TV en Center speaker in één

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

TV en Center speaker in één

Berichtdoor MichaelB » do 19 aug 2010, 14:15

Als iemand de verschillende draadjes met vragen bij elkaar gesprokkeld had, dan was deze er al achter gekomen dat ik een TV en center speaker in één wilde bouwen :lol:

Nu is het zover. De spullen zijn net via Parts Express binnen gekomen.
Waar gaat de speaker uit bestaan:

2 x Tang Band W23-1587si
2 x Dayton ND105-4
1 x Sure 4x100W TK2050 versterker
1 x Mini DSP RevA
TV-Center speakers + amp.jpg

De voorkant wordt uitgevoerd in hetzelfde hout als de hoofdspeakers.
2x in de lak.jpg

De rest van de behuizing zal MDF worden, welke ik mat zwart spuit. Het ontwerp zal zo zijn dat de voet van de tv een stukje in de behuizing valt, zodat de Tang Band zo dicht mogelijk bij het scherm komen.
Alleen de tangbands zullen zichtbaar zijn. De twee Daytons komen achter het scherm en zullen de frequenties onder 200-250Hz weergeven (dat is een gok, want het moet goed klinken).

Alle drivers komen in een eigen interne behuizing, waarvan die voor de TB's het kleinste zal zijn. De Daytons komen ieder in een 2,5 liter gesloten behuizing te zitten. Hier kunnen ze dan zonder manipulatie een -3dB van 80Hz halen. Ik verwacht dat dit in de schouw,door room-gain, op zo'n 50Hz zal liggen (meten is weten).

Uiteraard zal alles door het off-axis luisteren (en het deels in de schouw staat) behoorlijk afwijken. Daar komt dan de mini-DSP bij kijken :mrgreen:

Helaas zal ik door andere bezigheden pas volgende week kunnen beginnen... Zie dit als een teaser :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Vuurkat

Re: TV en Center speaker in één

Berichtdoor Vuurkat » do 19 aug 2010, 15:33

Ziet er veelbelovend uit! :D

Zal ook wel heel hard kunnen met 400W aan versterkervermogen...

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 19 aug 2010, 15:55

Casper schreef:Ziet er veelbelovend uit! :D

Zal ook wel heel hard kunnen met 400W aan versterkervermogen...

Dat valt nog best mee. De versterker is eigenlijk gekozen vanwege de efficiëntie en het gemak EN het feit dat 'ie maar 50 euro kost :mrgreen:

In principe heb ik voldoende aan 35-40Watt om de Dayton's tot het maximale volume te laten gaan. Wat dan ook meteen het absolute maximum is dat ze kortstondig kunnen verdragen. De Tang Bands zijn dan trouwens al overleden :lol:

Ik verwacht tot max. 100dB te kunnen gaan met deze speaker. Dat is MEER dan genoeg voor het niveau waar we normaal een film of tv op kijken!

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 20 aug 2010, 13:40

Ik ben benieuwd hoe dit project gaat verlopen. Leuke drivers! Had er zelf ook naar gekeken.
Wat ik me alleen afvraag of een center nu echt meerwaarde heeft? Volgens mij als je hoofdluidsprekers een goed plaatsing hebben komt de spraak toch uit het midden. Althans, zo ervaar ik het thuis.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » vr 20 aug 2010, 14:09

Als je met meerdere personen kijkt in ieder geval wel, dan kan je niet recht tussen je hoofdluidsprekers zitten.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 27 aug 2010, 21:24

Vinculum schreef:Ik ben benieuwd hoe dit project gaat verlopen. Leuke drivers! Had er zelf ook naar gekeken.
Wat ik me alleen afvraag of een center nu echt meerwaarde heeft? Volgens mij als je hoofdluidsprekers een goed plaatsing hebben komt de spraak toch uit het midden. Althans, zo ervaar ik het thuis.

Een center krijgt van alle speakers in je set het meeste te verwerken en de "imaging" is in één klap correct (min of meer).

Als je met meerdere personen kijkt, wat wij nagenoeg altijd doen, zit iedereen goed v.w.b. het geluidsbeeld. Wat ook nog zo is, is dat je speakers (links en rechts) voor films standaard te ver uit elkaar staan. Deze horen eigenlijk bijna tegen het scherm aan te staan. Alleen dan klopt het plaatje. Heb je geen center, dan klopt er nog minder van.

