Moeten we berichten/reacties toelaten waarbij er enkel commerciele belangen in het spel zijn?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Moeten we berichten/reacties toelaten waarbij er enkel commerciele belangen in het spel zijn?

Ja
7
17%
Nee
7
17%
Ja, maar.. (zie bericht)
1
2%
Nee, maar.. (zie bericht)
1
2%
Geen mening
0
Geen stemmen
Ik hou van honing
2
5%
Ik zou willen dat er nog pepernoten te koop waren
1
2%
Ik word hier zoooooo moe van
23
55%

Totaal aantal stemmen: 42

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 13 feb 2017, 23:26

Dat we het af en toe keihard oneens zijn is duidelijk.
Ik vind dat daar ook helemaal niks mis mee is, zolang het met met respect gebeurt.
Uiteindelijk is dat enkel en alleen maar leerzaam voor iedereen.
Op die manier kan iedereen namelijk afwegingen maken.

Waar ik echter wel moeite mee heb, is een discussie zonder reden zomaar dichtgooien zoals hier:
viewtopic.php?f=25&t=24810

Ik was van plan om het topic eerst te melden/een privé bericht te sturen.
Democratisch als wij zijn (gelukkig!) voel ik er meer voor om dit met z'n allen te bespreken en te delen.
Er zijn al genoeg gesloten gesprekken, geheimen en andere gekke dingen in de wereld vandaag de dag.
Het recht op vrijheid van meningsuiting hebben we immers allemaal.

De conclusie aan het einde raakt namelijk naar mijn persoonlijk EN professionele mening kant noch wal.
Voornamelijk en exact om de reden die Pjotr eerder in dat topic zeer zorgvuldig uitlegde:
Het gaat niet om de hoogte van het bedrag maar om het principe dat dit een hobbyforum is waar men elkaar helpt en niet een forum is waar men geld aan elkaar gaat verdienen. Ga je dat toestaan dan verloedert het heel snel naar een soort van marktplaats. [De] post is enerzijds gewoon marketing en anderzijds nogal arrogant/afzeikerig jegens andermans gehobby op dit vlak.

(ik heb overige namen voor de netheid hier weggelaten)

Inhoudelijk heb ik (heel) veel aan te merken met de desbetreffende post waar Pjotr naar verwijst, zowel op technische en commercieel gebied.
Dat is de reden waarom ik ,onder andere, enig weerwoord heb gegeven.
Ik heb het echter vrij open en netjes gehouden, aangezien de principe kwestie ik hier belangrijker vind en niet zozeer de details
(die naar mijn mening namelijk ook echt niet te rechtvaardigen zijn)

Volgens mij is het idee om vooral met hobby bezig te zijn.
Om dezelfde reden worden bepaalde meetings ook heel gemoedelijk gehouden zonder sponsoren, lage bedragen en dus toegankelijk voor iedereen.
De fundamenten waar ZBA op gebouwd is!

Ik heb er persoonlijk ongelooflijk veel moeite mee dat iemand na een aantal (?) privé berichten zijn subjectieve en vooral commerciële mening deelt in een topic. Een mening waar tevens inhoudelijk nog veel op aan te merken is.
Daarnaast ook nog eens op een manier waarbij het lijkt alsof zijn aanbod de enige goede oplossing is.
Met alle respect, maar ik walg daarvan op een zelfbouwforum en vind dat bijzonder arrogant overkomen.
Of zo'n iemand nu Jeroen heet, Pjotr, Piet, Kees, Trump, Willem Alexander, Hypex, Rumoh of Rutte, uiteindelijk is dit een zelfbouwforum.

Ooit was ZBA begonnen op basis van vertrouwen. Voor wat hoorde wat, je stond voor elkaar klaar, niet beu om elkaar te helpen, plezier hebben.
Lukte iets niet, of duurde het wat langer - no worries.

Blijkbaar zijn tijden veranderd........ :cry:

Mijn mening is dat dit niet een forum moet zijn waar commerciële belangen de prioriteit genieten.
Dat mensen af en toe een linkje delen, een hyperlinkje in hun avatar/onderschrift hebben staan of een topicje openen met informatie moet denk ik nog kunnen. Dat is namelijk een passieve manier van reclame en kan soms ook wel een beetje handig zijn.
Echter actief reageren vanuit een commercieel oogpunt vind ik over de grens gaan.
Overigens is dit in het verleden wel vaker gebeurd mbt bepaalde vragen over luidsprekers ed.
Daarvoor is er overduidelijk een speciaal subforum.
Dan nog vind ik dat men ook enorm kritisch moet kunnen zijn in die betreffende forums.
Of uberhaubt in elk bericht of reactie tegenover een commercieel lid.
Des te meer omdat bepaalde commerciële belangen belangrijker kunnen zijn dat de beste oplossing of zelfs technische/rationele waarheden.
JUIST daarom moeten mensen kunnen blijven reageren en mogen topics niet zomaar dicht gegooid worden!

