Martijn M schreef:Bij mij is het gebied tussen 200 hz en ongeveer 800 hz ook het meest problematisch. Bij lagere frequenties zit je in het modale gebied. Daar kun je prima EQ toepassen en heb je weinig variatie tussen twee dicht bij elkaar liggende microfoonposties. In het middengebied heb je gewoon flink last van interferentie. Ik ben er ook nog niet uit hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Ik heb een poging gedaan om dit gebied aan te pakken
De piek op 750 Hz zo'n 4 dB gedempt, verder de paar piekjes in het laag nog aangepakt (volgens mij had ik bij correctie van het laag de salontafel aan de kant geschoven en nu staat ie er weer...). Nu heeft het gebied tussen 20 Hz en 5 kHz een redelijk gelijkmatige tilt van 1 dB/oct.
In een A/B test met en zonder dit filter valt op het geluid een beetje een badkamereffect heeft zonder dit correctiefilter. Met filter is dat weg, klinkt wel ietsje minder ruimtelijk. Maar een stem klinkt nu veel beter, dat is goed te horen bij Boudewijn de Groot. Daar heb je wel eens een opmerking over gemaakt, zonder filter klinkt het alsof ie ineens 3x zo groot wordt en met filter is dat wel goed in balans. Blijkbaar toch het gebied van 200 Hz tot 1 kHz voor verantwoordelijk.