Vifa Vertigo (2)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JeroenGRT

Re: Vifa Vertigo (2)

Berichtdoor JeroenGRT » za 21 aug 2010, 20:15

Hoi Walter,

Het mid-hoog is bewust wat meer benadrukt op verzoek van mijn vader...ik houd zelf ook niet echt van een sterk aanwezig hoog..maar toen ik deze speakers bij mijn ouders beluisterde vond ik niet dat het hoog te sterk aanwezig was. Hooguit dat het laag voor mij iets tegenviel.

Overigens weet ik niet of die witte Audyn condensator voor het hoog is, ik heb het filter zelf niet in de hand gehad.
Naim Superuniti, Harbeth Monitor 30.1

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 21 aug 2010, 23:50

Jeroen, je maakt nu een oordeel over het laag, maar zoals je weet kan dit enorm veranderen door het filter te veranderen. Ik vind het niet verbazend dat het laag lijkt tegen te vallen met deze respons. Zelfs het hele middengebied ligt al 2dB boven het laag. Door de rendementen van de drivers wat meer op elkaar aan te passen kan het al heel anders worden.

Het blijft natuurlijk wel zo dat deze woofer niet heel diep gaat en dat je er met een duurdere scanspeak meer uit kunt halen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » zo 22 aug 2010, 11:16

Hoi Jeroen,

Mijn pa is op een woensdag naar Speakerland geweest om de Vertigo's op te meten, en een concept filter te laten maken door Ruud. Ik kon daar zelf helaas niet bij zijn. Mijn vader wilde een wat heldere mid-hoog, en daar heeft Ruud met het filter rekening mee gehouden. Mijn pa kon echter het filter alleen beoordelen op 1 speaker...(1 filter af) dat is wel erg lastig lijkt me. Ik zou dat zelf zo niet kunnen...je moet een speaker naar mijn mening toch echt in stereo kunnen beluisteren....

Het grappige was was dat met het originele vifa format filter er meer laag aanwezig leek te zijn, het geheel leek goed in balans. Ondanks dat de vifa format een totaal andere speaker bezetting gebruikte. (2 woofers gebruikt voor het laag, 1 aangesloten) We hebben toen maar even kort geluisterd met het vifa format filter, maar dat klonk toen erg goed.

Ik heb je toen bezig gezien met het originele vifa vertigo filter...en het filter kan echt het verschil maken...mijn pa was het wel met mij eens dat er wat meer laag aanwezig mocht zijn. Maar Ruud gaf al aan dat een woofer met wat meer output een totaal iets vlakkere eindresponse zou geven..misschien dat mijn vader dat nog eens kan proberen...of toch een keertje terug naar speakerland voor een verdere aanpassing van het filter.

Mijn pa is trouwens best tevreden zo met de speakers...ze staan lekker in de woonkamer te spelen en de Vivace 94's staan op de gang :) . Maar ik vermoed dat mijn pa nog wel wat gaat aanpassen aan deze speakers.

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » wo 25 aug 2010, 16:05

Hallo Jeroen,

Als je de serie/parallel verzwakking van de middentoner vervangt door 8,2 Ohm en 12 Ohm en voor de tweeter 2,7 ohm en 15 ohm verzwak je het mid en hoog iets zonder de afstemming te veranderen.
De Vifa woofer is goed afgestemd in deze kast en het systeem vertoont geen opvallende resonanties.

Het Format filter is afgestemd op 4 ohm voor het laag waardoor een te grote overlap tussen het laag en mid gaat ontstaan, ook al omdat de mid van de format groter is en lager ingezet wordt dan in dit ontwerp. Je krijgt dan een afstemming met meer (teveel) output rond de 300-500 Hz. Dat klinkt een stuk "dikker" maar klopt gewoon niet. Het laag verbloemt dan de detaillering in het midden.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

dre

Berichtdoor dre » wo 25 aug 2010, 16:07

online service!! 8)
Потому что это возможно!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 25 aug 2010, 17:29

dre schreef:online service!! 8)

Top!

