Wat vinden we van 't forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Wat vinden we van 't forum?

Berichtdoor hannesie » zo 22 dec 2019, 20:03

Pjotr schreef:
ds23man schreef:Bedankt Peter,

Nou zit ik de komende uren te piekeren hoe die film ook al weer heette. Was zo'n vreetfestijn op een landhuis, waarbij iedereen zich dood diende te vreten...

Zal je maar redden dan, dat nagelbijten is ook niks. Heel toepasselijk hier: "The meaning of life"

Vrolijk kerstfeest alvast :D

Was dat niet " La Grande Bouffe" , of iets in die geest.?
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 dec 2019, 20:39

Dat is een andere Hans en die bedoelde ik niet. Is ook niet mijn smaak helemaal. Het was "The Meaning of Life".
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 22 dec 2019, 20:54

Ik zie dat het al was genoemd, maar ik heb deze film destijds gezien, en had diepe indruk op mij gemaakt.
Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 22 dec 2019, 21:11

Is ook een geweldige film!

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 22 dec 2019, 22:37

Er is inderdaad een grijs gebied, dat zit tussen je oren, letterlijk en figuurlijk. Alles is in beginsel te meten, de vraag is echter of je dat ook wilt. Rode draad in deze discussie is echter de insteek van forumleden dat er zaken zijn die de huidige stand van de wetenschap ontstijgen, dat is pertinente onzin en ik zal je vertellen waarom.

Dat is jou mening en jou waarheid niet de mijne.
Dus breng het dan ook niet als absolute waarheid.
Voor mij geld geen commercieel belang.
Ik bepaal de kwaliteit van een luidspreker systeem op gehoor.
Zou willen dat ik alles kon meten maar zou echt niet weten hoe.
Dus dat zou ik graag van je willen leren, als je dat tenminste wil delen.
Kan namelijk geen klank verschil meten tussen een softdome en bijv ring radiator of AMT maar wel horen.
Ik kan ook niet meten of bepaalde units goed met elkaar kunnen werken maar wel horen.
Iedereen hier op het forum weet als je de beste tweeter en basmid koopt dat je dan niet perse een match in heaven hebt wat dan ook als beste beschouwd mag worden.
Ook kun je op frequentie karakteristiek bijv niet het verschil meten tussen een kleine en grotere woofer maar wel ervaren of horen.
Een speaker met bijv een 24dB LR filter klinkt anders als een zelfde systeem met een 12dB LR ook dat zie je niet terug in een meting.
Er zijn goed ontworpen speakers die plat klinken en goed ontworpen speakers die muzikaal zijn niet te meten wel te horen.
Ik had het geluk om gebruik te kunnen maken van een grote dode ruimte om te meten maar thuis hebben we dat niet.
Dus het laag word meestal op het gehoor gedaan omdat je dat niet fatsoenlijk kunt meten.
Er is ook geen een klein 2 weg systeem wat vlak is, ze hebben allemaal een bultje in het laag.
Het mooie van deze hobby en verschillende mensen er verschillende manieren op na houden om iets te bereiken en kunnen allemaal tot een mooi resultaat komen.
Denk dat het nu allemaal wel gezegd is.
Ik vind het in ieder geval jammer dat Leon zijn topic gesloten heeft en dat er voor een persoon als Leon schijnbaar geen plaats is op dit forum.
Het zou overigens best leuk zijn om een topic ergens te openen over meten en horen.

Rob

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 22 dec 2019, 22:48

Oh, vergis je niet hoor Rob, ik doe voicing e.d. ook op het gehoor, timbre en klank zijn namelijk lastig te meten en het is veel efficiënter om dat op het gehoor te doen. Als je weet waar je naar luistert, en hoe het behoort te klinken, dan gaat dat prima.

Ik ben het ook volledig met je eens dat het matchen van drivers geen kwestie is van dure units aanschaffen in de veronderstelling dat het daarmee klaar is. Dat is in de regel niet zo, daar komt wel wat meer bij kijken.

