Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Berichtdoor Wieger61 » di 24 mar 2020, 15:20

Een treurig bericht uit Haarlem: Titus Nissen van Speakerenco houdt het voor gezien. Zie http://speakerenco.nl/ . Heel jammer. Gelukkig blijft de webwinkel open. Bedankt en succes Titus!

OpaBert

Re: Speakerenco Haarlem sluit 1 april 2020 de deuren

Berichtdoor OpaBert » di 24 mar 2020, 15:25

In deze Corona tijd wel logisch gevolg Zal toch al niet storm lopen Maar had graag er eens rond gekeken :(
Ik wens de eigenaren en personeel veel sterkte O:)
shit draadje vergeten :oops:

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 24 mar 2020, 15:41

Bert61 schreef:In deze Corona tijd wel logisch gevolg Zal toch al niet storm lopen Maar had graag er eens rond gekeken :(

Dit was al voor corona bekend hoor. :D

satefan

Berichtdoor satefan » di 24 mar 2020, 16:02

Bert61 schreef:In deze Corona tijd wel logisch gevolg Zal toch al niet storm lopen Maar had graag er eens rond gekeken :(

Ik kan me voorstellen dat zijn primaire omzet uit de webshop kwam? Dan is het sluiten van de winkel (die in Haarlem best wat huur zal kosten) een logische bedrijfseconomische stap. Ik hoop dat t zo is, en dat de activiteit an sich voortgezet kan worden.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 24 mar 2020, 17:57

satefan schreef:

Ik kan me voorstellen dat zijn primaire omzet uit de webshop kwam? Dan is het sluiten van de winkel (die in Haarlem best wat huur zal kosten) een logische bedrijfseconomische stap. Ik hoop dat t zo is, en dat de activiteit an sich voortgezet kan worden.

Satefan

Hoop dat de webshop open blijft
Als Ik toestemming krijg van de Directie , Wil toch nog eens de moed op brengen een kompleet pakket te nemen.
Ik heb alleen Geen plek ervoor Een hoofdtelefoon gaat wel :mrgreen: Maar dat is niet vergelijkbaar met theater huiskamer, of live optreden buiten ,

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 24 mar 2020, 19:33

homepage zegt ....
De winkel gaat dicht !
Op 1 april is het zover wij gaan onze winkel in Haarlem sluiten. Na 33 jaar komt er een einde aan. De retail wereld is veranderd en wij zien helaas steeds minder klanten in onze showrooms verschijnen. De aandacht voor traditionele audio wordt langzamerhand minder. We gaan wel gewoon online door dus de webshop blijft gewoon bestaan.

Dat betekent dat wij gedurende de hele maand maart al onze demonstratie luidsprekers, houtpakketen, versterkers, platenspelers, CD's meubilair etc. gaan opruimen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Denk er om "wie het eerst komt, wie het eerst maalt"

Ik wil bij deze al mijn klanten uit het heden en verleden hartelijk bedanken voor het gestelde vertrouwen.

Met vriendelijke groet,
Titus Nissen
Speaker & Co Haarlem.

Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 24 mar 2020, 20:18

Bert61 schreef:Ik wens de eigenaren en personeel veel sterkte O:)

Ik denk dat dat welgeteld 1 persoon is...het is geen BCC filiaal....
Je zal er nog van staan kijken hoeveel werk een goed draaiende webshop oplevert.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 24 mar 2020, 20:28

ray5150 schreef:
Bert61 schreef:Ik wens de eigenaren en personeel veel sterkte O:)

Ik denk dat dat welgeteld 1 persoon is...het is geen BCC filiaal....
Je zal er nog van staan kijken hoeveel werk een goed draaiende webshop oplevert.

Ben er helaas nooit geweest, speakerenco gaf mij de indruk dat er 2 of meer eigenaren waren Ray
Personeel was er dus niet Ray ?
Ook geen idee hoe het er van binnenuit ziet en luister ruimtes voor allerlei verschillende Luidsprekerboxen
Kan dit dus van mijn emmerlijst schrappen :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 24 mar 2020, 20:38