Eindconclusie van mijn mening: geforceerde/actieve commerciële bedoelingen horen hier gewoon niet thuis, ga dan maar gewoon ergens anders naar toe. (ongeacht je naam, bekendheid, verleden of wat dan ook)

Mijn vraag is; wat is jullie mening?
Laatst gewijzigd door b_force op di 14 feb 2017, 21:20, 4 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Re: Mogen we hier inmiddels ook onze mening niet meer geven?

Berichtdoor b_force » ma 13 feb 2017, 23:35

Poll toegevoegd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 5:02

Volledig eens met Bart en Peter. Dit is een zelfbouwforum, niet bedoeld om via PB klanten te werven. Da's een hellend vlak waardoor we straks situaties krijgen als op het HTforum waar forumleden gevraagd en ongevraagd door sponsoren e.d. worden benaderd.

Als je je diensten wilt aanbieden doe je dat m.i. gewoon publiekelijk zodat eenieder weet hoe of wat en niet heimelijk via PB zodat niet helder is hoe/wat/waar/waarom.

Dat het forumbeheer hier z'n schouders over ophaalt vind ik zorgelijk, maar kennelijk wil Henkjan iedereen te vriend houden en wordt er dus maar gezaagd aan het fundament van dit forum, jammer, maar ik kijk er helaas niet van op.
Mediocre is not my middle name.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 14 feb 2017, 6:43

+1 Normen en waarden zijn, op dit forum, verdampt sinds vele jaren. Er mag strenger gemodereerd worden om het forum weer op de rails te krijgen. Commercie alleen in het daarvoor aangewezen subforum. Leden die trollen, ik noem voor het gemak ook maar geen naam, per direct aanpakken....

architect

Berichtdoor architect » di 14 feb 2017, 7:15

de reactie van Jeroen vind ik oke. Hij geeft duidelijk aan hoe het zit. En dan kun je kiezen ja of nee. Maar dan die enorme hoeveelheid negatieve reacties zeg! Als het om spuitwerk gaat vinden we commercieel ineens heel normaal. En verder, buiten Jeroen om zijn er vast forumleden die willen helpen met meten en filteren. Al dan niet via het forum.

kortom:
- ik heb alle begrip voor de reactie van henkjan
- en vind dit wel een beetje een overdreven hollands afzijkgebeuren
- commercieel is natuurlijk prima om een gat in je eigen kennis op te lossen
- als commerciele berichten kort blijven en niet overheersen blijft het draadje clean, datzelfde geldt voor het gezeik
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 feb 2017, 9:36

Ik vind ook dat het forum verreweg een hobbygebeuren moet zijn. Maar als je wat perfectionistisch bent ingesteld loop je heel snel tegen iets aan wat je zelf niet kunt omdat je er te onervaren voor bent en/of het gereedschap niet voor bent. Als hobbyist probeer je meestal natuurlijk eerst om zelf e.e.a. te doen, maar niet iedereen wil daar even ver in gaan of erg veel tijd in steken. Natuurlijk probeer je dan om te kijken of er iemand op het forum je kan helpen; natuurlijk binnen de mogelijkheden en tijdbeschikbaarheid van de persoon. Dit ook in de wetenschap dat mensen ook hobbymatig vaak graag anderen helpen. Zo'n hand en span dienst via het forum opduikelen is in feite het zelfde als advies of ervaring via een topic vragen, wat we allemaal op dit forum graag delen. Maar omdat sommige hand en span diensten tijd vergen die bij veel mensen schaars is en omdat sommige zogenaamde experts wel erg vaak om assistentie gevraagd worden, zal op een gegeven moment zo'n "populair" iemand toch iets voor zijn dienst gaan rekenen. Denk ook aan bijv. freeswerk; waar we dat allemaal vrij normaal vinden. Zo heb ik ook gezocht naar iemand die mij wilde helpen met meten (en filteren). Zo kwam ik ook in contact met Jeroen en heb ik (met alle tevredenheid) van zijn diensten gebruik gemaakt. Ik heb daartoe zelf het initiatief genomen en Jeroen heeft zich daar heel terughoudend (niet actief aquirerend) opgesteld. Ik vind in het algemeen dat best op ons forum bekend mag zijn dat iemand een enkele dienst commercieel wil uitvoeren. Maar ik stel wel voor om dat via pb's te laten verlopen, zodat het forum niet vol komt te staan met mensen die commercieel hun diensten aanbieden. In feite deel ik dus ook de mening van architect.