Waar ik op doelde zijn niet dit soort praktische zaken die links- of rechtsom op te lossen zijn zei het met een meting of op het gehoor. Waar ik op doel, en ik omschrijf het ook letterlijk zo, is de pseudowetenschap die een flinke schare aanhangers heeft. Ik geef aan waar en wanneer dit is begonnen en hoe dit zich als een soort religie heeft verspreid onder audio liefhebbers.
Mediocre is not my middle name.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 22 dec 2019, 23:01

Das mooi maar hoe bepaal jij dat het pseudowetenschap is of dat er toch een kern van waarheid in kan zitten.
Zelf doe je dus zaken op het gehoor en is dus subjectief.

timbre en klank zijn namelijk lastig te meten en het is veel efficiënter om dat op het gehoor te doen. Als je weet waar je naar luistert, en hoe het behoort te klinken, dan gaat dat prima.

Dat zou dan met andere zaken toch ook moeten kunnen?

Rob

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 22 dec 2019, 23:59

Rob Dingen schreef:Ik vind het in ieder geval jammer dat Leon zijn topic gesloten heeft en dat er voor een persoon als Leon schijnbaar geen plaats is op dit forum.

Gebruikers kunnen geen topics sluiten, anders dan verkooptopics. in dit geval is het door een moderator uitgevoerd.
Voor zover ik gezien heeft niemand gesteld dat er voor hem geen plaats is hier. dat is in dat geval jouw eigen conclusie.
Lees het verhaal nog even door, vanaf hier: viewtopic.php?p=1934393#p1934393
Als je mensen ineens gaat uitmaken voor "meetmafia" kun je verwachten dat er een of meerdere reacties op gaan komen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 23 dec 2019, 0:32

ray5150 schreef:
Rob Dingen schreef:Ik vind het in ieder geval jammer dat Leon zijn topic gesloten heeft en dat er voor een persoon als Leon schijnbaar geen plaats is op dit forum.

Gebruikers kunnen geen topics sluiten, anders dan verkooptopics. in dit geval is het door een moderator uitgevoerd.
Voor zover ik gezien heeft niemand gesteld dat er voor hem geen plaats is hier. dat is in dat geval jouw eigen conclusie.
Lees het verhaal nog even door, vanaf hier: viewtopic.php?p=1934393#p1934393
Als je mensen ineens gaat uitmaken voor "meetmafia" kun je verwachten dat er een of meerdere reacties op gaan komen.

Sja, om maar eens iemand te citeren.
Het is ook een KEUZE hoe erg je daarbij voelt aangesproken.
Het is duidelijk dat iemand reageert vanuit emotie. Ik voel me dan zelfs ook niet een heel klein beetje aangesproken.
Zoals ik al eerder zei, snap ik zelfs die emotie.

Algemeen;
Als je zo sterk naar voren brengt dat bepaalde dingen een keuze zijn, dan moet je naar mijn mening ook heel goed begrijpen dat in zulk soort gevallen het niet verstandig is om dit nog verder te laten escaleren, maar iemand gewoon heel simpel in z'n waarde te laten?
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 23 dec 2019, 0:45

SSassen schreef:Oh, vergis je niet hoor Rob, ik doe voicing e.d. ook op het gehoor, timbre en klank zijn namelijk lastig te meten en het is veel efficiënter om dat op het gehoor te doen. Als je weet waar je naar luistert, en hoe het behoort te klinken, dan gaat dat prima.

Ik ben het ook volledig met je eens dat het matchen van drivers geen kwestie is van dure units aanschaffen in de veronderstelling dat het daarmee klaar is. Dat is in de regel niet zo, daar komt wel wat meer bij kijken.

Waar ik op doelde zijn niet dit soort praktische zaken die links- of rechtsom op te lossen zijn zei het met een meting of op het gehoor. Waar ik op doel, en ik omschrijf het ook letterlijk zo, is de pseudowetenschap die een flinke schare aanhangers heeft. Ik geef aan waar en wanneer dit is begonnen en hoe dit zich als een soort religie heeft verspreid onder audio liefhebbers.