Klopt, S&C is/was een samenwerking van 3 zelfstandige winkels. In Haarlem, Rotterdam en Groningen. Haarlem was de laatste die nog was overgebleven volgens mij. Die van Rotterdam sloot een paar jaar geleden zijn deur en verhuisde naar Dordrecht. Maar die bestaat volgens mij ook niet meer.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 mar 2020, 20:46

ja, speakerkits is ook al weer een tijdje dicht.
blijft Speakerland over als enige ouderwetsche winkel
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

richard

Berichtdoor richard » di 24 mar 2020, 21:05

Is er toch nog zo iets als Bert Doppenberg in Nunspeet? Misschien geen ouderwetse winkel met verschillende decennia ervaring. Ook heb ik nog nooit iets van hem gezien; laat staan gehoord.
Genoeg is beter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 24 mar 2020, 21:23

Bert61 schreef:
Ben er helaas nooit geweest, speakerenco gaf mij de indruk dat er 2 of meer eigenaren waren Ray
Personeel was er dus niet Ray ?
Ook geen idee hoe het er van binnenuit ziet en luister ruimtes voor allerlei verschillende Luidsprekerboxen
Kan dit dus van mijn emmerlijst schrappen :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook nooit ben geweest. (wel eens door de straat daar gereden toen ik in de buurt moest zijn voor mijn werk.)
Is een winkelpand in het centrum, zal ook niet goedkoop zijn qua huur.
De marges en omzetten in die business zijn niet van die aard dat er personeel van bekostigd kan worden.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 24 mar 2020, 21:49

de omzetten in de doe-t-zelf zijn de afgelopen jaren hard omlaag gegaan
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 24 mar 2020, 21:52

I.d.d., de een na de andere lokale Fixit heeft ook zijn deuren gesloten laatste jaren.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » di 24 mar 2020, 22:08

Kan de aanwas tegenwoordig ook nauwelijks een hamer vasthouden.
Genoeg is beter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 mar 2020, 22:43

De fysieke winkel in Haarlem heeft het nog best lang volgehouden. Titus, ik wens je alle succes in je verdere (zakelijke) leven, een webshop zal inderdaad best veel werk zijn, maar dat deed je toch al erbij. Hoop dat je nu ook gaat toekomen aan andere dingen.
Mark Bakker

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 24 mar 2020, 23:44

Eerst luisteren, dan bouwen wat je mooi vindt klinken, is er niet meer bij voor nieuwsgierigen die geen zin of weet hebben van luisterdagen van dit forum. Het wordt eerst bouwen en dan luisteren of het klinkt, als er überhaupt gebouwd wordt.

Led

Berichtdoor Led » wo 25 mar 2020, 0:08

Niet om het een of ander, en alle respect naar Speaker & Co - ik ken die naam al vanaf dat ik een tiener was...
Maar S&C is gewoon niet met de tijd mee gegaan.

Ik heb er zelf ook onderdelen besteld hoor..
Maar als beginnende speaker bouwer had je niks aan hun winkel.
Ik wou *leren*. Ik wou niet alleen maar een bouwpakket kopen omdat iemand me vertelt "Dat pakket moet je hebben".

Ik heb alles op internet geleerd. Ik heb alles gehaald uit fora, Duitse magazines (Hobby hifi, Klang & Ton), en een paar Duitsers met DIY audio shops die me precies konden vertellen wat ik moest gaan lezen, of waar ik mijn informatie kon vinden.
"Ga eens op diyaudio.com lezen, of zelfbouwaudio.nl", right?

Had Speaker & Co een blog gehad waarin builds werden uitgelegd, waarin verteld werd hoe je daadwerkelijk je drivers meet, waarom "Loudspeaker Cook Book" nog steeds relevant is...
Dan had ik kind aan huis geweest.

Maar voor mij was het nu gewoon een shop die onderdelen verkocht.
En die kan ik online ook wel vinden.

Nogmaals, niet gemeen bedoeld, maar het voelde als een jaren tachtig winkel terwijl we 40 jaar verder zijn.

Om het in context te zetten, de duitse shop OAudio.de heeft regelmatig nieuwe builds, die worden besproken in Hobby Hifi or Klang&Ton, en als ik ze mail krijg ik zinnig advies (ook als het advies is dat ik misschien NIET die ene dure kit moet kopen).
Ik kan ze vragen stellen over drivers en metingen, ze laten hun eigen drivers maken (rebranded Tangbands met kleine wijzigingen, soit, maar goed aan de prijs)...

