Showcase Hans [UPDATE, enkele metingen erbij zie pag2]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Re: Showcase Hans [op naar het schuren & frezen]

Berichtdoor sietse » ma 26 apr 2010, 19:47

Arno schreef:Ah, jij hoort de spuug op het riet, die ik bij de w5-1611's miste :)

Tweetertje er bij Arno, dan mis je zelfs dat spinnetje niet die z'n webje aan het spinnen is in dat riet... :!: Die WS-1611 is echt een goed breedbandig dingetje.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 10 mei 2010, 14:03

Ik wil voor de Hans eigenlijk 2 kleine frontjes maken voor de CSS driver, nou vind ik het zonde om gaten te gaan boren voor plugjes. De schroeven (4 stuks) zijn uiteraard magnetisch. Is het mogelijk om met 4 kleine platte neodymium magneetjes het frontje te bevestigen aan de schroefjes? Zo zijn desgewenst de frontjes ook makkelijk te verwijderen en blijft er een mooi plaatje achter (had eerst zitten denken aan klittenband maar dat is lelijk als het frontje er af is).

Had deze magneetjes op het oog.
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

Arno

Berichtdoor Arno » ma 10 mei 2010, 16:59

Ik vind het een geniaal idee! :D

MrCaBLeGuY

Re: Showcase Hans [Op naar de afwerking, de laatste lootjes etc]

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 10 mei 2010, 22:08

Ja ik vond het idee ook prima, maar wat ik graag wil weten of die magneten aan de voorkant van de driver geen invloed hebben op de spreekspoel. Ik zou eigenlijk denken van niet maar hoor het toch graag eerst van iemand die meer kennis dan ik heeft.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 10 mei 2010, 23:13

heb je de kasten al afgewerkt? zo nee, neem dan 2 maal zo veel magneetjes, doe de ene helft in een gat in de kast, fineer er overheen, en dan in t frontje de andere helft van de magneetjes (idee van Edo btw)

Arno

Berichtdoor Arno » di 11 mei 2010, 6:47

Henkjan schreef:heb je de kasten al afgewerkt? zo nee, neem dan 2 maal zo veel magneetjes, doe de ene helft in een gat in de kast, fineer er overheen, en dan in t frontje de andere helft van de magneetjes (idee van Edo btw)

Dat is ook een goeie idd. Zo heb ik mijn messen magneetstrip in de keuken gemaakt. Mijn collectie Global messen kleeft aan een houten latje :D

MrCaBLeGuY

Re: Showcase Hans [UPDATE 23-05, Hans gaat zich anders gedragen]

Berichtdoor MrCaBLeGuY » zo 23 mei 2010, 23:16

De Hansjes spelen nu sinds 26 april, een krap maandje dus. Vandaag weer is even lekker muziek luisteren en het is opmerkelijk hoe anders het klinkt dan bij dezelfde muziek op 26 april.

Ze worden afgebroken op 80hz door de Marantz, dus ze spelen niet fullrange. Maar de bas is opeens zeer groots en volwassen, ik was vanmiddag even aan het luisteren en denk huh mijn sub (in test behuizing) speelt toch niet, er hangt niet eens een versterker aan. Tot me verbazing speelde de sub wel, echter als passieve radiator op wat de Hans met de ruimte doet (niet hard maar je voelt hem mee, en het is een zeer stugge sub).

De Hans wordt erg maar dan ook erg indrukwekkend. Ik vind het absurd wat er uit de 4.5inchjes komt. Het is echt indrukwekkend.