Sja religie.....
Als je weet hoeveel fundamentele wetenschappers religieus waren...
Is het per definitie fout? Ik weet het niet.
De beste uitspraak die ik er ooit over gehoord heb is;
"een echtere wetenschapper is noch religieus noch atheïst.
De een GELOOFT namelijk dat er een god bestaat, de ander GELOOFT dat hij niet bestaat.
Een echte wetenschapper kent echter enkel grijstinten en kan enkel een uitspraak doen over de waarschijnlijkheid over deze stelling, er is namelijk geen direct bewijs dat uitsluitsel geeft"

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, je kunt dit vertalen naar allerlei zaken, maar in dit geval vertaal ik dat even naar het "geluk" hoe iemand audio beleeft.
In the end, does it really matter?
Volgens mij niet namelijk.
Ik kan het snoeihard oneens zijn met bepaalde uitspraken. En na enige constructieve bijdrage erachter komen dat naar mijn idee iemand z'n eigen visie op dingen heeft. Dan heb ik twee keuzes, iemand destructief proberen te overtuigen OF het gewoon naast me neer te leggen.
Mocht dat desondanks nog steeds niet echt bevredigend voelen, is de enige optie om mensen constructief voor te gaan lichten volgen mij?
Hoe dan ook kun je mensen nimmer jou visie opleggen, zelfs niet als dat op wetenschap gebaseerd is.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 23 dec 2019, 0:53

Rob Dingen schreef:Das mooi maar hoe bepaal jij dat het pseudowetenschap is of dat er toch een kern van waarheid in kan zitten.

Als het strijdig is met de algemeen geaccepteerde wetten van de wis- en natuurkunde, dat is over het algemeen wel een goede indicatie.

Rob Dingen schreef: Zelf doe je dus zaken op het gehoor en is dus subjectief.

Subjectief vind ik een brug te ver. Je werkt toe naar een bepaald optimum. Dat lukt niet altijd bv. door beperkingen in de drivers. Je zult dan een compromis moeten maken. Je meet- en simulatiedata blijft hierbij echter leidend, het wordt geen MyFi waarbij je puur op het gehoor gaat optimaliseren.

SSassen schreef: timbre en klank zijn namelijk lastig te meten en het is veel efficiënter om dat op het gehoor te doen. Als je weet waar je naar luistert, en hoe het behoort te klinken, dan gaat dat prima.

Rob Dingen schreef: Dat zou dan met andere zaken toch ook moeten kunnen?

Zaken zoals? Er zijn maar een beperkt aantal zaken die de weergave van een luidspreker karakteriseren, het gros daarvan ondervang je met metingen, een (klein) deel ervan doe je op het gehoor op basis van referentie opnames bv. icm. een goede koptelefoon.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 23 dec 2019, 0:55

Je schiet weer aardig in je oude gedrag lijkt mij.

Laat ik het zo zeggen, ik word er niet blij van. :hide: :hide:
Hans

AatV

Berichtdoor AatV » ma 23 dec 2019, 0:57

One World Concepts schreef:"een echtere wetenschapper is noch religieus noch atheïst.
De een GELOOFT namelijk dat er een god bestaat, de ander GELOOFT dat hij niet bestaat

De echte wetenschapper heeft geen bewijs dat een god bestaat (de keuze is groot) en hoeft deze entiteit ook niet te betrekken in de wetenschap of zoals Laplace zei: ".je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse"

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 23 dec 2019, 1:09

One World Concepts schreef:Hoe dan ook kun je mensen nimmer jou visie opleggen, zelfs niet als dat op wetenschap gebaseerd is.