Ergo: een center heeft een mega-functie in een surround set!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 27 aug 2010, 22:55

Het is toch ook sterk aan voorkeur gebonden hoor.

Persoonlijk vind ik het erg onnatuurlijk aandoen als een persoon opzij stapt en zijn stem exact uit het midden blijft komen. Of als 2 tegenover elkaar staande personen een geprek voeren vind ik het ook wel prettig als niet beide stemmen exact vanuit hetzelfde middelpunt komen. Dat wordt toch vaak beter weergegeven door 2 luidsprekers. Oke, soms verplaatst het geluid zich dan iets meer dan de persoon, maar dat blijft en het stoort me minder dan het overdreven statische geluidsbeeld wat ik toch bij vrij veel films ervaarde.

En je kan ook niet alles hebben: plaats ik mijn luidsprekers pal naast de TV, dan zal het geluid zich soms beter synchroon met het beeld verplaatsen, maar bij een volgend fragment weer totaal niet. Daar staat tegenover dat fragmenten met straatgeluiden minder tot leven komen bij een smal geluidsbeeld. Wat je dan ook krijgt is dat een vliegtuig dat van links of recht uit de verte komt aanvliegen, of een auto die je van een afstand hoort naderen, daarmee elk realisme verliest.

Verder is het een kwestie van gewenning: na verandering valt alles op, maar besteed er geen overdreven aandacht aan en het meeste valt na enige niet meer op. Ik moet wel zeggen dat ik meer met mijn aandacht bij de film dan bij het geluid ben sinds ik geen center meer gebruik. Hij was er tijdelijk tussenuit om ruimte te maken, maar ik weet niet of ik hem nog terugplaats. Dat was anders als ik iemand in huis had die zich eveneens om het geluidsbeeld bekommert, want de beste luisterplek is onvoorwaardelijk mijn territorium. :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 28 aug 2010, 14:41

Marp schreef:Het is toch ook sterk aan voorkeur gebonden hoor.

Persoonlijk vind ik het erg onnatuurlijk aandoen als een persoon opzij stapt en zijn stem exact uit het midden blijft komen. Of als 2 tegenover elkaar staande personen een geprek voeren vind ik het ook wel prettig als niet beide stemmen exact vanuit hetzelfde middelpunt komen. Dat wordt toch vaak beter weergegeven door 2 luidsprekers. Oke, soms verplaatst het geluid zich dan iets meer dan de persoon, maar dat blijft en het stoort me minder dan het overdreven statische geluidsbeeld wat ik toch bij vrij veel films ervaarde.

Als iemand zich aan de linkerkant van het beeld begeeft, dan zal het geluid zich ook tussen de center en de linker speaker moeten bevinden. Dit is bij de ene film beter gedaan dan de andere. Vooral bij echte dialoog films zal het geluid minder bewegen tussen de speakers, omdat je dan gek wordt :lol: Daar wordt ook rekening mee gehouden.

Marp schreef:En je kan ook niet alles hebben: plaats ik mijn luidsprekers pal naast de TV, dan zal het geluid zich soms beter synchroon met het beeld verplaatsen, maar bij een volgend fragment weer totaal niet. Daar staat tegenover dat fragmenten met straatgeluiden minder tot leven komen bij een smal geluidsbeeld. Wat je dan ook krijgt is dat een vliegtuig dat van links of recht uit de verte komt aanvliegen, of een auto die je van een afstand hoort naderen, daarmee elk realisme verliest.

Toch is dat wel zoals het zou moeten zijn. Dat het dan minder realistisch is, dat komt doordat de schermen waar wij naar kijken te klein zijn :lol: In een bioscoop zul je de linker- en rechterspeaker ook nagenoeg naast het doek zien hangen (of er achter). Deze hangen dan ook niet links en rechts 6 meter van het doek af (even de thuis situatie na doen).