Kortom, daar *gebeurt* wat, en ik heb het gevoel dat ze hun oor aan de vloer hebben - ze lezen mee wat er gebeurt en waar mensen behoefte aan hebben, en reageren zelf ook op fora.

Daar hoef ik geen stof vanaf te blazen voor ik ze contacteer zeg maar :-)

Mocht S&C meelezen, sorry, ik weet dat mijn opmerkingen hard zullen klinken. Maar misschien dat het een idee geeft over hoe verder te gaan met de web kant..
Onderdelen kunnen mensen overal kopen. Enthousiasme, kennis en voorbeelden gecombineerd geven mijns inziens een goed platform om mee te werken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 0:24

Dat herken ik wel Led. Ik kwam soms in Haarlem maar meestal in de sjop in Rotterdam aan de Bergweg. Wat daar aan bouwsels te beluisteren was was meestal ontworpen en geknutseld door klanten. Dat was met Remo en vele andere winkels niet anders. Ik denk dat je wel een punt hebt dat de toegevoegde waarde van een fysieke winkel door internet met scherpere prijzen verdampt is.
Peter de Jong

Led

Berichtdoor Led » wo 25 mar 2020, 1:01

Pjotr schreef:Dat herken ik wel Led. Ik kwam soms in Haarlem maar meestal in de sjop in Rotterdam aan de Bergweg. Wat daar aan bouwsels te beluisteren was was meestal ontworpen en geknutseld door klanten. Dat was met Remo en vele andere winkels niet anders. Ik denk dat je wel een punt hebt dat de toegevoegde waarde van een fysieke winkel door internet met scherpere prijzen verdampt is.

Het gaat me niet om de fysieke winkel, het gaat me om de energie die er vanuit gaat.
Er moet wat gebeuren. Help beginners hun weg te vinden. Doe een cursus "Je eerste eigen speaker" en bouw met mensen voor 150 euro een paar Needles. Soit, die zullen aan onderdelen online 50 euro kosten, maar ik zou graag 100 euro extra betalen voor uitleg hoe TQWT werkt, en het groepsgevoel om met 10 man samen zo'n speaker te bouwen.

Ik doe sinds een paar weken weer een cursus bij de UVA - "Electronic Music Production".
Cursus kost 350-400 euro ofzo. Ik heb nu 5 lessen achter de rug en hey, wat ik al dacht - ik leer er eerlijk gezegd niet heel veel, want ik maak al 20 jaar muziek met synths en drumcomputers en Ableton.
Maar ik betaal toch graag die 400 euro, omdat ik het leuk vind om met gelijkgestemden te zijn en samen met een onderwerp bezig te zijn.

Laat zo'n speakershop nou een cursus organiseren, ik noem maar iets, 12 woensdagavonden twee uur, 30 euro per les.
360 euro zou ik prima vinden voor een hobby, je leert nieuwe mensen kennen en iedereen is like-minded.
Stel dat je die cursus begint zodra je 15 gegadigden hebt gevonden ... Dat is 5400 euro voor 3 maanden 2 uur op een woensdagavond.
En tegelijkertijd krijg je wat mensen enthousiast voor de hobby, right?
Dan heb je ook de gun factor - als mensen zo'n cursus bij je doen, vinden ze het echt niet erg om 60 euro te betalen voor een driver die ze op internet voor 54,95 vinden. Tenminste, ik niet.

Ik snap dat tieners elke euro schrapen waar ze schrapen kunnen.
Maar volwassen kerels met een baan en een druk leven betalen graag voor een tijdverdrijf dat gemak biedt.
Tuurlijk kan ik alles bij elkaar lezen over Ableton op internet, maar het is gezelliger als "club", en daar betaal ik graag wat voor.

Parts Express en Audiophonics.fr en SoundImports.eu beginnen dat door te krijgen - die hebben blogs met builds, betalen zelfs klanten om "build stories" te schrijven waar andere mensen wat aan hebben.

Het is gewoon een kwestie van meedenken - wat wil de gemiddelde vent, die hard werkt, een beetje geld verdient, en geinteresseerd is in de hobby..?

Die wil een beperkt aantal uren besteden (want hij heeft meer te doen - vrouw en kinderen en al), daarin zoveel mogelijk leren, en dat mag best wat kosten want als je hard werkt mag je ook wat geld uitgeven aan "speeltijd".