Dat is ook niet de bedoeling, wat echter wel van belang is om te erkennen dat meningen/overtuigingen niet (altijd) gelijkwaardig zijn. Als ik een voorkeur uitspreek dan is dat persoonlijk, als ik een overtuiging uitspreek kan je die toetsen. In dat laatste geval zijn meningen/overtuigingen niet gelijkwaardig omdat ze getoetst kunnen worden aan de feitelijke waarheid.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 23 dec 2019, 1:11

hannesie schreef:Je schiet weer aardig in je oude gedrag lijkt mij.

Sorry Hans, maar actie=reactie, daar moet je mij niet op aankijken. Ik zwengel dit discussiepunt niet voor de zoveelste keer aan en ik ga mij zeker niet in een hoek laten zetten of dingen laten aanwrijven.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 23 dec 2019, 1:23

SSassen schreef:
One World Concepts schreef:Hoe dan ook kun je mensen nimmer jou visie opleggen, zelfs niet als dat op wetenschap gebaseerd is.

Dat is ook niet de bedoeling, wat echter wel van belang is om te erkennen dat meningen/overtuigingen niet (altijd) gelijkwaardig zijn. Als ik een voorkeur uitspreek dan is dat persoonlijk, als ik een overtuiging uitspreek kan je die toetsen. In dat laatste geval zijn meningen/overtuigingen niet gelijkwaardig omdat ze getoetst kunnen worden aan de feitelijke waarheid.

Ok, prima. En als iemand simpelweg weigert een bepaalde toetsing te accepteren?
Besluit je dan door te hameren tot in den treuren?

Sander, zoals ik al eerder zei, is dit ook een dingetje van mij. (dus ik snap 100% wat je bedoelt)
Maar zoals ik ook al eerder zei, is dit geen rationele discussie meer.
Op een gegeven moment moet je mensen in hun waarde laten.
Zelfs als je die ongelooflijk "dom" en "idioot" vindt, om het maar even bot en simpel te zeggen (no offence)
Dat heeft namelijk alles te maken met het feit dat "feitelijk" een heel andere definitie heeft.

Nu is audio nog een relatief simpel onderwerp, maar ik ken discussies en onderwerpen met mensen die een stuk dichter bij mij staan, waar uiteindelijk het grote belang een stuk belangrijker is.
I weet dat dit heel cheesy gaat klinken voor sommigen, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op het feit waar JIJ geluk uit haalt.
Als dat NIET hetgeen is waar je ondanks meermaals CONSTRUCTIEF aan hebt proberen bij te dragen?
Laat het aub varen! Dat geldt trouwens voor iedereen!!
Om het maar even wetenschappelijk uit te drukken; IF de ratio energie input en geluk wat je eruit haalt < 50% THAN niet doen!

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 23 dec 2019, 1:38

Ik trek even een parallel Bart; fake news, maanlanding debunked, holocaust heeft niet plaatsgevonden, vaccinatie is mindcontrol door overheden etc. etc.

Dat zijn allemaal gevolgen van mensen niet met de neus op de feiten (willen) drukken. Toch zijn er legio mensen die in de meest absurde zaken geloven en op die manier ook weer anderen beïnvloeden. Ik had gedacht dat met de opkomst van het internet en de gigantische hoeveelheid beschikbare kennis mensen slimmer zouden worden echter het tegenovergestelde lijkt soms wel het geval, men zoekt bevestiging voor de meest bizarre ideeën, vindt die in obscure hoeken van het internet en volhard hierin.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 23 dec 2019, 1:58

SSassen schreef:Ik trek even een parallel Bart; fake news, maanlanding debunked, holocaust heeft niet plaatsgevonden, vaccinatie is mindcontrol door overheden etc. etc.

Dat zijn allemaal gevolgen van mensen niet met de neus op de feiten (willen) drukken. Toch zijn er legio mensen die in de meest absurde zaken geloven en op die manier ook weer anderen beïnvloeden. Ik had gedacht dat met de opkomst van het internet en de gigantische hoeveelheid beschikbare kennis mensen slimmer zouden worden echter het tegenovergestelde lijkt soms wel het geval, men zoekt bevestiging voor de meest bizarre ideeën, vindt die in obscure hoeken van het internet en volhard hierin.