Marp schreef:Verder is het een kwestie van gewenning: na verandering valt alles op, maar besteed er geen overdreven aandacht aan en het meeste valt na enige niet meer op. Ik moet wel zeggen dat ik meer met mijn aandacht bij de film dan bij het geluid ben sinds ik geen center meer gebruik. Hij was er tijdelijk tussenuit om ruimte te maken, maar ik weet niet of ik hem nog terugplaats.

Klopt, het is zeker een kwestie van gewenning! Ik kijk veel films zelfs op m'n laptop met oordopjes in... :-# Op deze manier ben ik nog meer betrokken bij de film, alhoewel het surround dan totaal "mist".

Marp schreef:Dat was anders als ik iemand in huis had die zich eveneens om het geluidsbeeld bekommert, want de beste luisterplek is onvoorwaardelijk mijn territorium. :mrgreen:

Moi aussi :lol:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 30 aug 2010, 22:20

Vandaag het hout opgehaald.

Boven en onderkant zijn 9mm multiplex, het binnenwerk is van 12mm MDF. De boven en voorzijde, van het zichtbare multiplex, ga ik beitsen en lakken zodat dit zoveel mogelijk overeenkomt met de hoofdspeakers.

De voorkant ga ik toch maar niet van hetzelfde hout maken als de hoofdspeakers, omdat dit veeeelste dik is. Aangezien er maar weinig vlees aan de boven en onderzijde van de speaker zit, slechts 4mm, zou ik dit nooit open genoeg kunnen maken. Dit wordt dan een soort van tunneltje van 28mm.

De voorzijde komt een stukje terug te liggen (tussen de boven- en onderzijde). Hiertussen maak ik 1 lang front bekleed met doek (tegen kindervingertjes). Volgens mij staat dat nog best sjiek ook :mrgreen:

Ruimte zat in de kast!
tvIMG_1453.jpg

De Daytons hebben zo meer dan genoeg ruimte. Zoals de vakverdeling nu is, kunnen ze 4 liter per stuk krijgen. Dat geeft nog een behoorlijke diepgang. Er hoeft, zoals het er nu uitziet, niets actief geboost te worden.
freq_resp.png

Waar ik nu toch een beetje over ben gaan twijfelen... :roll: is de afstand tussen de beide Tang Bands :?
Zelf zit ik te verkondigen, in een ander topic, dat de afstand tussen de speakers van de center niet te groot moet zijn en stop ik er even 70 cm tussen... Hmmmm. Ik kan ze dichter bij elkaar zetten, maar dan is het stereo effect bij tv kijken weer minimaal (en daar zullen we toch het meeste naar luisteren). Meuh.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 31 aug 2010, 9:28

Nu komt er dus een frontje met doek voor de speakers, dan is de logische? gedachte: de speakertjes hoeven niet ingefreest te worden! Is dat ook zo?

Het zou diffractie kunnen opleveren, maar dat zal de hele ingebouwde situatie ook doen. Heeft het nog wel zin om deze netjes in te frezen? Zal de diffractie er eigenlijk wel zijn door de bundeling die deze speakertjes hebben? Kan ik dit alles gewoon negeren en wat er nog rest met DSP rechttrekken?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » di 31 aug 2010, 21:35

Vandaag weer een spaarzaam uurtje geklust.

De inhoud van de sub behuizingen is uiteindelijk 3,7 liter geworden. Dat gaf me toch net dat beetje extra in het versterker deel wat ik goed kan gebruiken om de zaken netjes aan te sluiten. Er is niet veel ruimte in het gat rond de Tang Bands. Ik heb het nog wel netjes geschuurd, maar aan de lange zijde is er gewoon geen ruimte meer om op te ruimen...
tvIMG_1454.jpg

tvIMG_1457.jpg

tvIMG_1458.jpg

tvIMG_1460.jpg

Het geheel zal permanent in de schouw gebouwd worden. Eenmaal er in, is er nooit meer (heel) uit :mrgreen:
Dat was niet de bedoeling, maar om alles strak te laten passen heb ik geen manoeuvreer ruimte meer om het in één geheel te plaatsen. Alles wordt nu gemonteerd en gelijmd op de onderste plaat en daarna, na het plaatsen in de schouw, lijm ik de bovenkant er op. Voor de zekerheid maak ik wel een luikje bij het versterker gedeelte om hier, bij problemen of andere instellingen, nog wel bij te kunnen.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » di 31 aug 2010, 23:42

