CanVisa

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

tse

CanVisa

Berichtdoor tse » do 26 aug 2010, 13:49

Hallo

Ik ben TSE kom uit Einhoven en heb me (eindelijk :)) geregistreerd op dit forum.

Ik heb speakers zelfbouwen altijd leuk gevonden, het is spannend hoe het klinkt en hoe je het ook nog kunt verbeteren naar eigenklank.

Ik wilde een Subwoofersysteemje bouwen zoals bose en heb deze;
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
al een tijdje samen met voor extra power een yamaha powered sub voor de extra diepe bas (eigenlijk nooit aan).
Was erg leuk om te bouwen en dat vistaton spul is erg leuk speelgoed.

Nu had ik in de gezinsauto canton speakers gekocht en deze er uitgehaald bij verkoop van de auto.
http://canton.de/de/caraudio/car_produkt/rs160cx.htm
klonk erg grappig verder.

maar nu wil ik speakers die tegen vochtige omstandigheden kunnen. Nu ik deze toch had liggen dacht ik misschien wel leuk om een kastje om heen te bouwen.

Ik kwam op deze kast:
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html .
Nu ik eigenlijk geen verstand van speakers bouwen heb kan het natuurlijk een dom idee zijn. Het zal waarschijnlijk beter klinken als gewoon dom een bouwvakkersradio kast er om heen te prutsen. Maar goed niet geschoten is altijd mis.

CanVisa, de kruising is geboren.

Nu heb ik paar vragen aan de experts:

1. wat doet die schuine rand aan de voorkant, is dit een must? Wat veranderd er als ik deze rond maak?

2. Aangezien het nu de losse tweeter ontbreekt wil ik de speaker zo ver mogelijk naar boven plaatsen en de bas poort onder. Puur voor het optisch effect. Geeft dit een verschil in geluid? Zelfde als je in het oorspronkelijke design van vistaton de hi en low speaker zou omdraaien? Maakt dit iets uit met bas reflex ofzo?

3. wat denken jullie van het overal idee? Leuk of gewoon kansloos? De gegevens van de canton is natuurlijk slecht te noemen om echt een oordeel te vellen. Het "boem-klap" gehalte zal wel erg hoog zijn.

4. Ik wil de connectors met neutrix speakon stekkers doen, iemand een mening over deze in de hifi range gebruik?

Graag jullie expert recties!

m.v.g. tse

MrCaBLeGuY

Re: CanVisa

Berichtdoor MrCaBLeGuY » do 26 aug 2010, 19:30

Het kastje wat je laat zien is voor een 2 weg gebaseerd op de speakers die daarin zitten. Een kast wordt ontworpen op basis van de drivers (speakers) het is niet mogelijk en om een bestaand ontwerp te nemen en daar wat anders in te doen. Het kan uiteraard wel maar geeft geen garantie op een goed resultaat.

Van de speakers zou je eigenlijk alle parameters moeten hebben (T/S parameters) daarin staan de eigenschappen van de luidspreker. Aan de hand daarvan kun je met software simuleren hoeveel inhoud je kast moet hebben etc.

De luidsprekers welke je laat zien valt niet geheel onder 'hifi' dit is voordelige caraudio (niks mis mee hoor). Maar je kunt gewoon een klein kastje maken waar ze mooi inpassen alleen zonder metingen kan niemand je bijstaan met hoe groot de kast moet zijn, hoe groot & hoe lang de baspoort etc. Dus dat wordt gewoon proberen.

Dat kastje wat je liet zien is 10 liter, gewoon lekker proberen!

Neutrik speakon connectors hebben (zeker in dit systeem) geen enkele toegevoegde waarde. 2 simpele goedkope klem chassis doen het prima.

Die voorkant kan rond of vierkant dat maakt weinig uit zeker in dit geval, als je van een bestaand ontwerp uitgaat kan e afwerking wel anders zijn (ipv hoekig/rond etc) als de binnenzijde maar gelijk is.

en welkom op het forum!
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

tse

Re: CanVisa

Berichtdoor tse » vr 27 aug 2010, 11:53

ok super bedankt, ik weet genoeg.

Terug naar “Oude Showcases”