Klopt, het internet biedt meer toegankelijkheid voor iedereen.
Dus ALLES wordt meer toegankelijk.

Nogmaals, ik denk dat het enige remedie is om CONSTRUCTIEVE informatie te geven over bepaalde onderwerpen. Sommige Youtube kanalen slagen hier bijvoorbeeld uitzonderlijk goed in. Uiteraard blijft er altijd een percentage dat hier een andere mening over heeft.
It's the nature of the beast. Absoluut gezien zijn het niet meer mensen die een andere mening hebben, enkel maar relatief.
Hoe dan ook gaat het micro/macro niveau om elkaar te respecteren.
Mocht je een groter doel voor ogen hebben, moet je dat vooral op groter niveau inzetten.

Wanneer er voldoende en overtuigende informatie beschikbaar is, zullen mensen dat vanzelf wel aannemen.
For the record, helaas is dat voor audio ABSOLUUT niet zo!!
Goede literatuur is op 1 hand te tellen en zwaar gedateerd (ik ben inmiddels serieus al een tijd bezig met een nieuwe ideeën overigens).

Hoe dan ook, laat elkaar gewoon in elkaars waarden. Het klinkt een beetje droog misschien, maar op micro/macro niveau ga je elkaar niet overtuigen.
Daarnaast zie ik ook dat de meeste "meetmafia" ook niet helemaal aan het rechte eind heeft.
Daarbij wil ik toevoegen dat het ook helemaal geen zin heeft om elkaar op dat niveau elkaar te overtuigen.
Mensen hebben nu eenmaal bepaalde keuzes waar ze blij van worden, good for them! (in positieve zin, hoewel dat in het Engels eigenlijk al positief is)
and happy days!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 23 dec 2019, 8:06

SSassen schreef:
hannesie schreef:Je schiet weer aardig in je oude gedrag lijkt mij.

Sorry Hans, maar actie=reactie, daar moet je mij niet op aankijken. Ik zwengel dit discussiepunt niet voor de zoveelste keer aan en ik ga mij zeker niet in een hoek laten zetten of dingen laten aanwrijven.

Maar soms, Sander (en dat geldt zeker ook nog voor een paar andere leden), is het gewoon een verschil van mening, opvatting, inzicht, kennis, etc., en is het niet de meest slimme oplossing om op het onderwerp door te gaan tot de bodem is bereikt. Dan ben je een wijs man als je kan zeggen dat je de mening van de ander respecteert maar zeker niet deelt en het daarbij laat. :sure:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 23 dec 2019, 8:58

Amen! en nu weer bouwen graag :boos:

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 23 dec 2019, 11:32

Ik ga voortaan eerst tot 10 tellen voordat ik reageer, afgesproken? :mrgreen: ...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 23 dec 2019, 13:43

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Hou je aan je beloftes!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 23 dec 2019, 14:14

SSassen schreef:Ik ga voortaan eerst tot 10 tellen voordat ik reageer, afgesproken? :mrgreen: ...

Kleine aanpassing:

We gaan voortaan eerst tot tien tellen voordat we reageren, afgesproken!

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » di 24 dec 2019, 22:46

Pjotr schreef:Dat is een andere Hans en die bedoelde ik niet. Is ook niet mijn smaak helemaal. Het was "The Meaning of Life".

Hij sorry. 1.....2.....3.....4.....5.....6.....7.....8.....9.....10. Is nu op tv trouwens

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 24 dec 2019, 22:53

Ik zag het al, maar ik zit nu heerlijk naar een behoorlijk goede afgestelde set luidsprekers te luisteren, ze waren van hun plaats geweest, de vloer met siergrind laten reinigen, daarbij was de man aan het klooien geweest om die dingen van 95 kg van z'n plaats te krijgen. En met de nieuwe plateamps nu weer naar tevredenheid afgesteld, en een opzet met Tidal proefdraaien.
Gaat goed :kwijl:
Hans

Terug naar “Forum Algemeen”