschien is het laag wel zo sterk omdat de speakers tamelijk dicht op de muur staan.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 01 sep 2010, 20:36

Superb!!!

en wat een briljante oplossing die frees-slede :D
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » wo 01 sep 2010, 20:44

Op de foto is het wel mooi, maar in werkelijkheid niet optimaal. Ik streefde de afwerking van de tannoy dc10 t na, maar zo strak lukte me niet.

Als ik trouwens serieus ga luisteren schuif ik ze een stuk naar voren, dat scheelt wel wat in het laag.

En die freesmal was niet mijn idee, maar van een jongen die op marktplaats adverteert met cnc freeswerk superoplossing !
Fritzzz

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 02 sep 2010, 21:53

Erg mooi! Ik geloof alleen de topic titel niet :mrgreen:

Hoe bevalt de montage van het front met magneetjes?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 sep 2010, 0:02

Al met al concludeer ik wel dat veel materiaalkosten en veel werk niet opwegen tegen het resultaat.
enig idee hoeveel materiaalkosten er nodig zijn als je deze (geluids) kwaliteit in kant&klaar wil hebben? O:)

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » vr 03 sep 2010, 6:29

Het is de derde keer dat ik zeg dat ik het nooit meer doe, hoor. Dus het zal na verloop van tijd wel weer gaan kriebelen. Inmiddels spelen ze een paar dagen en begin ik er meer aan te wennen, of ze raken beter ingespeeld ofzo, maar ik vind ze nu toch eigenlijk wel beter klinken dan de vorige kasten. En de details die niet zo mooi zijn geworden vallen een stuk minder op als je vanaf de bank kijkt :D Ik word steeds tevredener dus.

Maar mijn punt is dat bijvoorbeeld een Needle echt waanzinnig goed is voor de vijf tientjes per kant die je eraan uitgeeft. Deze hebben alles bij elkaar 650 euro gekost, terwijl je voor 750 euro ook een paar Rega R5 uit de uitverkoop hebt staan, en die zijn ook echt goed vind ik.

Maar ik denk dat de potentie van deze drivers wel heel goed is. B-force gaat me helpen met het meten, misschien kunnen we daardoor nog een echte meerwaarde creeren.

En dat met die magneetjes bevalt wel, maar ik zou de volgende keer nog iets grotere magneetjes nemen. Zo vast zitten de frontjes niet door het fineer en zeven lagen lak heen. Daarbij breken die dunne magneetjes snel. Maar het is wel een fraaie oplossing.

Fritzzz.

Sjaudio

Berichtdoor Sjaudio » vr 03 sep 2010, 11:04

Fritzzz schreef:Deze hebben alles bij elkaar 650 euro gekost, terwijl je voor 750 euro ook een paar Rega R5 uit de uitverkoop hebt staan, en die zijn ook echt goed vind ik.

Laat deze Topassen eerst eens lekker inspelen. Doe daarna de vergelijking met de Rega R5 in dezelfde ruimte en versterking, dan pas mag je concluderen. Ik ben bang dat je dan ook gaat inzien dat zelfbouw inderdaad loont en de Rega door de mand valt.

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » vr 03 sep 2010, 13:19

Misschien scheelt de ruimte ook wel veel. Wij hebben een kale ruimte met betonnen muren en een houten vloer. Dat helpt niet natuurlijk. Inderdaad wel een leuk idee om eens een paar andere speakers te laten proefspelen. Je brengt me wel op het idee, dat ik misschien de hele installatie eens op de slaapkamer moet uitproberen, kijken hoe het daar klinkt.

groeten,
fritzzz.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 03 sep 2010, 20:13

Wat een waanzinnig mooie luidsprekers, vanaf de laptop gezien :wink:

Visaton ontwerpen zijn vaak nog wel prettiger af te stemmen, visaton units zijn in potentie goede drivers. Goed filterontwerp is dus van belang.

Heb wel een antwoord op de vraag wat dit nou waard is, een setje gebouwde topas speakers is bij visaton 2300,-

Ze hebben in Stereoplay gestaan en deden het bijzonder goed in deze prijsklasse. Als je een kleine kamer had en niet te luid draaide was dit een heel goede speaker om op hoger niveau high end te zitten.

Het laag is toch goed aan te passen door wat demping in de brievenbus te schuiven? A la Hans, de TL met 4" + Neo (wat leuk zou een vergelijking zijn). Wellicht is de tweeter dipool icm de Ti nog wel een optie, voor je volgende laatste keer geen zelfbouw meer :wink:

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » vr 03 sep 2010, 20:42

Het laag is toch goed aan te passen door wat demping in de brievenbus te schuiven?

ja, maar dat heb ik eerder geprobeerd. Werkt denk ik nogal breedbandig. Dus je helpt het hele basbereik om zeep. Vanavond heb ik er nog eens mee zitten schuiven, en merk dat deze wel wat verder van de muur moeten staan dan de vorige kasten. Als ik ze een meter naar voren schuif, klinken ze echt beter dan de vorige kasten. Dus de aanpassingen werken wel. Al met al word ik met de dag wel blijer met deze dingen.
Ik wist niet dat je ze voor 2300 euro ook kon kopen. ik heb mijn vrouw gelijk uitgelegd hoeveel geld ik bespaard heb....

