Er is inderdaad een grijs gebied, dat zit tussen je oren, letterlijk en figuurlijk. Alles is in beginsel te meten, de vraag is echter of je dat ook wilt. Rode draad in deze discussie is echter de insteek van forumleden dat er zaken zijn die de huidige stand van de wetenschap ontstijgen, dat is pertinente onzin en ik zal je vertellen waarom.
Dat is jou mening en jou waarheid niet de mijne.
Dus breng het dan ook niet als absolute waarheid.
Voor mij geld geen commercieel belang.
Ik bepaal de kwaliteit van een luidspreker systeem op gehoor.
Zou willen dat ik alles kon meten maar zou echt niet weten hoe.
Dus dat zou ik graag van je willen leren, als je dat tenminste wil delen.
Kan namelijk geen klank verschil meten tussen een softdome en bijv ring radiator of AMT maar wel horen.
Ik kan ook niet meten of bepaalde units goed met elkaar kunnen werken maar wel horen.
Iedereen hier op het forum weet als je de beste tweeter en basmid koopt dat je dan niet perse een match in heaven hebt wat dan ook als beste beschouwd mag worden.
Ook kun je op frequentie karakteristiek bijv niet het verschil meten tussen een kleine en grotere woofer maar wel ervaren of horen.
Een speaker met bijv een 24dB LR filter klinkt anders als een zelfde systeem met een 12dB LR ook dat zie je niet terug in een meting.
Er zijn goed ontworpen speakers die plat klinken en goed ontworpen speakers die muzikaal zijn niet te meten wel te horen.
Ik had het geluk om gebruik te kunnen maken van een grote dode ruimte om te meten maar thuis hebben we dat niet.
Dus het laag word meestal op het gehoor gedaan omdat je dat niet fatsoenlijk kunt meten.
Er is ook geen een klein 2 weg systeem wat vlak is, ze hebben allemaal een bultje in het laag.
Het mooie van deze hobby en verschillende mensen er verschillende manieren op na houden om iets te bereiken en kunnen allemaal tot een mooi resultaat komen.
Denk dat het nu allemaal wel gezegd is.
Ik vind het in ieder geval jammer dat Leon zijn topic gesloten heeft en dat er voor een persoon als Leon schijnbaar geen plaats is op dit forum.
Het zou overigens best leuk zijn om een topic ergens te openen over meten en horen.
Rob