Vifa Format

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JeroenGRT

Vifa Format

Berichtdoor JeroenGRT » di 08 jun 2010, 21:00

Ik heb via iemand van het htforum een setje vifa formats gekocht...eigenlijk puur toeval aangezien ik bij hem een center speaker kon inruilen en zodoende goedkoop aan de vifa's kon komen. Bij aankomst bleek echter dat de hele kast onbruikbaar is geworden...doordat er hardhout is gebruikt is het gaan werken...zitten dus allemaal scheuren in, en op de plek waar de drivers zitten is het hout er gewoon "doorheen" . Maar goed ik heb een redelijke goede deal kunnen maken, zodat ik een nieuwe kast kan bouwen.

Vanavond heb ik van 1 kast de drivers eruit gehaald, bij de andere kast waren de drivers nog niet geplaatst. Doordat het hout is gaan werken zat de tweeter muurvast in de kast. Ik heb hem bij het uithalen de aansluitingen van de ht300d beschadigd..het draadje naar de spoel is geknapt. Nou zou je dit kunnen fixen maar optimaal word het denk ik nooit :( .

Ik denk dus dat ik op zoek ga naar een gebruikte ht300d....ik heb namelijk het originele filter van de vifa format erbij. Eigenlijk vind ik de XT25 ringradiator veel mooier, maar dan moet het filter waarschijnlijk helemaal aangepast worden...

Nu moet er dus een nieuwe kast gebouwd gaan worden...wat heb ik allemaal:

1 x vifa ht300d
2 x vifa mp-130
4 x 21-wp-250
2 x originele vifa format filters
4 x luxe wbt aansluitterminals.
interne bekabeling van mit mh-750 (veels te dikke kabel, maar was destijds behoorlijk prijzig)
2 vifa format kasten die niet meer bruikbaar zijn

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen,

- vifa format in oorspronkelijk staat houden, dus een ht300d aanschaffen en de kast op basis van de format houden en afmaken.
- een nieuw ontwerp met bovenstaande units, echter met de xt25 tweeter. Hier moet waarschijnlijk het filter voor aangepast worden...en dat kan ik niet zelf. Dus dat brengt nogal wat kosten met zich mee...

Suggesties zijn welkom! Ik hoor trouwens graag of iemand de vifa premium 33 en formats wel eens met elkaar vergeleken hebben. De Format is een vrij gedateerd model...maar dat is de Vivace ook...en dat vind ik nog steeds een erg mooie speaker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Naim Superuniti, Harbeth Monitor 30.1

dre

Re: Vifa Format

Berichtdoor dre » di 08 jun 2010, 21:03

arno!! :mrgreen:
Потому что это возможно!

daniel

Berichtdoor daniel » di 08 jun 2010, 21:10

Je zou eens contact op kunnen nemen met Speakerland, wellicht is er een standaardfilter bekend voor de xt25. Dat is er namelijk volgens mij bijvoorbeeld ook voor de Carat.

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » di 08 jun 2010, 21:18

dre schreef:arno!! :mrgreen:

Wie is Arno ?? :)

daniel schreef:Je zou eens contact op kunnen nemen met Speakerland, wellicht is er een standaardfilter bekend voor de xt25. Dat is er namelijk volgens mij bijvoorbeeld ook voor de Carat.

Bedankt voor de tip!

Arno

Berichtdoor Arno » di 08 jun 2010, 21:20

Zo zie je maar weer. Je kunt niet zomaar massief hout nemen voor een speakerkast.
Laatst gewijzigd door Arno op di 08 jun 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » di 08 jun 2010, 21:24

misschien met formica beplakken,binnen en buiten?
Потому что это возможно!

Arno

Berichtdoor Arno » di 08 jun 2010, 21:25

Afbeelding

Arno

Berichtdoor Arno » di 08 jun 2010, 21:26

Afbeelding

dre

Berichtdoor dre » di 08 jun 2010, 21:33

tip van de meester :mrgreen:
persoonlijk ga ik voor de eerste! 8)
Потому что это возможно!

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » di 08 jun 2010, 21:54

De kasten hebben ongeveer 3 jaar binnen gestaan, maar dat hout is toch echt gaan werken....echt zonde. Vind het model eigenlijk best mooi, lijkt een beetje op de Soup.

Hij is ook al gescheurd op de plek waar de drivers zitten dus...ik denk dat het een hopeloos geval is. In ieder geval een les voor iemand die ook de gedachte heeft om hardhout te gaan gebruiken :lol: .

@jeroen_d Zou je met de vifa formats met een xt25 en aangepast filter op een hoger niveau kunnen spelen dan de vifa vertigo's ? Of is het middengebied niet zo mooi van de MP-130 als je het vergelijkt met de PL18?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 08 jun 2010, 21:59

Kwestie van smaak. Je komt dichter in de buurt van het midden van de scanspeak vertigo. Het is wel zaak de 8" woofers goed onder controle te krijgen. Voor je het weet gaat het laag overheersen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » wo 09 jun 2010, 21:26

Ik heb die kasten op HTforum te koop zien staan, wel vreemd dat er daar geen enkele melding werd gemaakt van de scheuren in het hout. Ik meende zelfs gelezen te hebben 'schuurpapiertje erover en klaar'... Persoonlijk vind ik dit soort dingen niet kunnen.