Ik geloofde nooit zo in inspelen, hoorde gister op de ZBA dag wel dat ClarityCaps SA even tijd nodig hebben (en die zitten op het filter). Is dit verschil nou te verklaren door een kwestie van "inspelen" ?? En zijn er andere met een Hans met dezelfde ervaring, HenkJan wellicht?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 24 mei 2010, 13:56

inspelen van m.n. breedbanders kan wel ff duren idd. de SA zal in dit geval niet echt een invloed op t laag hebben lijkt me...

hier t advies van de fabrikant voor de Alpair7 en Alpair12:
Hi New Alpair 7 and Alpair 12 users,
As you may have read in the main thread, the suspensions on both the 7 and 12 are special designs. The rear suspensions in particular require careful use during the running-in period. Please proceed as follows:

1 - Use music only, No artificially generated signal of any kind.
2 - Don't press down on the cone. This action risk's physical distortion of the power-train.

Alpair 12
First 20 hours - low listening volumes, Xmax not to exceed 2-mm. Play vocals, stay away from heavy bass music.
Hours 21 to 120 - gradually increase to middle listening volumes. Xmax not to exceed 4-mm. Gradually introduce rhythmic music with some bass.

Alpair 7
First 20 hours - low listening volumes, Xmax not to exceed 1.5-mm. Play vocals, stay away from heavy bass music.
Hours 21 to 120 - gradually increase to middle listening volumes. Xmax not to exceed 3-mm. Gradually introduce rhythmic music with some bass

Patience will deliver musical rewards!

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 31 mei 2010, 1:08

Mijn eerste metingen, of het goed is weet ik niet zeker, maar het zijn in ieder geval metingen. Meting op 1 meter afstand microfoon tussen tweeter & woofer.

On axis en daaronder 15, 30 en 45 (op gevoel gedraaid)
hansonandofaxis.png

Waterfall:
waterfall.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op ma 31 mei 2010, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Showcase Hans [UPDATE, enkele metingen erbij zie pag2]

Berichtdoor Henkjan » ma 31 mei 2010, 9:03

leuk altijd zo'n berglandschap als de meting niet gesmoothed is :mrgreen:

hier ter vergelijk de meting zoals die voor t artikel gebruikt is, flink gesmoothed (ik gok 1/3 octave) en een commerciële schaal op de Y as :lol:

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 31 mei 2010, 12:50

Ja zolang je de Y as maar groter maakt wordt alles gladder :) Maar hier een die daar een beetje op lijkt:
smoothed.png

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 31 mei 2010, 15:25

Henkjan schreef:hier ter vergelijk de meting zoals die voor t artikel gebruikt is, flink gesmoothed (ik gok 1/3 octave) en een commerciële schaal op de Y as :lol:

eh, dit had ik me niet eerder gerealiseerd. Heb toen ik het blad las nooit de Y as even bekeken. Voor een DSP gestuurde driver is dit wel een erg hobbelige lijn (in normale as weergave). Heb je daar bewust voor gekozen?

Ik neem aan dat de instelmogelijkheden nauwelijks beperkend waren en dat de meting in de 'dode' kamer van speakerland ook een nauwkeurig beeld gaf van wat er gebeurde.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 31 mei 2010, 15:28

DSP gestuurde driver? Ben je niet in de war met de Nescio's ? Dit is de Hans (passief filter)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 31 mei 2010, 15:30

Ik mis nogal een baffle-step correctie eerlijk gezegd.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » za 18 sep 2010, 21:12

Zo enkele maanden later spelen ze nog steeds, uiteraard nog 1 nog steeds niet afgewerkt :)

In de loop van de maanden zijn ze me steeds meer gaan verbazen, het setje doet dingen die volkomen belachelijk zijn. Op dit moment luister ik Pink Panther (Henry Mancini) qua laag lijkt het alsof er 2 hoeksubwoofers staan (wat echt apart is voor die kleine CSS-jes) het hoog en midden klinkt wat mij betreft uitmuntend.

Het open geluid voor de dipool tweeters is magnifiek. Inmiddels draait de muzikale versie Dock of the Bay (Lincoln Mayorga) en met die heerlijke sax is dat kippenvel all over.

De teleurstelling van dag 1 is omgetoverd in de meest waanzinnige speakers die ik ken en dat voor ongeveer een euro of 400, fantastisch.

Terug naar “Oude Showcases”