Daarnaast gooide bforce nog een balletje op over het geven van meningen en respect hebben voor elkaar meningen. Daar kan wat mij betreft wel iets aan verbeteren. Ik stoor mij ook nog wel eens aan het gedrag van anderen. Laten we elkaar in onze waarde laten. Niet iedereen heeft dezelfde kennis, ervaring en denkvermogen (of zin om zich helemaal ergens tot op de bodem) in te verdiepen. Daarnaast mag het trolgehalte wel wat omlaag. Lol trappen kan al snel uit de hand lopen en de vraag van topic-starters zie ik nog wel eens helemaal ondersneeuwen door zgn. lolbroeken....... Wie de schoen past.....
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 9:46

@architect, Hans,

Heren, jullie zien kennelijk niet op wat voor hellend vlak je je begeeft als je commerciële reacties via PB of in 't algemeen op 't forum toelaat. Daarom noem ik het HTforum als voorbeeld. Commerciële reacties horen in 't commerciële deel en niet elders en via PB commerciële diensten aanbieden vind ik niet goed te praten, da's actief klanten werven zonder dat er toezicht is van het forumbeheer en zou niet toegestaan moeten worden.

Jeroen had er in dit specifieke geval goed aan gedaan om niet eerst via PB contact te zoeken, maar gelijk openlijk z'n diensten aan te bieden, zoals hij later in een reactie verduidelijkt. Als het bij een enkele post blijft lijkt mij dit prima, als er echter een hele discussie ontstaat over het traject waar TS en Jeroen instappen dan dient dit topic verplaatst te worden naar het commerciële deel.

Een simpele vraag voor jullie beiden: dit is toch een forum voor en door zelfbouwers? Of gaan we zo zoetjes aan de commercie ook toelaten, die vervolgens gaat willen sturen en schaven aan welke kant we op 't forum op moeten (da's de kant waar voor hun de meeste winst te behalen valt) legio voorbeelden hiervan, ik noem wederom het HTforum, spreek je daar niet uit over een sponsor want je krijgt letterlijk en figuurlijk de wind van voren.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 feb 2017, 9:51

Via PB's vind ik totaal geen probleem, mits ik zelf het initiatief neem of een tip van een ander forumlid krijg. Daar gaat geen uitstralende werking van uit. En ik weet dat het in principe iemand is met hetzelfde hart voor de hobby, mits je al langer het forum bezoekt en de mensen een beetje kent.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 10:09

Hans Nootdorp schreef:Via PB's vind ik totaal geen probleem, mits ik zelf het initiatief neem of een tip van een ander forumlid krijg. Daar gaat geen uitstralende werking van uit. En ik weet dat het in principe iemand is met hetzelfde hart voor de hobby, mits je al langer het forum bezoekt en de mensen een beetje kent.

Nu maak je al twee aannames Hans, dat dit op eigen initiatief gebeurt en dat de commerciële aanbieder iemand is met hetzelfde hart voor de hobby, sorry, maar dat vind ik veels te naïef. Dit hoort gewoon duidelijk gescheiden te blijven, dus geen klanten werven via PB en evt. diensten en topics daarover dienen in 't commerciële deel van 't forum te blijven, sim-pel.

architect

Berichtdoor architect » di 14 feb 2017, 12:47

Commerciële reacties horen in 't commerciële deel en niet elders en via PB commerciële diensten aanbieden vind ik niet goed te praten, da's actief klanten werven zonder dat er toezicht is van het forumbeheer en zou niet toegestaan moeten worden.