Groeten Walter

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » wo 09 jun 2010, 22:31

Tja ik heb een goede deal met Rens kunnen maken, ben er vrij goedkoop aangekomen. Hij had de speakers al een tijdje in de berging staan en had de scheuren niet opgemerkt.

Misschien kan ik nog iemand blij maken met de kasten? Ik weet niet of je hier nog wat mee kunt...ik ga ze in ieder geval niet gebruiken.

EJH

Berichtdoor EJH » wo 09 jun 2010, 22:46

Als ik jouw was zou ik toch proberen om die kasten te redden.
Welke houtsoort is het trouwens? Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Zeker teveel spanning in de kast,erg jammer. :(
Er is wel spul om die scheuren dicht te maken,ben alleen de naam even kwijt.(ga ik achterheen!)
da zedde gij ja !

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » wo 09 jun 2010, 22:59

vlak schuren en houtfiller? Ik heb dit ook welleens gehad. Bij mij ging het een beetje krom staan ook. Ik haalde de platen los en lijmde ze met bruislijm weer vast met veel druk aan de laag die onder het hardhout zit. Schuren, btje filler en klaar!

Vind de barsten bij jouw speaker niet echt storend. De kier bij de unitinfrezing, boven de wooferrand is vervelender.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Arno

Berichtdoor Arno » do 10 jun 2010, 6:44

EJH schreef:Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.

Als je de nerfrichtingen haaks op elkaar zet, zoals hier het geval is bij de verbinding tussen dek en zijden, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er scheuren in komen. De zijde kan zo niet vrij uitzetten/krimpen, omdat het dek niet mee beweegt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 jun 2010, 9:44

Arno schreef:
EJH schreef:Het lijken wel van die meubelpanelen,die zouden eigenlijk niet zo mogen scheuren.
Als je de nerfrichtingen haaks op elkaar zet, zoals hier het geval is bij de verbinding tussen dek en zijden, dan is het eigenlijk niet meer dan normaal dat er scheuren in komen. De zijde kan zo niet vrij uitzetten/krimpen, omdat het dek niet mee beweegt.
maar dat is toch altijd zo? je kan de zijden allemaal wel zo zeten dat de nerven paralel lopen, maar boven en onder zal dan toch t.o.v. 1 set zijkanten haaks er op zitten :roll:

Arno

Berichtdoor Arno » do 10 jun 2010, 13:00

Henkjan schreef:
Arno schreef:
maar dat is toch altijd zo? je kan de zijden allemaal wel zo zeten dat de nerven paralel lopen, maar boven en onder zal dan toch t.o.v. 1 set zijkanten haaks er op zitten :roll:

Precies. Vandaar:

Arno schreef:Zo zie je maar weer. Je kunt niet zomaar massief hout nemen voor een speakerkast.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 jun 2010, 14:20

"niet zomaar"... maar hoe dan wel :?:

Arno

Berichtdoor Arno » do 10 jun 2010, 16:50

Ik zal eens kijken of ik daar een apart topic over kan openen. Met plaatjes.

dre

Berichtdoor dre » do 10 jun 2010, 19:16

plaatjes van de meester! 8)
Потому что это возможно!

EJH

Berichtdoor EJH » do 10 jun 2010, 21:10

Wat Arno zegt klopt wel ja , maar zo zijn er nog wel meer dingen die een rol spelen in het wel of niet scheuren van een kast.
Een apart topic over massief hout met ervaringen/tips/trucs en veel ploatjes is wel interessant en leerzaam :)
da zedde gij ja !

dre

Berichtdoor dre » do 10 jun 2010, 21:58

tenslotte willen we allemaal speakers gemaakt van `echt`hout :mrgreen:
Потому что это возможно!

k.p.

Berichtdoor k.p. » do 10 jun 2010, 23:33

Dat worden dus OB's :lol: .

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » za 12 jun 2010, 7:04

Ik heb de kasten maar te koop gezet...misschien dat er nog een liefhebber voor komt.
Overigens heb ik contact gehad met Ruud van Speakerland, er is geen standaard filter voor de Vifa Format met XT-25 tweeter. De XT-25 is een heel ander soort tweeter dan de HT-300D. Als je die in de Format wilt gebruiken moet je behoorlijk in het filter ingrijpen, en die aanpassingen die nodig zijn moesten worden uitgezocht. Ook vond Ruud dat het karakter van de XT-25 niet erg past bij dat van de Format. Ook al kreeg je dat technisch goed, de vraag blijft of het systeem dan nog wel klopt.

Dus ik ben nu op zoek naar een HT-300D tweeter...

Terug naar “Oude Showcases”