Ofzo. Wat weet ik er nou van ;-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 10:54

Ach wel nee, aan support ontbrak het i.i.g. helemaal niet in Rotterdam. I.i.g. niet w.m.b. En je kon er uitgebreid luisteren naar wat je smaak was en naar waar je op zoek was. Dat kon bij Remo in Voorburg ook. Die winkels zijn echt aan internet concurrentie ten onder gegaan. Niet aan gebrek aan een bedrijfsschool... Zelfde geldt toch ook voor elektronica detaillisten. En zoals HJ al aangaf voor heel veel detaillisten. Een maak je geen illusies, volwassen kerels schrapen net zo hard euro's als tieners hoor. Weten nog beter de weg zelfs. Ik hoop van harte dat de internetvoortzetting van S&C voldoende bestaansrecht oplevert.
Peter de Jong

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » wo 25 mar 2020, 11:43

Ben ooit ook geweest in Haarlem en ondersteun het verhaal van Led compleet. Op 1 ding na...kon daar toen wel een vraag stellen. In 1993 was het internet nog niet echt een begrip...
If you see the speaker cone moving it's not hifi.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 25 mar 2020, 11:58

Ik denk dat je de situatie tussen NL en DE niet goed kunt vergelijken. het feit dat de bevolking daar al 5 x zo groot is om te beginnen.
Ook het feit dat daar twee tijdschriften kunnen bestaan die volledig in het teken staan van het zelf bouwen van luidsprekers geeft al aan dat de markt daar veel groter is dan hier. Hier hebben we alleen nog maar de Elektuur waarin de Audio nog maar een randverschijnsel is waar af en toe eens aandacht aan word besteed. DE heeft ook nog een grote maakindustrie, hier is met je handen werken tegenwoordig not done en word je min of meer als mislukt beschouwd. Kijk maar naar de grote tekorten aan mensen in de bouw en installatie techniek. je struikelt over de Oost-Europeanen daar. Komt ook nog bij de internet economie, zoals Peter hierboven aangeeft, kijk maar naar de ontelbare elektronica en aanverwante hobby zaakjes in NL en BE die de afgelopen jaren de deuren hebben moeten sluiten. dat zijn vrijwel allemaal eenmanszaakjes die het niet meer konden bolwerken of waar geen opvolging voor te vinden is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 mar 2020, 12:03

Idd Ray. Nogal makkelijk om achteraf verwijten te maken. S&C heeft het eigenlijk als ouwe Mohikaan nog best lang volgehouden.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 25 mar 2020, 12:31

richard schreef:Kan de aanwas tegenwoordig ook nauwelijks een hamer vasthouden.

Maar kunnen dat wel leren, toch ?

Wieger61 schreef:Eerst luisteren, dan bouwen wat je mooi vindt klinken, is er niet meer bij voor nieuwsgierigen die geen zin of weet hebben van luisterdagen van dit forum. Het wordt eerst bouwen en dan luisteren of het klinkt, als er überhaupt gebouwd wordt.

Voor Richard zijn aanwas is het dan wel zaak met aansprekende producten te komen die aansluiten op mobiele behoeften, ge-demo'd met voor hen herkenbare muziek, minder Bonny Portmore en meer van dit soort werk.

Led schreef:Laat zo'n speakershop nou een cursus organiseren, ik noem maar iets, 12 woensdagavonden twee uur, 30 euro per les.
360 euro zou ik prima vinden voor een hobby, je leert nieuwe mensen kennen en iedereen is like-minded.
Stel dat je die cursus begint zodra je 15 gegadigden hebt gevonden ... Dat is 5400 euro voor 3 maanden 2 uur op een woensdagavond.

360 euro lijkt weinig voor ons maar is voor een doorsnee student een bedrag wat met een gemiddelde 20K+ DUO schuld zonder hulp van papa's en mama's niet haalbaar is.

ray5150 schreef:DE heeft ook nog een grote maakindustrie, hier is met je handen werken tegenwoordig not done en word je min of meer als mislukt beschouwd.

Wat ik altijd als stuitend ervaren heb is het verschil in jeugdprogramma's op NL en DE tv zenders. Hier wordt op pokemon's, draken en zombies gejaagd, daar worden dingen in en uit elkaar gehaald. Er valt overigens wel een kentering te bespeuren als ik de geluiden moet geloven. Een apparaat is zo goed als zijn voeding en dat gaat onverkort op voor onze kids.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”