Leuk project dit. :) Wellicht kun je de tangbands nog wat meer ademruimte geven door de uitsparingen af te schuinen met een fasefrees. Zoiets dus:
Afbeelding

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 01 sep 2010, 10:07

Ronald_1 schreef:Leuk project dit. :) Wellicht kun je de tangbands nog wat meer ademruimte geven door de uitsparingen af te schuinen met een fasefrees. Zoiets dus:
EDIT: even plaatje eruit geknipt

Dat zou alleen mogelijk zijn aan de ronde kanten, maar aan de rechte zijden ga ik dat niet eens proberen... Het is daar maar 6mm dik en buigt al door als je er zachtjes tegenaan drukt. :( Ik ben veel te bang dat het breekt zodra de frees er tegenaan komt.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 01 sep 2010, 13:05

Je zou een stuk MDF tegen de rechte zijden kunnen klemmen ter ondersteuning, dan kun je frezen zonder het risico dat de boel breekt.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 02 sep 2010, 17:51

Gisteravond heb ik het geheel op de bodemplaat gelijmd en vannacht laten drogen. Het zit er kaarsrecht op en is een sterk geheel geworden met het 9mm mulitplex.

Vandaag voelde ik me niet echt toppie, daarom heb ik minder gedaan dan dat ik wilde doen...
Ik heb alleen de gaten voor de Neutriks en de netaansluiting geboord, de voeding via de bodem gemonteerd en amp + dsp hun plaatsje gegeven. Er komt nog een rode aansluiting voor een zwarte in de plaats, maar die had ik even niet meer liggen.

De amp en dsp monteer ik via de afstandbussen. Hier voor heb ik 4mm diepe "kuiltjes" in de bodemplaat geboord, deze gevuld met montage kit en het geheel erin gedrukt. Het ligt nu te drogen. Morgen weer een dag.
Morgen wil ik alles speelklaar hebben, dan kan er 1 beits- en laklaag opgezet worden. De subjes ga ik voorzien van kapjes. Moet nog even op het internet struinen naar van die hoedenplank gevalletjes. Het is uit het zicht, als het maar functioneel is.
tvAansluitingen achterkant.jpg

tvgaatjes bodem.jpg

tvMontage kit.jpg

tvelektronika ingebouwd.jpg

spammetje

Berichtdoor spammetje » do 02 sep 2010, 21:49

Leuk project! Ga zo door. Leuke drivers ook.
Project 1 [/viewtopic.php] = done, Project 2 [/viewtopic.php] = done

k.p.

Berichtdoor k.p. » do 02 sep 2010, 23:07

Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Je hoofdluidsprekers vind ik iig erg geslaagd dus hier komt het vast ook goed :D .

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 03 sep 2010, 17:42

Senks! :mrgreen:

Vraagje: kan ik de "minnen" van de tulpuitgangen van de MiniDSP beschouwen als 1 min?

De Sure amp heeft namelijk voor de 4 kanalen maar 2 x "GND". Wat ik wilde doen, is per 2 uitgangen van de MiniDSP deze aan elkaar knopen en in 1 GND van de Sure stoppen (i.p.v. alles solderen aan de tulp connectors van de Sure, dat kan altijd nog).
Het plaatje hierboven (even inzoomen) laat duidelijk zien dat de Sure tussen 2 ingangen maar 1 GND heeft).

Mag dat? :lol:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 sep 2010, 18:41

multimeter erbij en je weet t :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 03 sep 2010, 19:42

Lijkt allemaal doorgelust te zijn! (net gemeten).

