Ik vind dat daar ook helemaal niks mis mee is, zolang het met met respect gebeurt.
Uiteindelijk is dat enkel en alleen maar leerzaam voor iedereen.
Op die manier kan iedereen namelijk afwegingen maken.
Waar ik echter wel moeite mee heb, is een discussie zonder reden zomaar dichtgooien zoals hier:
viewtopic.php?f=25&t=24810
Ik was van plan om het topic eerst te melden/een privé bericht te sturen.
Democratisch als wij zijn (gelukkig!) voel ik er meer voor om dit met z'n allen te bespreken en te delen.
Er zijn al genoeg gesloten gesprekken, geheimen en andere gekke dingen in de wereld vandaag de dag.
Het recht op vrijheid van meningsuiting hebben we immers allemaal.
De conclusie aan het einde raakt namelijk naar mijn persoonlijk EN professionele mening kant noch wal.
Voornamelijk en exact om de reden die Pjotr eerder in dat topic zeer zorgvuldig uitlegde:
Het gaat niet om de hoogte van het bedrag maar om het principe dat dit een hobbyforum is waar men elkaar helpt en niet een forum is waar men geld aan elkaar gaat verdienen. Ga je dat toestaan dan verloedert het heel snel naar een soort van marktplaats. [De] post is enerzijds gewoon marketing en anderzijds nogal arrogant/afzeikerig jegens andermans gehobby op dit vlak.
(ik heb overige namen voor de netheid hier weggelaten)
Inhoudelijk heb ik (heel) veel aan te merken met de desbetreffende post waar Pjotr naar verwijst, zowel op technische en commercieel gebied.
Dat is de reden waarom ik ,onder andere, enig weerwoord heb gegeven.
Ik heb het echter vrij open en netjes gehouden, aangezien de principe kwestie ik hier belangrijker vind en niet zozeer de details
(die naar mijn mening namelijk ook echt niet te rechtvaardigen zijn)
Volgens mij is het idee om vooral met hobby bezig te zijn.
Om dezelfde reden worden bepaalde meetings ook heel gemoedelijk gehouden zonder sponsoren, lage bedragen en dus toegankelijk voor iedereen.
De fundamenten waar ZBA op gebouwd is!
Ik heb er persoonlijk ongelooflijk veel moeite mee dat iemand na een aantal (?) privé berichten zijn subjectieve en vooral commerciële mening deelt in een topic. Een mening waar tevens inhoudelijk nog veel op aan te merken is.
Daarnaast ook nog eens op een manier waarbij het lijkt alsof zijn aanbod de enige goede oplossing is.
Met alle respect, maar ik walg daarvan op een zelfbouwforum en vind dat bijzonder arrogant overkomen.
Of zo'n iemand nu Jeroen heet, Pjotr, Piet, Kees, Trump, Willem Alexander, Hypex, Rumoh of Rutte, uiteindelijk is dit een zelfbouwforum.
Ooit was ZBA begonnen op basis van vertrouwen. Voor wat hoorde wat, je stond voor elkaar klaar, niet beu om elkaar te helpen, plezier hebben.
Lukte iets niet, of duurde het wat langer - no worries.
Blijkbaar zijn tijden veranderd........

Mijn mening is dat dit niet een forum moet zijn waar commerciële belangen de prioriteit genieten.
Dat mensen af en toe een linkje delen, een hyperlinkje in hun avatar/onderschrift hebben staan of een topicje openen met informatie moet denk ik nog kunnen. Dat is namelijk een passieve manier van reclame en kan soms ook wel een beetje handig zijn.
Echter actief reageren vanuit een commercieel oogpunt vind ik over de grens gaan.
Overigens is dit in het verleden wel vaker gebeurd mbt bepaalde vragen over luidsprekers ed.
Daarvoor is er overduidelijk een speciaal subforum.
Dan nog vind ik dat men ook enorm kritisch moet kunnen zijn in die betreffende forums.
Of uberhaubt in elk bericht of reactie tegenover een commercieel lid.
Des te meer omdat bepaalde commerciële belangen belangrijker kunnen zijn dat de beste oplossing of zelfs technische/rationele waarheden.
JUIST daarom moeten mensen kunnen blijven reageren en mogen topics niet zomaar dicht gegooid worden!
Eindconclusie van mijn mening: geforceerde/actieve commerciële bedoelingen horen hier gewoon niet thuis, ga dan maar gewoon ergens anders naar toe. (ongeacht je naam, bekendheid, verleden of wat dan ook)
Mijn vraag is; wat is jullie mening?