Mijn laatste opzet. Lekker genieten!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Mijn laatste opzet. Lekker genieten!

Berichtdoor JeroenKV » do 19 aug 2010, 21:34

Hallo,
Een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest, maar na interesse van Martijn leuk om te laten zien waar ik nu mee speel. Ik heb veel geexperimenteerd de afgelopen tijd en dat heeft geresulteerd in een systeem dat zeker een paar jaar mee kan. O:) De filtering is nu nog Groundsound gebaseerd, maar ik wil volledig digitaal om uit te vinden of dit verschil maakt (ik verwacht geen wonderen). MiniDSP heeft leuke mogelijkheden (iets minder duur dan de DAV28 en geen lange interlinks).

Mijn speakers:

IMG_4398.JPG

IMG_4400.JPG

Hoog wordt verzorgt door de B&G Neo3W
Mid is de Seas M15CH002
Het laag komt van de AE Dipole 12

Meting:

Meting.jpg

Stappen om dit luidsprekersysteem af te maken:
1. Volledig digitale keten
2. Sub(s) voor het laagste laag, al mis ik dat met muziek niet (in room 40hz).
3. Het begrip klank verder onderzoeken en wat andere ideetjes uitproberen. :wink:
4. Full dipole Hybride ESL...... (ook alles voor klaarliggen.... :D , maar hoogspanning en 3 kleine kinderen..... =; )

Groet,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Forza

Re: Mijn laatste opzet. Lekker genieten!

Berichtdoor Forza » do 19 aug 2010, 22:10

Werkelijk schitterende luidsprekers =P~ . En een hele interessante woofer die AE, leuke specs.
En klaar is het resultaat.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 20 aug 2010, 0:40

Dat ziet er prachtig uit, Jeroen! Hij lijkt ook zo mooi klein.
De mid vertoont op dit baffle nog tot een opvallend hoge frequentie dipoolgedrag.
Kun je wat zeggen over de voor-achtersymmetrie van de Seas vertellen? Bij mijn AL170 zie ik vanaf 1 khz verschillen ontstaan, maar ik verwacht dat de M15 wat mooier doorloopt bovenin.

arjank

Berichtdoor arjank » vr 20 aug 2010, 8:37

Erg mooi!!!
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 20 aug 2010, 16:00

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben zelf ook erg tevreden over de looks.

De AE Dipole 12 is een goede woofer die ook rustig heel hoog is in te zetten (Xlin is iets van 12mm peak). Hij hoeft bij mij alleen maar tot 200hz 8e orde te werken. Deze metingen heb ik buiten gedaan:

AE Dipole 12 (buiten).jpg

Doel is om subs het werk onder de 50hz te laten doen, maar ik mis ze nu eigenlijk niet (RTA laat 40hz zien als -3db). Ze kunnen nu al harder dan ik kan verdragen. :)

De response aan de achterkant ziet er zo uit:

Meting achterkant.jpg

Filtering tussen de M15CH002 en de Neo 3W is 8e orde op 1800hz. De Seas doet het tot daar prima. Bij de Neo3W iets minder mooi (let wel even op de 5db schaal). Misschien dat ik daar nog wat aan ga doen.

AE speakers heeft inmiddels ook een Dipole 6 en een TD6H versie (hoog rendement) met een Xmax van 10mm. Symmetrie lijkt mij alleen minder met die magneet. http://www.aespeakers.com/

Helmuth

Berichtdoor Helmuth » vr 20 aug 2010, 20:41

Mooi om te zien de AE met die dikke fase plug ook mooie resultaten.

bertor

Berichtdoor bertor » za 21 aug 2010, 9:21

Mooi gemaakt, lekker strak dat zwart! En de afmetingen, ligt er aan wie je dat vraagt, de meeste niet-ZBA'ers vinden 12" toch wel aan de grote kant :)

JeroenKV schreef:
Afbeelding

Groet,
Jeroen

Het is jammer de Neo3W in deze baffle niet uniform afstraalt tussen de 2 en 4 kHz. Het je nog overwogen om hem 'naakt' boven op de baffle te plaatsen (zoals MartijnM, Ronkel en ik dat doen) om een uniform afstraalgedrag te krijgen? Ik heb daar inmiddels al ruim 2 jaar terug uitgebreid mee geëxperimenteerd en dat bleek goed uit te pakken: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 36#p126436

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 21 aug 2010, 10:06

De vorm maakt veel goed als ik de reacties van bezoek hoor. Het is geen klein systeem, maar de zijkanten maken het vriendelijk voor het oog. O:)

De tweeter op de kast heb ik wel overwogen. Dit heb ik met de Neo8 ook geprobeerd. Kwa klank heb ik echter geen nadelen van deze opzet en daar gaat het uiteindelijk om (waarschijnlijk akoestiek gemiddelde huiskamer?). Ik wil misschien wel een truuk toepassen door de Neo3 aan de achterkant iets te dempen, waardoor er minder energieopbouw is. Dat zou de curves weer uit elkaar moeten trekken.

