Waardebepaling

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

toetertje

Waardebepaling

Berichtdoor toetertje » vr 18 sep 2020, 16:33

Vaak zie ik op andere forums, bij de verkoophoek ook een topic waardebepaling.
Dat is op zba niet het geval. Ik weet niet of daar een speciale reden voor is, en
als dat zo is, dan heb ik hem gemist.

Het verhaal is natuurlijk wel, dat de meeste van ons, redelijk wat spulletjes op
de plank hebben liggen. Te goed om weg te gooien, en verkopen doe je ook niet,
want het levert vast toch niets op. Dat is natuurlijk zonde. En als je het dan toch
probeert te verkopen, dan doe je dat op Mp voor elk aannemelijk bod. Je loopt
dan de kans, geld mis te lopen. En leden van zba, lopen de kans leuke dingen mis te lopen.
Hier aanbieden kan ook niet, want dan moet je een vraagprijs vermelden. En tsja,
wat moet je er nu voor vragen?

Nou, daar liep ik al even mee, nu niet meer. :mrgreen:

Shadow

Re: Waardebepaling

Berichtdoor Shadow » vr 18 sep 2020, 19:51

Op Volksforum noemden ze zoiets ‘interessepeiling’ , ik vond dat een heel lelijk woord voor te veel geld ergens voor vragen en dan hopen dat een noob het ervoor geeft...al dan niet geholpen door wat groupies van de aanbieder die het een ‘koopje’ noemden :|

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 19 sep 2020, 8:58

Even overlegd, maar hier op ZBA is verkoop geen doel op zich, dat is Zelfbouw. Het is een 'extraatje' voor regelmatig terugkerende leden, echt puur om te verkopen zijn er andere sites.
Om misverstanden te voorkomen zijn er de verkoopregels, met inderdaad een verplichte vraagprijs. Als je echt geen idee hebt wat het waard is kun je het erbij zetten, maar als je een prijs noemt die geboden wordt is het object wel verkocht.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 19 sep 2020, 10:09

Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...

SARK

Berichtdoor SARK » za 19 sep 2020, 10:32

Shadow schreef:Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...

Als ik een advertentie op MarktPlaats tegenkom waarvan ik weet dat het gevraagde bedrag echt te hoog is dan meld ik dit ook aan de verkoper en negen van de tien keer zijn het mensen die geen idee hebben wat ze verkopen en maar een bedrag noemen (ik heb het over losse luidspreker units). Ik meld ook dat de mensen die mogelijk interesse hebben dit ook weten en de advertentie op MP links zullen laten liggen omdat ze een nieuw exemplaar voor het zelfde bedrag (of soms minder :rofl: ) kunnen kopen.
Als ik ze dan een linkje stuur met huidige prijs dan dan volgt er vaak een reactie zoals "oeps dat wist ik niet en ik ga het aanpassen", of in een enkel geval "dat weet ik en ik laat het bedrag staan want er is toch wel een noob die er intrapt" .... de advertentie van de laatste zie ik dan heel vaak opnieuw geplaatst worden :think:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 19 sep 2020, 10:43

Aan de ene kant begrijp ik de bezwaren wel, maar ik zie ook kansen.

Gewoon een voorbeeldje. Ik heb 2 audionote uitgangstrafo's. Geen idee
wat zoiets waard is. Nu wil ik graag opruimen. Dan maar op Mp, en kijken
wat een gek er voor geeft. Als dat op een gegeven moment niet hoger als
een tientje wordt, en ik besluit het dan maar te verkopen, dan loop ik misschien
wat geld mis, terwijl iemand hier op het forum denkt, sjips, als ik dat geweten had ......... :-k

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 19 sep 2020, 10:59

Shadow schreef:Over het algemeen loopt het ook prima hier, af en toe wordt er iemand er op gewezen dat ie ergens wel erg veel geld voor vraagt...

En dat is dus niet de bedoeling, in principe halen we die reacties weg. Als je interesse hebt en het niet eens bent met de prijs => PB. Als iemand ergens de hoofdprijs voor vraagt, bv in geval obsolete of wat voor reden dan ook, is zijn of haar zaak. Als dit is uit onwetenheid, PB dus svp.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 19 sep 2020, 11:06

toetertje schreef:Aan de ene kant begrijp ik de bezwaren wel, maar ik zie ook kansen.

Gewoon een voorbeeldje. Ik heb 2 audionote uitgangstrafo's. Geen idee
wat zoiets waard is. Nu wil ik graag opruimen. Dan maar op Mp, en kijken
wat een gek er voor geeft. Als dat op een gegeven moment niet hoger als
een tientje wordt, en ik besluit het dan maar te verkopen, dan loop ik misschien
wat geld mis, terwijl iemand hier op het forum denkt, sjips, als ik dat geweten had ......... :-k

Snap je punt wel toetermans maar nogmaals is het verkopen hier geen doel op zich.
En in jou geval, misschien staat hetzelfde type UGT’s niet meer te koop, maar er moet toch wel iets vergelijkbaars te vinden zijn dat aangeboden wordt waar je een prijs van kunt aflezen? Als iemand echt interesse heeft en jou prijs te hoog vindt kan ‘ie je PB-en.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 sep 2020, 11:11

Is toch simpel: Je vraagt wat jijzelf het waard vindt!

Voor sommigen is dat meer dan de nieuwprijs. Voor anderen een weggevertje. En bij weer anderen, troep voor een onredelijke prijs. Primair is ZBA, zoals al aangegeven, bedoeld om elkaar te helpen met zelfbouw, niet met handel. Blijft dus ook een beetje een onderonsje.

P.s. Net zo als de verkoper kennelijk geen idee van de prijs heeft van wat iets mag kosten, hebben sommige geïnteresseerden dat evenmin. Wie stuurt dan wie een PB?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 19 sep 2020, 11:40

Ik snap het primaire doel wel, maar voor ieder project, heb je materialen nodig.
Materialen, die best wel vaak bij een ander op de plank liggen te verstoffen.
Degene bij wie het ligt te verstoffen, zet het niet te koop, omdat ie niet weet ......

Het was ook maar een idee hoor. :proost:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 sep 2020, 12:02

Een ZBA-kringloop beginnen? :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 19 sep 2020, 12:13

Normaal neem ik dat dan mee naar luisterdagen voor een paar euro...

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”