Mooie speaker ook hoor! Die facetten maken ook deze Vertigo heel elegant.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 25 aug 2010, 18:23

Zeker top en zulke wijzigingen kunnen veel verschil maken!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » wo 25 aug 2010, 20:06

Speakerland schreef:Hallo Jeroen,

Als je de serie/parallel verzwakking van de middentoner vervangt door 8,2 Ohm en 12 Ohm en voor de tweeter 2,7 ohm en 15 ohm verzwak je het mid en hoog iets zonder de afstemming te veranderen.
De Vifa woofer is goed afgestemd in deze kast en het systeem vertoont geen opvallende resonanties.

Het Format filter is afgestemd op 4 ohm voor het laag waardoor een te grote overlap tussen het laag en mid gaat ontstaan, ook al omdat de mid van de format groter is en lager ingezet wordt dan in dit ontwerp. Je krijgt dan een afstemming met meer (teveel) output rond de 300-500 Hz. Dat klinkt een stuk "dikker" maar klopt gewoon niet. Het laag verbloemt dan de detaillering in het midden.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

Bedankt Ruud voor de toelichting! Ik ga het doorgeven aan mijn vader, ik weet niet precies wat hij wil. Een aanpassing in het filter is in ieder geval een stuk goedkoper dan gelijk 2 nieuwe scan speak revelator woofers (400 euro) aan te schaffen. Bovendien is dan het "budget" idee van deze speaker er ook een beetje af. De 18cm Scan Speak Discovery woofers 18W8424G00 of 18W8434G00 zijn niet beter dan de gebruikte vifa woofer? Qua prijs zijn ze wel heel erg voordelig...of gaat deze niet dieper dan de vifa woofer?

http://www.speakerland.nl/paginas/media ... 424g00.pdf
http://www.speakerland.nl/paginas/media ... 434g00.pdf

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » wo 25 aug 2010, 20:14

Martijn M schreef:
dre schreef:online service!! 8)

Top!

Mooie speaker ook hoor! Die facetten maken ook deze Vertigo heel elegant.

Bedankt! Ik vind hem ook erg geslaagd, mijn vader heeft er nu ook bijpassende frontjes bij gemaakt...dat ziet er erg goed uit! Ik zal binnenkort nog eens wat betere foto's plaatsen. De gebruikte tweeter vind ik trouwens ook erg mooi, t.o.v. de Vifa XT300 vind ik hem iets minder "rauw" , meer verfijnder lijkt het wel...

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » vr 27 aug 2010, 15:03

De 18cm Scan Speak Discovery woofers 18W8424G00 of 18W8434G00 zijn niet beter dan de gebruikte vifa woofer? Qua prijs zijn ze wel heel erg voordelig...of gaat deze niet dieper dan de vifa woofer?

De Discovery woofers hebben een wat lichter membraan waardoor ze wat meer output hebben (een hogere rendement). Een kast van 40 l is voor deze woofers wat ruim, vergeleken met de M18WN hebben ze een iets hogere afstemming nodig (een iets kortere poort in dezelfde kast). Je krijgt dan meer output in het gebied vanaf ca 40 Hz en daaronder minder.
MAAR: dat is allemaal volgens de theorie van de simulatie en geeft dus alleen een indicatie. De kwaliteit van het laag haal je daar niet uit.
Als je trouwens de huidige (overigens precies goed kloppende -->> zie de imp karakteristiek) afstemming aanpast door de poort iets korter te maken krijg je een bultje in het laag en daarmee ook al een veel voller klankbeeld. En als je dat overdrijft (dus met een BULT in het laag) krijg je de "commerciële" afstemming.
Allemaal een kwestie van smaak...

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » do 03 feb 2011, 6:19

Dit is inmiddels gebeurd, het mid/hoog is inderdaad nu iets afgezwakt waardoor het prettiger is om naar te luisteren.
Toch mis is nog iets in het laag, en wat mij opvalt is dat het een beetje "kunstmatig" klinkt als je het vergelijkt met originele Vertigo. Misschien toch de baspoort iets inkorten?

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » ma 04 apr 2011, 21:50

..de baspoort is iets ingekort en dit geeft inderdaad een wat voller klankbeeld. Mijn pa speelt er nu al een hele tijd mee, en is er uitermate tevreden over!

Terug naar “Oude Showcases”