fritzzz.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 14:08

Nooit meer zelfbouw? Ik heb me juist het omgekeerde voorgenomen!
Ik stap niet zo vaak een audiozaak binnen, maar als dat al eens het geval is en ik luister naar wat er zoal staat, merk ik toch keer op keer dat je eigenlijk maar in 2 categoriën van speakers kunt kiezen als "audiofiel":
- De redelijk goedkope luidsprekers: ideaal is het vaak niet, maar doordat deze producten in zulke grote oplage geproduceert en verkocht worden, slagen toch enkele fabrikanten er in om een vrij aanvaardbaar geluid te leveren voor een prijs waarvoor het echt de moeite niet is om zelf te gaan knutselen
- De hele dure luidsprekers: bij de meesten zit er zo veel research achter dat je werkelijk een prachtig, bijna ideaal geluid krijgt. Deze speakers komen echter meestal van fabrikanten die ook graag hun eigen ego strelen en bovendien worden dit soort speakers maar in beperktere oplage geproduceert en verkocht, waardoor de prijs enorm hoog ligt. Deze kwaliteit benaderen kost als zelfbouwer wel flink wat uren experimenteren, testen, herbeginnen... Maar het is zéker mogelijk deze kwaliteit te behalen en dit voor een stukken lagere prijs.

Wij hebben hier zelf 2 paar B&W DM2a's staan uit de jaren 70. Prachtig geluid komt daar af en ik denk niet dat ik mijn eigen paar snel zal verkopen.
Xenia's paar zal binnenkort verhuizen naar de zitkamer van mijn ouders. Er hapert iets met de supertweeters, wat eventueel wel verholpen kan worden, maar we vinden het sowieso wat "onnozel" om 2 paar dezelfde speakers te hebben (we zijn niet geïnteresseerd in surround of zo) en voor mijn ouders klinken ze goed genoeg.

Het resterende paar (dat van mij) dat wel nog in orde is, zal in ons "nieuwe" huisje op de slaapkamer komen te staan en in de leefruimte gaan we zeker en vast voor zelfbouw. De drivers liggen zelfs al op de plank :-)

Isabelle

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 04 sep 2010, 15:39

Ik heb juist bij 90% van speakers uit de winkel (ook hele dure) dat ik het liefst het filter er uit zou willen halen en het hele zooitje even opnieuw meten.
Het is vaak meer myfi dan hifi vind ik.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 04 sep 2010, 17:04

Na de diverse ontwerpen en ideeën die hier van mij de revue gepasseerd zijn, ben ik er 100% achter gaan staan dat een speaker pas optimaal kan presteren als deze in de ruimte waar 'ie komt te staan afgesteld is.
Het vergelijken van speakers "uit het hoofd" is haast wel onmogelijk of het moet gaan om uitersten.

Wat mij betreft ligt de kracht en de lol van zelfbouwen in:
- je maakt wat jij wil
- werkt het af zoals jij wil
- stemt het geheel op jouw oren en/of ruimte af
- je leert er wat van
- het is nog leuk ook! :mrgreen:

Oh ja en de keer dat ik brak was van de avond ervoor nam ik me ook voor om NOOIT meer teveel te drinken... :proost:
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 04 sep 2010, 20:31

wat een pracht design!
handig gedaan die freesmal...

merkwaardig hoe laag die 10 cm drivers kunnen.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » za 04 sep 2010, 21:31

Ik vind ze prachtig!

Tjah zelfbouw heeft zijn charme. Ik heb tot nu al geleerd dat je zelfbouw vooral moet doen omdat je het plezant/interessant vindt. Met het idee vertrekken: "ik kan hierdoor een serieuze duit besparen door zelf te bouwen" is echt verkeerd. Er gaat heel veel geld zitten in allerlei materiaal waaraan je in eerste instantie niet had gedacht en de afwerking krijg je meestal niet zoals fabrieksluidsprekers. Hierdoor onstaat als snel de redenering: ik had beter 2de hands iets gekocht!

Echter met zelfbouw kan je prachtige zaken maken, zeker als je naar de niet-zichtbare zaken kijkt: je weet hoe goed je een kast hebt gebraced, welke filtercomponenten je hebt gebruikt en je mag er van op aan dat commerciele modellen van dezelfde prijsklasse hier absoluut niet tegen op kunnen.

Ik had min of meer dezelfde reactie met mijn Jantzen luidspreker project, maar oordeel niet te vroeg. Eerst en vooral laten inspelen, dan eens zoeken naar plaatsing en dan eens terug luisteren naar je 'oude' speakers....