Wat mij betreft is het ook prima om deze regels af te spreken. Misschien heb je wel gelijk. Ook al zie ik het zelf nog niet de verkeerde kant op gaan.
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 14 feb 2017, 14:15

Ik weet niet of Jeroen de klant heeft benaderd of andersom. Dat vind ik nog wel een verschil uitmaken. Ik word zo nu en dan ook benaderd om wat metingen en of filtering te doen; dat werd op een gegeven ogenblik gewoon te veel en dan kap ik het af.
Ik ben in het verleden wel benaderd door mensen die zich net op het forum hadden aangemeld en mij per PB zeiden dat ik dat klusje voor hen moest klaren. Of ik mij de volgende dag maar even in ergens in het oosten van het land wilde melden. Die hadden natuurlijk elders vernomen dat er iemand op ZBA zit die het gratis deed. Nou, daar was ik snel klaar mee.

Ik kan mij niet voorstellen dat Jeroen daar niet ook last van gehad heeft. Als je beroep toch in het audiovak ligt, dan kan een prijs vragen een drempel zijn tegen dit soort praktijken. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik zuiver hobbymatig bezig ben en mijn inkomen in een andere branche verdien. Dus mocht Jeroen benaderd zijn, dan zie ik daar geen kwaad in; dat is hetzelfde als dat de persoon in kwestie naar bijvoorbeeld Speakerland gegaan was.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 14 feb 2017, 14:22

De keuze ligt toch aan de aanvrager van een dienst? Als dat door een bedreven hobbiest wordt aangeboden voor 50 euro, of door een bedrijf voor 250, dan is de keuze toch nog steeds aan de klant? Die kan dat zelf prima met z'n volle verstand beslissen.
Ook al gaat dat aanbieden van een dienst "verborgen" via een PM. Dus ik zie niet zo in waarom dat verboden of gemodereerd zou moeten worden...
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 14 feb 2017, 14:36

Bertje schreef:De keuze ligt toch aan de aanvrager van een dienst? Als dat door een bedreven hobbiest wordt aangeboden voor 50 euro, of door een bedrijf voor 250, dan is de keuze toch nog steeds aan de klant? Die kan dat zelf prima met z'n volle verstand beslissen.
Ook al gaat dat aanbieden van een dienst "verborgen" via een PM. Dus ik zie niet zo in waarom dat verboden of gemodereerd zou moeten worden...

In mijn beroepsgroep komt het voor dat de zogenaamde hobbyist "het wel even fikst" voor weinig. Vervolgens komt het regelmatig voor dat er daarna een professional aan te pas moet komen om de zaak te redden. De keuze is aan de klant inderdaad...

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 14 feb 2017, 14:40

SSassen schreef:

Jeroen had er in dit specifieke geval goed aan gedaan om niet eerst via PB contact te zoeken, maar gelijk openlijk z'n diensten aan te bieden, zoals hij later in een reactie verduidelijkt.

.

Waar staat dat.?
En nergens staat of Jeroen TS heeft benadert of anders om.
Er is onduidelijkheid wat die €250,- inhoud.
Aannames worden gemaakt door forum leden, daar stapt Jeroen (terecht) in ter verduidelijking wat er via PB is aangegeven, ik haal nergens eruit dat hij direct is ingestapt op vraag TS, zo wel zo wat.

Jeroen bied nergens openlijk zijn diensten aan, al zou ie het wel doen, die enkele bedrijven / eenmans zaken die commercieel dit doen kan je op 1 hand tellen en moeten wij KOESTEREN.

Voor mijn part hadden speakerland en Tony Gee op vraag TS een pb gestuurd met hun mogelijkheden en kosten.
TS gaf duidelijk aan meten (tegen betaling) dus forum leden of commercieel TS kan daaruit een keuze maken.

Er is vaak zat door Speakerland ook in een topic aangegeven wat bij hem de mogelijkheden zijn, dat je vooraf kan luisteren al voor je iets duurs gaat bouwen.
Ik heb nog nooit iemand daarover horen klagen, en nu ineens wel omdat er onduidelijkheid is ontstaan en Jeroen openbaar reageert.
FOCAL

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 14:42

bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

Jeroen had er in dit specifieke geval goed aan gedaan om niet eerst via PB contact te zoeken, maar gelijk openlijk z'n diensten aan te bieden, zoals hij later in een reactie verduidelijkt.

.
Waar staat dat.?