Ook zou ik kunnen kijken of de Seas iets hoger kan spelen, maar dat zal niet veel zijn ivm de baffle. De aansluiting bij 1800hz is heel natuurlijk en bevalt kwa klank het best.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 21 aug 2010, 11:06

Het meer rondstralen van 2 to 4kHz heb je aardig gecompenseerd als ik kijk naar de on-axis respons. Zoiets werkt heel goed. Het belangrijkste is uiteindelijk dat het verloop 'smooth' is. Als je dan de energie verdeling op het gehoor goed maakt in je luisterruimte, hoef je geen direct nadeel te ondervinden van het iets minder mooie afstraalgedrag. En de 'looks' zijn natuurlijk veel beter nu in vergelijk met een tweeter er los bovenop!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 21 aug 2010, 14:24

Dat is mijn ervaring inderdaad ook. Alles is goed in balans, geen benadrukking van een bepaalt gebied. Ik zal als experiment eens kijken wat een beetje demping doet, dat doet Proraum ook bij hun B&G kits.

Ik ben ook erg benieuwd naar de MiniDSP & MiniDIGI opzet die ik in het hoofd heb. Er komt een voorversterker met MiniDSP & MiniDIGI (2.1 PEQ plug-in) inclusief volume en digital in en analog in. Per speaker dan nog een MiniDSP & MiniDIGI (4-way PEQ plug-in). Communicatie via SPDIF over coax of heeft Toslink nog een voordeel? Bij MiniDSP zijn ze geloof ik meer van de Toslink.

Vanuit de voorversterker kan ik dan ook 2 subs aansturen en eventueel vanuit de speakers ook nog 2 (2 kanalen over).

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » za 21 aug 2010, 23:07

Een lust voor het oog. Prachtige mid en laag driver, zowel voor het oog als qua prestaties! Die M15CH002 ziet er zowel van voor als van achter prachtig uit, met die faseplug en open korf =P~

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 22 aug 2010, 19:12

Dat zijn inderdaad hele prettige bijkomstigheden, maar wel heel fijn voor het oog! :D

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 22 aug 2010, 20:20

Ziet er idd fraai uit.
Ben erg benieuwd naar die AE speakers.
Helaas zijn ze niet echt makkelijk te krijgen (lees: dure verzendkosten).
Zou van die woofers ook eens wat metingen willen zien.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 22 aug 2010, 20:27

De Dipole 12 is erg mooi gebouwd en meet prima. Ik heb hem zelfs een tijdje alleen met de Neo3 gedraaid (ander opntwerp).

Ze sturen ze naar het distributiecentrum van DB Schenken op Schiphol. Scheelt nogal (last miles zijn altijd het duurst).

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » do 06 jan 2011, 22:17

Tijdje terug, maar ik kwam dit tegen over de AE TD12M, op deze site: http://sites.google.com/site/drivervaul ... asurements
Volgens de fabrikant meet de AE Dipole 12 door zijn ontwerp nog een stuk beter, maar het geeft een goede indicatie. Mij valt vooral de lage vervorming op in het laag-mid.

Inmiddels speel ik met deze speakers >50hz, daaronder een goede sub voor het laagste laag.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 04 feb 2011, 10:01

Afgelopen zondag met mijn zoontje naar het concertgebouw geweest in Amsterdam. De toverfluit (Zauberflöte) werd die middag voor jong en oud opgevoerd in de grote zaal. We zaten op rij 27, dus wat achteraan. Toen ze begonnen te spelen was het kwa klank echter net of ik thuis op de bank zat. Met mijn ogen dicht was de match echt frappant. Blijkbaar heb ik de afstemming redelijk optimaal voor mijn huiskamer!

Het viel mij al op dat ik al zo lang niks meer veranderd heb. Goed om zo nu en dan te benchmarken tegen het echte werk! 8)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 04 feb 2011, 10:03

Mooi om te lezen. Ik ben benieuwd hoe het bij jou klinkt. Ach, ik ga wel weer een keer naar het concertgebouw, dan weet ik 't ;) .

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 feb 2011, 10:17

Erg netjes! Heb je ergens een topic met een bouwverslag? Zo ja, dan heb ik dat gemist en zou ik een link op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gepassioneerd meetparagnost
Mediocre is not my middle name.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 05 feb 2011, 17:25

Eigenlijk zijn alle ontwerpen die ik hiervoor gebouwd en beschreven heb het bouwtopic. Deze speakers zijn daar het resultaat van. Ik vind ze helemaal goed zo en heb geen behoefte meer om ze te veranderen.

Als ik nog wat zou willen proberen zijn dat 3 dingen:
- Huidige opzet met B&G Neo10 ipv de Seas (verwacht ik niet zoveel van)
- Manger unit voor mid en hoog (ooit gehoord en als erg goed ervaren, verwacht ik zeker in combi met DSP)
- Experiment zoals de IMP (zie diyaudio), met per speaker een MiniDSP, 4 UcD's, 4 breedbanders en dan rondom stralen. Volume en instellingen zijn dan per breedbander te regelen.

ESL's blijven natuurlijk ook leuk, door hun "magie"!

Terug naar “Oude Showcases”