Foto's watermerken

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Foto's watermerken

Berichtdoor Shadow » zo 25 okt 2020, 15:23

hannesie schreef:De garantie dat het niet gedeeld wordt is dubieus, Pinterest heeft al veel ontwerpen "geleend" die bij hun terug ziet, ook van Zelfbouwaudio, en ze claimen bijna eigenaar te zijn van het fotomateriaal.
De eerste bot is er al. Een Rus zo te zien.
bot.PNG

Ik heb op andere fora gezien dat foto's op het forum gewatermerkt worden zodat Pinterest en anderen er niet (of minder) mee aan de haal gaan.
Is dat een idee voor ons om te doen?

pappaleo

Re: Foto's watermerken

Berichtdoor pappaleo » zo 25 okt 2020, 15:52

Wat doet dat pinterest eigenlijk met de foto's ? Ik hou mij verre van de meeste social media, maar als ik bij toeval via een foto op pinterest stuitte, dan kreeg ik altijd een agressieve benadering om te registreren en lid te worden. No way dus.

Sindsdien mijd ik dat als de p(inter)est, maar hoe ze eigenaar van jouw foto's kunnen worden heb ik nog niet helemaal helder.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 25 okt 2020, 15:56

Als er geen watermerk in staat, doen hun gewoon alsof het van ze is en is het ineens betaalde content, gewoon omdat ze gebruik maken van andermans content die niet als zodanig gemarkeerd is.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 25 okt 2020, 16:00

Betaalde content. Ik weet niet wat het doel is van die site. Wat beogen ze eigenlijk?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 25 okt 2020, 16:11

Hoezo gaat Pinterest met jouw foto's aan de haal? Bij mijn weten is het een publiek prikbord waar anderen foto's, video's en artikelen van het net op kunnen verzamelen. Die dan weer al dan niet publiekelijk zicht baar zijn.Een vorm van social media dus.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 25 okt 2020, 16:14

Zijn de foto's hier dan zo bijzonder dat er een watermerk op moet?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 25 okt 2020, 16:22

Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

En als je het wilt zijn er zat gratis proggies de jouw content watermerkt en ook verkleint naar voor het forum hapbare grootte.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 25 okt 2020, 16:36

Pjotr schreef:Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

En als je het wilt zijn er zat gratis proggies de jouw content watermerkt en ook verkleint naar voor het forum hapbare grootte.

Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Want het wordt dus commercieel gebruikt door Pinterest e.a.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 25 okt 2020, 16:43

Pjotr schreef:Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

Dom jatwerk is natuurlijk ook vervaging van fatsoensnormen, maar je weet dat als je ergens iets plaatst, iemand anders met de veren gaat pronken. Niet netjes maar het is tegenwoordig bijna een vast gegeven...

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 25 okt 2020, 16:44

Ja als je hier een schema van een ontwerp plaatst zoals de Bias automaat Dan tekent een ander het over en Laat printjes maken in china Thailand en verkoopt die met zijn naam op marktplaats
Dat is voorkom je niet met een watermerk
Pinterest staat vol met handige schema, waarschijnlijk zonder medeweten ontwerper
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 25 okt 2020, 18:03

Shadow schreef:Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Kun je eens uitleggen hoe Pinterest jouw foto's commercieel gebruikt heeft? En kun je dan een voorbeeld geven waar jouw foto's of foto's van het forum commercieel gebruikt zijn zonder toestemming meneer van der Vorst?

W.m.b. het creëren van een probleem. I.i.g. zou ik het op prijs stellen als ZBA van mijn foto's afblijft met waterzooi of i.i.g. de keuze geeft als sommigen dat graag wel willen.

Pinterest staat vol met handige schema, waarschijnlijk zonder medeweten ontwerper

Hoe weet je dat? Ga eerst eens kijken wat Printerest eigenlijk is. Wat je op ZBA plaatst is sowieso publiekelijk en kan gejat worden. Anders moet je onder een steen blijven zitten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 25 okt 2020, 18:20

Pjotr schreef:
Shadow schreef:Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Kun je eens uitleggen hoe Pinterest jouw foto's commercieel gebruikt heeft? En kun je dan een voorbeeld geven waar jouw foto's of foto's van het forum commercieel gebruikt zijn zonder toestemming meneer van der Vorst?

W.m.b. het creëren van een probleem. I.i.g. zou ik het op prijs stellen als ZBA van mijn foto's afblijft met waterzooi of i.i.g. de keuze geeft als sommigen dat graag wel willen.

Hoe weet je dat? Ga eerst eens kijken wat Printerest eigenlijk is. Wat je op ZBA plaatst is sowieso publiekelijk en kan gejat worden. Anders moet je onder een steen blijven zitten.

Wie leeft er nu onder een steen? De hoeveelheid clicks die een foto genereerd is geld voor Pinterest. Bovendien is jouw foto niet meer jouw foto als ie op de zba server staat...

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”