Beter lezen Bas, ik weet het is niet je sterkste punt, maar da's hier wel de essentie waar het om draait.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 feb 2017, 14:49

Ik wil even toelichten dat ik weet dat zowel ikzelf als een ander forumlid echt zelf contact met Jeroen hebben gezocht. Hij heeft daar niet zelf het initiatief voor genomen en ik vind dat hem echt niets te verwijten valt. We moeten toch juist blij zijn dat er mensen op het forum zijn met erg veel kennis en die iets willen doen (ook als is het tegen betaling). En als mensen via PB iets met anderen willen regelen, dan moeten we respect hebben voor die privacy.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » di 14 feb 2017, 14:53

SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

.
Waar staat dat.?

Beter lezen Bas, ik weet het is niet je sterkste punt, maar da's hier wel de essentie waar het om draait.

Sorry Sander , maar vind dit een opmerking die nergens op slaat..... over respect gesproken.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 feb 2017, 15:14

+2

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 15:52

sander1238 schreef:
SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

.
Waar staat dat.?

Sorry Sander , maar vind dit een opmerking die nergens op slaat..... over respect gesproken.

Sorry, maar volgens mij raakt mijn opmerking de hoed én de rand, misschien niet op de meest charmante wijze, maar goed, niet alles wat ik schrijf komt altijd goed uit de verf. Er wordt gesproken over Jeroen die via PM contact zoekt en z'n diensten aanbiedt en dit later in een reactie verduidelijkt in 't bewuste topic, daar zit geen millimeter duimenzuigerij bij ben ik bang?

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 14 feb 2017, 16:03

Sander, lees mij post van 14:49 uur. Dat lijkt mij duidelijk.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 14 feb 2017, 16:14

SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

.
Waar staat dat.?

Lezen is niet mijn sterkste punt, laten we eens samen lezen.

Hahaha, ja die naam hebben wij Hollanders nou eenmaal. Nu moet ik zeggen dat ik 1 adres heb gevonden waar ik voor ruim €250,- mijn setje kan laten meten.

Er ontstaat er verwarring en aannames wat het meten inhoud, waarop Jeroen reageert en een en ander uiteenzet..

Antwoord Jeroen.
Voor de duidelijkheid: ik ben dat adresje, het gaat dus om een commercieel aanbod.

Voor het aangeboden bedrag is succes verzekerd, dit houdt in opmeten + filteroptimalisatie. Voor de mensen die mij kennen, met het vragen van een dergelijk bedrag heb ik geen wezenlijke concurrentie gezien de prijs/kwaliteit verhouding.

Uitsluitend meten dat bied ik niet aan, omdat dit in de meeste gevallen geen succes oplevert. Goede metingen zonder kennis over filtering zijn alsnog niets waard en dat is zonde van het geld.

Als je meent dat ik het verkeerd lees, zie ik echt niets anders dan dat TS zelf initiatief heeft genomen, onduidelijkheid forum leden, antwoord Jeroen.
Ts vind het te duur, waarop forum leden antwoorden dat €250,- helemaal geen gek bedrag is voor het aangeboden voorstel, meten en filter ontwerp.

De ophef is een storm in een glas water.
Andere hadden het iets netter Moeten / Mogen verwoorden dat ze het met die ophef niet eens zijn.
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 14 feb 2017, 16:38

Ik vind deze discussie het sop van de kool niet waard, vond net nog een zak pepernoten in de kast.

sop.jpg

:mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 feb 2017, 17:12

Ergo conclusio: om herhaling in de toekomst te voorkomen, duidelijke forumregels over wat wel en niet kan voor commerciële partijen, want duidelijkheid daar wint iedereen bij.

dre

Berichtdoor dre » di 14 feb 2017, 18:11

Tijd voor een slotje van een kneuzen topic.
потому что он может!

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 14 feb 2017, 18:12

SSassen schreef:Ergo conclusio: om herhaling in de toekomst te voorkomen, duidelijke forumregels over wat wel en niet kan voor commerciële partijen, want duidelijkheid daar wint iedereen bij.

Kijk, daar kan redelijkerwijs iedereen zich wel in vinden.

Dus als HJ even de regel maakt dat het is toegestaan door commerciële partijen die ook daadwerkelijk actief zijn op het forum hun hand en spandiensten mogen aanbieden als een vraag of verzoek van de TS daar redelijkerwijs naar verwijst of om vraagt.
Indien dit redelijkerwijs duidelijk is mag dit via pb of in het openbaar.
Ik vind dit een goede regel, polletje openen :lol:

Blijft nog een ding open staan.
@Sander, heeft bassie nu wel of niet goed gelezen? :mrgreen:
FOCAL

Terug naar “Forum Algemeen”