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 05 sep 2010, 9:15

Hierbij nog een paar foto's van de achterzijde. Ik heb de bolling zo gemaakt, dat hij precies op de 'brievenbus' eindigt. Dat vind ik zelf wel geslaagd, hoewel het best lastig is om het fineer dan netjes te krijgen. Ook weer iets dat ik niet van te voren had bedacht, maar dat ik heb gedaan toen ik mijn freesfout moest wegwerken.

fritzzz

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 05 sep 2010, 9:22

Topas Neo 2-23.jpg
En dit is dan een detail waar ik niet tevreden over ben: het fineer is, met de tekening mee, wat ongelijk gaan zwellen toen ik de lak erop zette. Dat heb ik niet helemaal gladgeschuurd gekregen. Het oppervlak blijft bobbelig. Dit is het stukje waar je dat nog het meeste ziet. Mogelijk is het ook erger omdat ik op deze zijde een dubbele laag fineer had aangebracht (tekening zat precies andersom als ik wilde, dus heb ik er nog een laag overheen geplakt). Is het nog het overwegen waard om het alsnog een keer rigoureus machinaal af te schuren, of ga ik dan snel door het fineer heen? tot nu toe heb ik alles met de hand gedaan.

fritzzz

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 sep 2010, 9:37

Ha Fritzzz,

Speakers bouwen is nu eenmaal vallen en opstaan. Je kunt niet verwachten dat het eerste bouwsel meteen perfect is.

Het lijkt er op dat het fineer niet goed vast zit op de ondergrond. Waarmee is het verlijmd? Met contactlijm of met witte houtlijm?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 05 sep 2010, 11:46

Hoi,

Het is niet mijn eerste bouwsel, maar wel mijn eerste ervaring met fineer. Deze bobbeligheid zit overigens alleen op de zijde waar een dubbele fineerlaag zit, en loopt previes met de tekening mee. Het zit met witte houtlijm vast, met de strijkboutmethode gedaan. Als jij zegt dat het mogelijk gewoon een beetje los zit, kan ik natuurlijk ook proberen het gewoon nog een keer vast te strijken?

Fritzzz

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 sep 2010, 12:14

Ja, dat zou ik zeker proberen. Al zal de lak waarschijnlijk niet tegen die temperatuur kunnen.

Mijn ervaring met de strijkmethode met moderne witte houtlijm is niet best, dat zit gewoon niet goed vast. Daarvoor heb je speciale "Strijklijm". Dat is ook een vinyl-lijm maar is toch anders van samenstelling. Maar dan nog, je kunt gewoon niet controleren of het onder het fineer overal voldoende heet is geweest om de lijm goed te laten smelten.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 05 sep 2010, 12:19

Trouwens, heb je weleens heel goed gekeken naar speaker uit de winkel?
Die hebben soms ook best zulke foutjes.
Punt is dat je er nu met je neus op staat en je dus elk foutje weet te vinden (en daardoor ook ziet)

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » ma 06 sep 2010, 21:40

hoi,

Als ik de fineerlaag toch helemaal ga nalopen, moet ik overlakken ook. Die Sikkens Yacht Varnish levert niet de glans op die ik had verwacht. En ik heb inmiddels gelezen dat hij moeilijk te polijsten is, omdat hij een beetje zacht blijft. Wat is handig? Nog eens helemaal glad schuren en dan zoiets erop zetten:
http://www.marcovashop.nl/spraymax-spraymax-verf-spuitbus-hoogglans-blank-400ml-p-1578.html
Dat lijkt mij wel een mooi product, en is goed te polijsten. Het is een tweecomponenten blanke lak. Maar ik ben een beetje bang dat ik door het fineer heen schuur als ik het helemaal spiegeltjeglad wil hebben. Iemand ervaringen die mij tot lering kunnen dienen??

fritzzz

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 26 sep 2010, 8:32

Even een update.
Inmiddels is B-Force hier geweest en heeft de speakers gemeten. Daaruit bleek wel dat het aankoppelen van de tweeters met een standaardcalculatortje en op het gehoor geen geweldig resultaat opleverde. Naast wat rommeligheid rond de overnamefrequentie dempte ik de tweeters ook ongeveer 6 Db teveel. Ik had al het idee dat het hoog een beetje te zacht was. Ik vond het heel leerzaam om te zien hoe dat meten in z'n werk gaat. B-Force heeft gelijk een modificatie voorgesteld met componentjes die ik nog in huis had, en me geholpen het in elkaar te zetten. Het hoog is nu weer wat aan de felle kant, maar na een avondje luisteren kan ik wel zeggen dat het geheel al wat beter klopt.
Met de metingen kunnen we nu gaan kijken naar een heel nieuw filter. In het oorspronkelijke ontwerp is de overnamefrequentie 3500 hz., dat kan misschien wel wat lager. De Neo3PDR zou dat wel moeten kunnen.

In elk geval ga ik de kast komende week weer flink opschuren en hem proberen te spuiten met blanke lak van SPraymax. In de hoop daarmee een basislaag te hebben die beter glad te polijsten is.

fritzzz

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 26 sep 2010, 13:00

Ik ben gisteren avond nog bezig geweest een filter te ontwerpen, maar er is nog niks concreets uitgekomen.
Wellicht vandaag nog, maar ik moet ook nog die van hannesie opmeten (en mijn meetstandaard afmaken).

Terug naar “Oude Showcases”