Ik ga het zo aansluiten, mocht mijn volgende post nogal negatief zijn, dan werkt het dus niet als verwacht :mrgreen:

Oh ja, een foto update komt strakjes. Op het beitsen en lakken na is het af namelijk \:D/
en het geluid natuurlijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 03 sep 2010, 20:30

DUUUUUUUURT lang.... :lol:

of zit je te genieten?

succes

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 03 sep 2010, 21:05

wouter schreef:DUUUUUUUURT lang.... :lol:

of zit je te genieten?

succes

Meuh, het doorverbinden van de minnen werkt toch niet :(
Da's best wel heeeel K*******T, want ik had hier rekening mee gehouden in de layout. Moet ik morgen maar even draadjes van de ene tulp-uit naar de andere tulp-in solderen. Naja, er zijn ergere dingen! Er komt nu met standaard snoertjes geluid uit!
Toch vreemd dat het niet werkt, want als ik met een multi-meter de spanning meet dan is deze met 1 min en alle andere plussen hetzelfde, maar blijkbaar is het met muziek anders :? Kep daar ook niet genoeg verstand van, maar:

IT'S ALIVE! :lol:

Oh ja, ik moet ook nog een doek maken.
tvIMG_1467.jpg

tvIMG_1468.jpg

tvIMG_1469.jpg

tvIMG_1470.jpg

De klep werkt perfect! Ik merk nu na eventjes spelen dat de Sure toch wel warm wordt, dus ik ga nog een paar sleuven in de klep frezen.

In principe kan de MiniDSP 24 volt aan, maar zekerheidshalve stel ik de voeding in op 20 volt (deze voedt zowel de amp als de MiniDSP). Dat geeft nog steeds 130Watt vermogen, wat MEER DAN voldoende is voor deze speaker :lol:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 03 sep 2010, 21:52

Oh ja, vergeet ik helemaal te vertellen hoe het klinkt :mrgreen:

Zeer, ZEER verdienstelijk!

De Tang Bands op zich, ongefilterd, klinken al erg leuk. Zelfs met deze minder dan optimale behuizing. Je merkt wel dat de koek snel op is. Luid spelen, of op film niveau is er niet bij (ongefilterd). Er lijkt wel wat tophoog te missen, zelfs on-axis, anders dan de spec sheet doet vermoeden. Zoals ze nu spelen met een LR48 op 200Hz klinkt het lekker. Ze hebben dan nog behoorlijk wat body, wat mooi aangevuld wordt door de Daytons.

De Daytons dat is een ander verhaal: die dingen zijn freakin' KOEL! :lol: Helemaal als je weet dat ze maar € 20,- kosten :shock:
Jeumig, wat gaan die dingen tekeer en helemaal stil, geen vreemde bijgeluiden. Ik durf ze eigenlijk niet tot de max. te proberen, zo hard staan ze dan al.

Het totale geluid komt op mij behoorlijk afgewogen over. Morgen ga ik er aan meten, dan kan ik zien wat ik hoor, maar als m'n gehoor me niet bedriegt dan hoeft er niet veel aan gedaan te worden (afgezien van misschien wat tophoog). Nu kan ik niet zo hard spelen (kleine ligt op bed), maar het klinkt echt goed.

Van de Sure-amp vraag ik me af hoe heet die gaat worden. Die laat ik morgen eens een uur, op flink niveau, in de gesloten behuizing spelen. Na nu een uurtje normaal spelen is het koellichaam, op de tast, zo'n 40 graden.

Morgen ga ik dus meten, maar ik weet nu al dat dit een winnaar is! \:D/
Vanaf nu zullen we kunnen genieten van een schitterend geluid bij Idols/Popstars/My name is/X-factor. Heeeerlijk :-& :mrgreen:

spammetje

Berichtdoor spammetje » vr 03 sep 2010, 22:56

Goed om te horen. Als ze afgewerkt zijn graag nog meer pics :D .
Project 1 [/viewtopic.php] = done, Project 2 [/viewtopic.php] = done

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 03 sep 2010, 23:07

spammetje schreef:Goed om te horen. Als ze afgewerkt zijn graag nog meer pics :D .

Uiteraard :mrgreen:

Even een vraag, aangezien minidsp.com geweldige documentatie heeft :roll:

Wat gebeurt er als je de MiniDSP extern voedt met de aansluiting op het bordje EN je sluit USB aan om de configuratie te wijzigen? Het bordje wordt dan gevoed via 2 ingangen. Wat gebeurt er dan? (en nee, ik ga het niet zomaar proberen :mrgreen: )

Als niemand het weet, dan stuur ik ze wel een mailtje.

Terug naar “Oude Showcases”